Winters weekend - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Winters weekend - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Winters weekend

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

15 Oktober 2009 | Verenigde Staten, Boulder

Het weekend nadat we over de Peak to Peak gefietst hadden hebben we ongeveer hetzelfde rondje gereden op de motor. Het was in Boulder lekker weer, maar boven in Ward en op de Peak to Peak was het KOUD! Vanaf Ward zijn we naar Brainard Lake gereden, en daar lang al sneeuw op de bergen, sneeuw langs de weg en ijs op het meertje! Het was een erg mooi gezicht alleen is het niet zo fijn als je daar dan rijdt met je zomerhandschoenen aan, brrr... Nadat we even in de sneeuw gestaan hadden (op één van de plekken waar iets lag) en ik dikkere handschoenen had aangetrokken zijn we naar Nederland gereden. Van alle mooie verkleurde aspen van de week ervoor was niks meer over, alles was kaal of helemaal verdord en bruin. In Nederland zijn we in de trein thee gaan drinken om weer een beetje op te warmen. Er staan een paar oude treinstellen waar ze een cafeetje in gemaakt hebben waar je erg leuk kunt zitten. We hadden uitzicht op waar we de motors geparkeerd hadden en het was best grappig om te zien dat die heel wat bekijks trekken! Nadat we weer een beetje warm waren zijn we teruggereden naar Boulder via Coal Creek Canyon. Ik had nog wel een stuk verder willen rijden, maar daar was het wel te koud en een beetje te laat voor.

De zondag erna was het net warm genoeg om in een korte broek te gaan mountainbiken op Heil Ranch. Dit keer zonder ongelukken gelukkig, dus hebben we nu wel het Picture Rock trail dat naar Lyons gaat gefietst. We kwamen er alleen achter dat dat paadje toch niet zo heel erg geschikt is voor mountainbikes zonder achtervering! Op veel stukken ging ik niet veel harder dan een slakkengangetje (en dan is mountainbiken toch wel wat minder leuk) en Danko heeft ook best een poos op mij staan wachten (en koud staan worden). Ik ben dus lekker over de weg teruggefietst naar de parkeerplaats, wel zo prettig!

Vorige week heb ik ook maar eens een heleboel reisgidsen over Japan uit de bibliotheek gehaald. Het wordt namelijk wel tijd dat we bijvoorbeeld een hotel boeken in Tokyo voor de eerste paar nachten en meer van dat soort dingen, bijvoorbeeld wat we willen doen en zien. Er is in Tokyo en Kyoto echt verschrikkelijk veel te bekijken en het is best lastig om dan uit een paar boeken te halen wat echt de moeite waard is en wat niet. Alle reisgidsen hebben bijvoorbeeld een uitvoerige beschrijving van het Imperial Palace in Tokyo, terwijl het mij nou juist niet zo interessant leek (een groep gebouwen waar je niet in mag en een heel groot park) terwijl je flink wat tijd nodig hebt om het allemaal te bekijken. Gelukkig zei Hans (hij is half Japans) dat het eigenlijk jammer is van de tijd en dat hij ook wel een lijstje kon maken van zijn favoriete tempels in Kyoto als we dat wilden. Handig, zo'n wandelende reisgids! We hebben dus een uitgangspunt, nu 'alleen' nog de tijd vinden om echt plannen te maken...

Aan het eind van vorige week viel opeens even de winter in. Op donderdagmiddag kregen we de eerste sneeuw van dit jaar, het bleef wel niet liggen en het duurde wel niet zo lang, maar toch! Het was een klein voorproefje voor het weekend, want vrijdagavond begon het opeens echt hard te sneeuwen. We waren met Hans iets gaan eten op Pearl Street en daarna mochten we een behoorlijke laag sneeuw van de auto vegen voor we weg konden gaan. Het is de hele nacht blijven sneeuwen en vriezen en zaterdagmorgen werden we wakker met 10 cm sneeuw! En dat in begin oktober! Het is het hele weekend niet boven het vriespunt geweest en het was dus een goede gelegenheid om zuurkoolstamppot met worst te eten. Op maandagmiddag ging de temperatuur weer richting de 10° C en op dinsdag was er niks winters meer te merken aan het weer, behalve dat de meeste bomen per direct hun blad hebben laten vallen en dat de meeste planten op ons terras met succes om zeep zijn geholpen. Gelukkig is het nu weer lekker weer (warm genoeg om zonder jas buiten te lopen) en voor aankomende zaterdag staat er zelfs 21° C in de weersvoorspelling!

Gisteravond zagen we ineens allerlei zwaailichten in de wijk, dus wij naar buiten om te kijken wat er aan de hand was. Kwamen er drie grote brandweerwagens aan die blijkbaar met sirenes en al uitgerukt waren! Blijkbaar was er een gaslek in één van de huizen naast ons, en dat is ook gelijk alles wat we ervan weten. Volgens de brandweer was 'alles onder controle', alleen word je niet erg veel wijzer van dat soort uitspraken.
Vandaag bleek er helemaal geen gaslek geweest te zijn, maar iemand die de brandweer had gebeld omdat ze 'een rare lucht' rook in haar garage en ze dat al vaker had geroken. Nou zijn de tussenmuren van de garages niet geïsoleerd en heeft ze waarschijnlijk uitlaatgas geroken uit de garage naast haar (en er loopt ook helemaal geen gasleiding in/onder/naast de garages). Waarom je dan niet eerst je buren vraagt of zij ook iets raars ruiken in plaats van direct de brandweer te bellen is ons niet helemaal duidelijk, maar de volgende keer als wij 'geuren' ruiken in onze garage zullen we dat dan ook maar doen! :-D Danko heeft wel een paar gave foto's gemaakt, dus uiteindelijk was het nog ergens goed voor zullen we maar denken.

We hebben trouwens ook weer nieuwe reisplannen! Danko is uitgenodigd voor een conferentie in Barcelona, en mijn baas op CU vindt het geen probleem als ik mee ga. Echt helemaal leuk! Het was heel lang een ‘misschien-wel-misschien-niet’ iets omdat het onduidelijk was of er nou wel of niet een uitnodiging ging komen. Het wordt nu alleen wel opschieten met tickets zoeken en vliegdatums prikken, want deze conferentie begint twee weken nadat we terugkomen uit Japan.