San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

28 Maart 2008 | Verenigde Staten, San Francisco

Ondertussen zijn we al vijf dagen in San Francisco en hebben we al een heleboel gezien en gedaan. Zondag zijn we voordat we naar het vliegveld moesten nog even gaan fietsen om bij te komen van de rit van zaterdag. Eenmaal in het hotel hebben we alleen nog iets gedronken in de lobby. Eigenlijk wilden we dat op de bovenste verdieping doen, maar nadat we de kaart en de prijzen hadden bekeken hebben we daar vanaf gezien (achteraf hadden ze in de lobby dezelfde kaart, maar hadden we niet zo’n zin om weer naar boven te gaan ;-)).

Maandag zijn we een beetje cultuur gaan snuiven. We zijn eerst het Museum of Money of the American West gaan bekijken, een museum in de kelder van een bank. Dat hadden we zonder reisgids nooit gevonden! Daarna zijn we naar het Cable Car Museum gelopen, wat in het gebouw zit waar alle kabels doorheen lopen. Elke cable car route heeft namelijk z’n eigen staalkabel. Die loopt onder de straat en drijft de wagentjes aan. Apart om te zien hoe het werkt! Op weg terug naar het hotel zijn we nog langs Grace Cathedral gelopen, een kerk gebouwd van beton vanwege de aardbevingen. Het schijnt zo te zijn dat Gerald Ford (van de auto’s) en Albert Einstein in de glas-in-loodramen verwerkt zijn, alleen heb ik die niet zo snel kunnen vinden.

Dinsdag heb ik meer van de stad bekeken terwijl Danko zijn praatje moest geven op de conferentie. Ik ben begonnen met Chinatown, eerst de poort en daarna Old St. Mary’s Church en Weaverly Place, waar een aantal tempels zijn. Ik heb Tin How Temple bekeken, wat de oudste tempel is in Amerika. Als middageten heb ik ergens frietjes gekocht, en toen kreeg ik toch een grotere portie dan ik besteld had en gratis drinken omdat degene achter de kassa me wel leuk vond! A-hummm! Daarna ben ik via Filbert Street naar Coit Tower gelopen, waar je een mooi uitzicht over de stad hebt. Eigenlijk kun je niet van een straat spreken, want het gedeelte van Filbert Street vlakbij Coit Tower is een trap! Er liggen allerlei tuintjes omheen, het is heel leuk om doorheen te lopen.
De binnenkant van Coit Tower is op de begane grond helemaal beschilderd met fresco’s die het dagelijkse leven in de jaren ’30 weergeven. Vanaf de top heb je een mooi uitzicht over San Francisco, alleen was de Golden Gate in de mist toen ik bovenaan was. Niet zo erg, ten slotte zijn we er de vorige keer nog overheen gefietst!

Op woensdag zijn we naar Alcatraz gegaan, het eilandje vlak voor de kust wat een aantal jaren als federale gevangenis gebruikt is. Het was goed dat ik al een paar weken geleden kaartjes gekocht had, want het was tot en met zondag uitverkocht! Ondanks dat er gewaarschuwd werd voor kans op regen was het heel erg mooi weer. We hebben eerst een korte film gekeken over de geschiedenis van het eiland, en daarna hebben we een audiotour door de gevangenis gedaan. We kregen een walkman en we hebben ongeveer een uur met uitleg door voormalige gevangenen en cipiers door het gebouw gelopen. Erg leuk en interessant! Daarna hebben we de tuinen bekeken. Het blijkt dat al het zand en alle planten op het eiland er door mensen naartoe zijn gebracht, want Alcatraz was in het begin alleen maar een grote rots. Ik had niet verwacht dat het er zo mooi zou zijn! Er groeit en bloeit van alles, en er zitten erg veel vogels omdat ze er geen natuurlijke vijanden hebben. Het was het absoluut waard om er naartoe te gaan! ’s Middags hebben we een broodje gegeten op Pier 39, het ultra-toeristische stukje van de haven. ’s Avonds zijn we met de metro naar Pleasant Hill gegaan om bij Arno (die Danko kent van de vakgroep op de UT) en Kerstin en hun drie kinderen pizza te eten. Het was heel erg gezellig! Zij hebben een sinaasappelboom in de tuin staan waarvan sommige takken de hoeveelheid fruit niet meer aankunnen. Heel erg lekker, dat willen wij ook wel!

Gisteren had Danko nog wat meer conferentiebezigheden en ben ik (nog) meer van de stad gaan bekijken. Ondertussen heb ik al meer dan 30 kilometer gewandeld!!) Via Nob Hill ben ik naar Japantown gelopen om de Peace Pagoda te bekijken. Waar Chinatown echt een apart stuk van de stad is waar heel erg veel Chinezen wonen (en waar het ook lijkt alsof je in het buitenland bent) is Japantown niet zo’n soort leefgemeenschap. Van Japantown ben ik naar het stadhuis gelopen waar ik midden in een demonstratie tegen China en voor Tibet terecht kwam, en daarna ben ik Mission Dolores gaan bekijken. Dat is een van de originele missieposten in Californië en het oudste gebouw van San Francisco. Leuk om te zien! Op weg terug naar hotel zag ik toevallig nog een turn table voor sommige van de cable cars. Sommige wagentjes kunnen namelijk maar aan één kant de staalkabel vasthouden en moeten aan het eind van de rit handmatig omgedraaid worden. Dat is iets wat je alleen maar in San Francisco kunt zien, het is namelijk de enige stad met een nog werkend cable car systeem!

Vandaag gaan we nog Union Square bekijken een beetje winkelen, en dan is het alweer tijd om terug naar Boulder te vliegen. We hebben het erg leuk gehad, San Francisco is een heel erg leuke stad!

  • 28 Maart 2008 - 23:48

    Mam.:

    Wat mooi Annemiek dat ik nu al kan lezen hoe jullie van San Francisco hebben genoten terwijl jullie nog niet eens weer thuis zijn! Je hebt een prachtig verslag gemaakt waaruit direct blijkt dat het prachtige dagen waren. Dankjewel voor je snel gemaakte verhaal met de mooie foto's!
    Hier bij ons gaat het in de media de hele dag over de film die Geert Wilders eindelijk gisteravond op internet heeft gezet.
    Welkom thuis overigens!
    Laat om nog te reageren hè? Dat komt doordat we Pauw & Witteman gekeken hebben.

    Liefs, Mam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Actief sinds 08 Aug. 2006
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 239313

Voorgaande reizen:

04 Mei 2005 - 30 November -0001

Wonen in Colorado

Landen bezocht: