Groen - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Groen - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Groen

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

19 December 2007 | Verenigde Staten, Boulder

Ondertussen zijn we natuurlijk al meerdere keren bij ons huis wezen kijken. Het is leuk nieuwe onderdelen te zien die toegevoegd zijn! We zijn zaterdag ook een kijkje gaan nemen in alle andere soorten huizen die nu gebouwd worden. Ze zijn namelijk allemaal nog open en het is leuk om te kijken hoe ze van binnen zijn!

Het bouwen van huizen gaat in Amerika nogal anders dan in Nederland, en vooral een stuk sneller. Het grootste verschil is dat ze hier niet bouwen met bakstenen, maar met hout. Na het maken van een fundering of kelder wordt er een houten frame gebouwd van ‘studs’, houten palen van 2 bij 4 inch voor binnenmuren en 2 bij 6 inch voor buitenmuren. Aan het frame worden vervolgens de binnen- en buitenmuren en het dak bevestigd. Muren en daken bestaan uit geperst hout, waar isolatie tegenaan komt en vervolgens een afdeklaag: gipsplaat aan de binnenkant, en kunststof, hout, aluminium of steen aan de buitenkant (in het algemeen is er geen zolder). Vandaar ook dat huizen hier nog weleens willen wegwaaien of –spoelen, en dat je voor voor het slopen van een gemiddeld huis aan een grote hamer genoeg hebt.

Gelukkig wordt ons huis ‘groen’ gebouwd, wat betekent dat het een stuk beter dan normaal geïsoleerd is (meer zoals het in Nederland gedaan wordt) zodat we veel efficienter kunnen verwarmen. Het huis komt met een hoogrendementsketel voor Amerikaanse begrippen, want ketels met meer dan 90% rendement zijn hier erg ongebruikelijk en daarom ontzettend duur. Een ander groen voordeel is dat ze een stuk strenger controleren op hoe er gebouwd wordt, en het grappige is dat één van onze buren verantwoordelijk is voor het bouwkundige ontwerp en de controles van ons huis! Dezelfde buurman is druk aan het verhuizen, hij heeft ook een huis gekocht omdat hij genoeg had van de huisbaas ;-).

Vorige week moesten we laten weten of we luxere versies wilden van de standaard-dingen zoals vloeren en keukenapparatuur. Huizen mogen hier niet verkocht worden als ze niet klaar zijn om per direct bewoond te worden, dus zit bijna alles wat je nodig hebt er al in. Eventuele upgrades moet je bestellen bij de aannemer (duur!) en van tevoren contant betalen. Omdat we een affordable huis hebben was de keuze erg beperkt (één alternatief voor het laminaat en de vloerbedekking die er standaard in zit). We hebben dus bedacht dat we zelf ook wel het een en ander kunnen vervangen, helemaal omdat je dan voor veel minder geld zelf veel mooiere dingen uit kunt zoeken!

Afgelopen weekend hebben we ook een kerstboom gekocht. Er zijn twee plekken net buiten Boulder waar ze bomen verkopen, en we waren even vergeten hoe duur die zijn. Je betaalt namelijk zo $35 voor een klein, lelijk en scharminkelig boompje! Ze hebben ze ook wel groter en mooier, maar daarvoor moet je dan wel diep in je portemonnee tasten. Een boom van 3 meter voor $150 is toch een koopje? Gelukkig hebben we ontdekt dat de doe-het-zelf-zaken hier ook kerstbomen verkopen, en wel veel mooiere met ook nog eens 50% korting omdat het al laat in het seizoen is. Voor een tientje hebben we nu een mooi ‘noble fir’ boompje in kamer staan :-). Het ruikt lekker!

• 20 December 2007 - 09:16

Frank Höppener:

Hoi,
    Ziet er leuk uit! Zeker het uitzicht.
    Overigens kan hout makkelijk veel beter isoleren dan steen. Dus met een beetje moeite... Maar misschien denken ze in de VS niet zo.

Groet,
    Frank

• 24 December 2007 - 15:02

Martin:

Goede morgen ( bij jullie )Danco en Annemiek,

Hebben hier net een klein beetje winter gehad. 4 dagen op de schaats gestaan. Jullie zullen ongetwijfeld al de nodige sneeuw hebben gehad. Hopelijk krijgen wij hier ook nog en beetje.

Prettige Kerstdagen en een Voorspoedig 2008

Martin kolbrink

• 25 December 2007 - 12:45

Bernadette:

Allereerst wens ik jullie een heel gelukkig Kerstfeest Zal wel lukken denk ik met het schitterende vooruitzicht op een eigen huis.Wat een mooie plaatjes en wat leuk die uitleg van jou erbij.Alleen betekent het wel dat je voorlopig daar blijft, dus even snel op de thee?????
    Dat 2008 voor jullie een fantastisch jaar mag worden dat wens ik, mede namens Malcolm, jullie van harte toe
    Groeten uit een koud Enschede, Bernadette