Mountainbiken in Vail - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Mountainbiken in Vail - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Mountainbiken in Vail

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

31 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Boulder

En toen waren we alweer een paar weken verder! In die tijd is Danko op en neer geweest naar Arlington (in Virginia, vlakbij Washington) voor een gelukkig nuttige meeting, en hebben we het weekend erna lekker een beetje rond het huis gelummeld. Er was op zaterdag het halve plan om een stukje te fietsen, maar eigenlijk hadden we geen zin, dus toen er een wolk kwam die je eventueel ook kon opvatten als regenwolk zijn we mooi niet gegaan. Hahaha! Zelfs Jeff moest om ons lachen :-). In plaats daarvan hebben we de Camry maar eens een wasbeurt gegeven, dan hadden we tenminste nog iets nuttigs gedaan.
De volgende dag zijn we wel een stukje wezen fietsen, en vanwege de warmte hebben we het maar bij Jamestown gehouden in plaats van Ward. Dat was wel ver genoeg! Toen we weggingen waren Lori en Bill buiten, en die nodigden ons uit om 's middags naar hun huisje in de buurt van Raymond te komen. We waren al van plan weer eens een stukje met de crossmotors te rijden want de laatste keer dat we die uitgelaten hadden was in Moab, en dit leek ons een leuke tussenstop! We zijn redelijk rechtstreeks de bergen in naar Raymond gereden, en uiteindelijk was het zo gezellig en was er zelfs lekker avondeten-met-toetje, dat we niet verder zijn gekomen dan toen het wel een beetje fris begon te worden weer vrij rechtstreeks naar huis te rijden! En elke keer weer prijzen we ons dan erg gelukkig met onze buren, wat dat betreft hebben we zo ongeveer de loterij gewonnen toen we ons huis kochten! (Ik weet dat ik dan ook elke keer in herhaling val, maar zo is het gewoon echt :-)).

Daarna een weekje werken, en we hebben maar eens tickets gekocht om naar Seoul te vliegen voor de conferentie die daar in oktober gehouden wordt. En ik ben een beetje begonnen om uit te zoeken wat we daar dan verder nog willen doen, want we hebben er natuurlijk wel een paar vrije dagen aangeplakt. Als je er dan toch bent hè! Redelijk bovenaan mijn lijstje was een excursie naar Panmunjom, de grensovergang tussen het noorden en het zuiden. En natuurlijk was er direct in het nieuws dat ze daar met zijn allen op scherp stonden. In dat geval slaan we dat uitje natuurlijk maar liever over, maar de boel lijkt ondertussen weer te zijn gekalmeerd.
In het weekend hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om weer eens naar Ward te fietsen, want toen kon het nog. De weg er naartoe gaat voor een gedeelte opnieuw geasfalteerd worden (dat is op sommige plekken ook wel nodig), met de aanbeveling voor fietsers en motorrijders om die weg dan te vermijden. Toevallig waren we vroeg wakker en konden we dus ook vroeger dan gewoonlijk vertrekken, en dat was maar goed ook, want het was wel erg warm die dag! En dus erg prettig om eenmaal boven ons traditionele ijsje te eten!
De dag erna kwam Danko op het idee weer eens te gaan mountainbiken, en zijn we Chapman Road opgereden, zeg maar Flagstaff van de achterkant. Daar zijn geen mensenmassa's (want in het weekend is het daar op Flagstaff nogal druk), en je bent even helemaal uit het verkeer en zo goed als alleen in het bos. Je zou het bijna uitzonderlijk noemen zo dicht bij de stad. De studenten zijn weer terug (à la 60.000 man sterk) dus dan is alles weer ietsje drukker dan in de zomer! Op weg terug naar huis hebben we nog een paar andere paadjes aan ons tochtje geplakt, en ons 'eventjes een klein stukje fietsen want gisteren was al wel ver genoeg' werd dus flink wat langer, waardoor we midden op de dag nog middageten zaten te eten, haha!

Daarna was een kort weekje wat werk betreft, want we hadden het plan opgevat om nog een keer een paar dagen in Vail te gaan mountainbiken. En opeens hadden we in de gaten dat als we dat nog wilden doen, dat zo ongeveer het enige weekend was dat het nog kon, voor we aankomend weekend naar Europa vertrekken en eind september pas weer thuis zijn! Daardoor hebben we de Lake Party van de buurt dit jaar overgeslagen, maar dat halen we met de buren wel weer een keer in. In plaats daarvan hebben we hetzelfde hotel als vorig jaar geboekt en zijn we op donderdag iets later dan we bedacht hadden vertrokken. Het auto-inpakken moest namelijk toch echt onderbroken worden om een poos met Susan te kletsen :-). Daarna zijn we naar Vail gereden, ingecheckt, want onze kamer was al klaar, we hebben even van het uitzicht genoten en toen zijn we gaan fietsen, het uitzicht in en op! We zijn de eerste berg van het skigebied opgefietst met de bedoeling het hele gave paadje dat we vorig jaar ontdekt hebben omlaag te nemen, maar dat was niet open vanwege wegwerkzaamheden aan de weg er naartoe. Dat was even jammer, maar toen hebben we maar een ander leuk paadje genomen om de berg weer af te stuiteren :-). We waren mooi op tijd terug om op ons balkon een biertje te drinken en daarna op tijd voor onze reservering bij het Oostenrijkse restaurant te zijn. Want de restaurants voor dit weekendje hadden we van tevoren al gereserveerd: het duitse/oostenrijkse/zwitserse eten was ons vorig jaar zo goed bevallen dat we nu ervoor gezorgd hadden dat we overal gegarandeerd konden gaan eten, haha! En wel zo handig ook, eigenlijk :-). We hebben heerlijk Wiener schnitzel (ik) en Sauerbraten (Danko) gegeten, gevolgd door Apfelstrudel met ijs en vanillesaus. Mmmm! En dat alles zowaar lekker buiten op het verwarmde terras, toch wel erg leuk dat we buiten konden eten!

Op vrijdag hebben we heerlijk op ons balkon ontbeten, en daarna zijn we de North Trail gaan fietsen. Waar we vorig jaar door de aspen reden die net begonnen te verkleuren was alles nu nog een stuk groener en bloeide er nu van alles om ons heen, ook mooi om doorheen te fietsen! Aan het eind van het paadje zijn we een zandweg nog een stuk opgefietst tot bovenaan een heuvel waar een zendmast op staat. Vanaf daar was er geen uitzicht, maar als je een klein stukje verder door de bosjes ging wel! Aan de ene kant over Vail, en aan de andere kant over het dal dat in Leadville uitkomt: mooi! En we zagen dat er vanuit het noorden een regenbui op ons af aan het komen was, dus het plan om naar de top van nog een iets hogere heuvel te fietsen hebben we maar laten varen! We zijn door een dure buurt en langs het beekje weer teruggefietst naar ons hotel, waar we ons opnieuw met een drankje op het balkon geïnstalleerd hebben, want dat was goed bevallen de dag ervoor! En daarna stond er een Zwitsers restaurant op de planning :-). We hebben heerlijk Jägerschnitzel gegeten, en ondertussen was er live accordeon- en gitaarmuziek, door twee mannen in Lederhosen, met de bijbehorende blouse en schoenen met van die grote gespen, en zaten er mensen aan de bar duits te praten. We waanden ons even op een ander continent! Uit de bij het restaurant horende bakkerij hebben we Sachertorte meegenomen als toetje, die we 's avonds opgesmikkeld hebben terwijl we een film zaten te kijken.

Net als vorig jaar zijn we ook een middagje gaan fietsen in Beaver Creek, waar we wel een stuk of vijf bruidsparen tegenkwamen op weg naar het begin van het singletrack! We hebben een stukje gefietst, en toen zijn we net als de dag ervoor op een leuk plekje gestopt om lunch te eten, en daarna zijn we via allerlei paadjes naar Arrowhead (het skigebied naast Beaver Creek) gefietst. Daar hadden we een paar paadjes willen fietsen die ondertussen niet meer leken te bestaan, en in plaats daarvan hebben we de zandweg terug naar de top van Beaver Creek genomen. En ik bedacht me dat ik misschien toch echt liever in de zomer in een skigebied ben dan in de winter. Skiën is leuk, maar mountainbiken is dat ook! Na een leuke afdaling waren we weer terug bij de auto, en zijn we teruggereden naar Vail. Vanaf ons balkon hadden we deze keer een goed zicht op de fotosessie van een bruiloft die in een zaal in ons hotel werd gevierd. Naast het zwembad waar andere hotelgasten aan het zwemmen waren... We snappen allebei niet zo goed waarom mensen trouwen in een groot hotel in een skigebied! We zagen in Beaver Creek bijvoorbeeld een bruidspaar dat aan het instappen was in een hotel-shuttlebus (in plaats van een leuke trouwauto als vervoermiddel), de bruiloft in ons hotel was in een paar zaaltjes in het souterrain die ze ook voor conferenties gebruiken (niet erg sfeervol), en het is gewoon niet erg privé met alle andere toeristen en gasten die op dezelfde plek zijn. Nou ja. Nadat we uitgekeken waren was het tijd voor Zwitsers restaurant nummer twee. Daar waren we vorig jaar niet geweest, en ik denk ook niet dat we er nog een keer zullen komen. We hebben erg lekker gegeten, daar niet van, nu Wiener Schnitzel voor Danko en de voorgerechtvariant kaasfondue met gemischter Salat voor mij (mmm!), maar het ging allemaal op zijn elfendertigste. We hebben dan ook vriendelijk voor een toetje(smenu) bedankt, en zijn de weg overgestoken naar de Zwitserse bakker van de dag ervoor. Much better!

