Nieuwe open haarden - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Nieuwe open haarden - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Nieuwe open haarden

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

19 Januari 2017 | Verenigde Staten, Boulder

Terug uit Nederland waren we net iets eerder thuis dan het koufront dat diezelfde dag arriveerde. Op donderdag werden we wakker met een temperatuur van 18 graden onder nul en een dikke veertig centimeter sneeuw! Het was maar erg goed dat dat viel nadat we al thuis waren, anders hadden we nog sneeuw moeten ruimen om de garage in te kunnen! Onze eerste activiteit van de dag was dan ook sneeuwruimen, en we zijn met z'n tweeën wel een uurtje bezig geweest om het oprit ver genoeg schoon te maken zodat allebei de auto's de garage uitkonden, en een klein paadje te maken over de stoep voor ons huis.
De volgende dag was het zo mogelijk nog kouder, brr! Ik heb een halve dag gewerkt zodat ik op tijd thuis kon zijn voor het afleveren van de open haarden, en toen Danko 's avonds naar huis reed vroor het 23,5 graden!

Van ons idee om als we eenmaal thuis waren weer eens een keer te gaan fietsen kwam dan ook nog niks terecht. We hadden heel optimistisch fietskleren meegenomen naar Nederland, maar die zijn de koffer niet eens uit geweest. Om nog een beetje in Nederlandse sferen te blijven heb ik een flinke lading pepernoten gebakken van het deeg dat we van Carolien en Michiel gekregen hadden (mmm!) en om toch nog een beetje beweging te krijgen zijn we daarna een wandeling om de wijk gaan maken, en dat was nog af en toe lastig in de diepe laag sneeuw! Het was ook wel te merken dat we en een maand bijna niet gesport hebben, en dat we de hoogte ook wel een beetje ontwend zijn in die tijd.
's Avonds zijn we naar Chelsea en Sergio geweest. We hebben leuk samen gegeten en gezellig gekletst, met Enzo gespeeld en voorgelezen en vastgesteld dat Viviana hard groeit. Dat was leuk, en we hadden elkaar ook alweer een poosje niet gezien!

Op zondag was het gedaan met de ergste kou, gelukkig zeg. We hebben nog niet eerder meegemaakt dat het dagen achter elkaar niet warmer wordt dan een graad of vijftien onder het vriespunt! En de hogere temperaturen waren ook erg goed getimed, want op maandag werden onze gashaarden geïnstalleerd, waarbij het gas eraf moest en onze verwarming dus een paar uur uit ging. Het was erg fijn dat met de zon erbij het binnen niet al te snel afkoelde binnen!
Er was één man die de installatie kwam doen, en daar is hij wel een heel aantal uur mee bezig geweest. Er moest wat gasleiding verlengd worden, door de open haarden geboord worden om gas en electriciteit op de goede plek te krijgen, en hij is een hele poos bezig geweest om te proberen alles werkend te krijgen. Er was iets niet in orde waardoor de kooltjeslampjes en de ventilator het niet deden. Daarvoor moest later in de week een garantiereparateur komen, maar verder werkten de open haarden wel. Als eerste moesten we ze vier uur lang op de maximale stand zetten om wat wij denken er een vetlaagje eraf te branden, wat de installateur omschreef als 'shipping oils'. Stinken dat dat deed toen ze net aanstonden! We hebben maar wat ramen open gezet!

Een dag later was er met een zonnetje en de hele harde wind die we gehad hebben bijna niks meer over van het dikke pak sneeuw dat we op zondag nog hadden, dat smolt lekker snel. Voor het eerst sinds meer dan een maand zijn we toen dus weer eens een rondje wezen fietsen. Nou, ik moest ook even wat 'shipping oils' verbranden zeg! Het duurde wel een half uurtje voordat ik niet meer het gevoel had volkomen achter mijn adem achter de feiten (lees: Danko, haha!) aan te fietsen, maar daarna was het toch wel erg prettig om weer een beetje gesport te hebben! Een beetje wandelen is leuk voor een frisse neus, maar het was toch wel een beetje te merken dat we een aantal weken niet gesport hadden.

Op vrijdag kwam de volgende kachelman om de kachels te repareren, maar dat bleek niet nodig te zijn. De installateur had de aarde draad (of hoe dat ook heet?) niet goed aangesloten en dat was dus makkelijk te verhelpen. Het is in ieder geval erg fijn dat we nu de bibliotheek kunnen verwarmen, en daar dus ook lekker kunnen zitten zonder een electrisch straalkacheltje nodig te hebben! En verder ziet het er heel mooi uit, echt een enorme verbetering van de lege open haard en de oude goudkleurige gashaard die we eerst hadden!

Daarna was het alweer weekend, en wel eentje van drie dagen vanwege Martin Luther King Jr Day. Zulke feestdagen staan gelijk aan aanbiedingen in veel winkels, en we hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om onze kleine (handbagage)koffertjes maar eens te vervangen, want onze oude koffertjes hadden hun beste tijd wel gehad. Ik had bijvoorbeeld niet zo'n zin om uit te vinden wanneer het gat-in-wording in die van mij in een daadwerkelijk uitgescheurde koffer zou zijn veranderd!
We hebben nog wat fietstochtjes ondernomen, en Danko is begonnen aan het volgende home improvement project, en dat is niks teveel gezegd! Ons donkergroen geschilderde halletje bij de voordeur - en de nog donkergroener geschilderde binnenkant van de inbouwkast daar (hoevaak we ons al wel niet hebben afgevraagd waarom de vorige eigenaren bepaalde kleuren gekozen hebben!) - zijn ondertussen voorzien van drie lagen grondverf, en oh wat is dat al een enorme verbetering! Lekker licht en fris, in plaats van een wel erg donkere manier om binnen te komen.
Terwijl Danko aan het schilderen was ben ik maar eens begonnen om de nieuwe kasten in onze inloopkast van planken en dergelijke te voorzien zodat dat binnenkort ook een keer klaar is. Stukje bij beetje wordt het nog weleens wat met dat huis van ons :-).