En toen was het al zondag! Na alle kleine paadjes die we gefietst hadden waren we nu op het idee gekomen om de Vail Pass op te fietsen, dus daar zijn we aan het eind van de ochtend aan begonnen. Eerst van ons hotel naar het begin van de pas, en toen via een fietspad naar boven. Min of meer langs de snelweg, maar meestal er ver genoeg vanaf dat je nog allerlei natuur om je heen hebt. Niet overal, want er is ook een stukje dat letterlijk recht naast de grote weg ligt! Bij de meertjes die zo goed als bovenop de pas liggen zijn we gestopt om maar eens onze boterhammen op te eten, met een erg mooi uitzicht over het water en de bergen. En een dikke chipmunk die helemaal niet bang was en het geen probleem vond om over mijn benen te klimmen om maar een stukje brood te kunnen bemachtigen. Meestal zijn die beestjes wel redelijk brutaal, maar deze had meer lef dan gemiddeld! We zijn even naar Copper afgedaald en vanaf daar weer omhoog gefietst. En waar je er vanaf Vail wel iets van twee uur over doet, was dit een klimmetje van een half uur. Maar wel op het leukste stuk fietspad dat we die dag gefietst hebben! De snelweg is namelijk gesplitst, en aan die kant van de pas liggen de beide richtingen redelijk ver uit elkaar, en een stuk hoger op de berg dan het fietspad er tussenin. Je kunt het verkeer op een heel stuk niet eens horen! Eenmaal weer boven zijn we aan de andere afdaling begonnen, en dit was een lekker lange :-). Mooi om het weekend mee af te sluiten! In totaal hebben we iets van tien uur gefietst. Heerlijk als dat een paar dagen ongeveer je enige bezigheid is!

En vanuit het rustige weekend vielen we vorige week weer direct middenin de drukte. Er kwamen mensen om een audit te doen over 2014, Danko had van alles te doen voor het marineproject en de conferentie in Frankrijk, en voor we het wisten was de week dus alweer om! Op vrijdagavond hadden we met Chelsea en Sergio afgesproken, want die hadden we al tijden niet meer gezien. We vliegen net de dag voor Enzo's verjaardag naar Frankrijk, dus zijn we nu een week eerder een cadeautje wezen brengen. Dat was erg gezellig en een goed begin van het weekend!

Op zaterdag hebben we eens wat klusjes in huis gedaan. Toen we een hele poos geleden aan het badkamerwinkelen waren liepen we tegen mooie doorkrukken aan, en die hebben we dan eindelijk maar eens besteld voor de deuren op de bovenverdieping. We waren het gerammel van de oude deurknoppen ondertussen een beetje zat, en vorige week stond de doos met onze bestelling voor de voordeur toen we thuis kwamen van het werk. Danko heeft er 's avonds direct eentje geïnstalleerd en wat kan een klein iets toch een groot verschil maken! Ten eerste maakt het nu geen herrie meer als je een deur open of dicht doet, maar het ziet er direct zóveel mooier uit! Mooi roestvrijstaal in plaats van 'antiek messing', en een klink in plaats van een ronde knop. Zodra we terug zijn uit Europa volgt dan ook direct de bestelling voor de rest van het huis, haha!
Gisteren was het eindelijk gelukt om af te spreken met Michelle en Steve, want zo ongeveer de hele zomer waren we om en om ofwel te druk ofwel niet thuis. Eigenlijk hadden we ergens willen gaat eten, maar omdat dat toch niet goed uitkwam zijn we in plaats daarvan gaan barbecuen. Ze hadden nog flink wat meer vrienden en buren uitgenodigd en dat was erg gezellig. We konden lekker buiten zitten, er waren hamburgers van de barbecue en daarbij van alles wat iedereen had meegenomen. Hartstikke leuk en voor we het wisten was de avond voorbij!

Tussendoor hebben we ook nog wat in de kelder gewerkt, en het is bijna af! Behalve alle extra dwarsbalken hangt nu ook weer al het buizenwerk van de verwarming/airco op zijn plek, maar dan nu schoongemaakt, dichtgekit, en geïsoleerd. Precies op tijd zodat het energiebedrijf nog langs kan komen om de airco te testen voordat het buiten te koud wordt en wij nog voor een terugbetaling van een gedeelte van de aanschafprijs in aanmerking komen :-). Nu nog wat dingen opruimen en dat gedeelte van het huis is klaar!