Zon, zee en snorkelen in de Bahama's - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Zon, zee en snorkelen in de Bahama's - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Zon, zee en snorkelen in de Bahama's

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

21 Februari 2018 | Bahama's, Nassau

Toen we vertrokken uit Jacksonville gingen we niet naar huis. In plaats daarvan vlogen we naar Nassau in de Bahama’s want we gingen een week op vakantie :-). We waren er na twee prettige vluchten aan het begin van de avond. Net te laat om onze huurauto nog op te kunnen halen maar nog prima op tijd om bij het hotel nog buiten op een terrasje een cocktail te kunnen drinken om het begin van de vakantie te vieren!

Op donderdag zijn we (net als alle volgende dagen) de dag rustig begonnen met ontbijten in een luie stoel aan het zwembad, daarna haalden we ons vervoermiddel voor de week en een paar boodschappen, en ‘s middags wilden we gaan snorkelen vanaf het strand dichtbij ons hotel. Daar waar we gehoopt hadden een mooi snorkelplekje te vinden was niet zoveel te zien, maar eenmaal terugverhuisd naar het strand voor ons eigen hotel vonden we daar min of meer per ongeluk een snorkeltrail in het water. Het moet niet meer echt gebruikt worden want we hadden het nergens aangegeven zien staan, en dus hadden we het mooi voor onszelf. Danko pakte een paar conch-schelpen (spreek uit: ‘konk’) waar nog een bewoner in bleek te zitten gezien het paar oogjes dat ons aankeek, dus die hebben we maar snel teruggelegd. (Ik ging even de Nederlandse term opzoeken, roze vleugelhoorn heet het. Dan zeggen wij wel gewoon conch!) Dit was de eerste keer dat we bij een aangelegd rif gesnorkeld hebben, bestaand uit een soort grote geperforeerde betonnen ‘bekers’ en iets dat eruit zag als autowielen waar ze een soort van sneeuwvlokachtig uitsteeksel opgemaakt hadden. Tenminste zagen we hier een paar vissen, en toen ook drie schildpadden tegelijk! Cool, want dat zijn toch wel onze favoriete beesten om te zien! Er stond een flink briesje en het was niet warm genoeg om er een hele poos achteraan te drijven, maar die hadden we toch maar gezien! In tegenstelling tot het merendeel van onze medehotelgasten, waarvan de meesten aan het zwembad lijken te blijven zitten terwijl het strand maar een paar passen verderop is!

De volgende dag hadden we zin in meer snorkelen, en gingen we op weg naar Clifton Heritage Park waar ze een snorkelstrand hebben. Eenmaal daar bleek dat gesloten omdat er olie lag, je zou denken afkomstig uit het raffinaderijtje waar de weg leek te eindigen. In plaats van het snorkelstrand werd ons Johnston Beach aangeraden, een mooi tropisch strandje met palmbomen en een leuk uitzicht over erg blauw water. Eenmaal in het water ontdekten we hoe goed we het in Hawai’i altijd gehad hebben met snorkelen, want er waren voornamelijk wat in de golven meebewegende planten en de patroontjes die het zonlicht maakt als het door het water op de bodem valt. Ook zonder vissen en met maar af en toe een beetje koraal was het wel lekker ontspannend zwemmen! We waren al op weg terug toen Danko nog een kleine rog zag, die zijn leuk om te zien!

Op zaterdag hebben we een pauze genomen van het snorkelen en zijn we een beetje in Nassau gaan rondkijken. We wierpen een blik op Government House, genoten een poosje van het uitzicht vanaf Fort Fincastle en namen daarna de ooit door slaven uit de kalksteen gehakte Queen’s Staircase terug richting het centrum. We liepen langs het Supreme Court van de Bahama’s en Government Square, allemaal roze gebouwen. Een leuk gezicht! Je kunt precies merken wanneer je weer in het gebied bent waar de meeste cruiseschippassagiers komen, want ineens ben je dan tussen de (dure) juweliers, dure-merken-winkels, souvenirwinkels en bars. Ons plan was om ergens iets te gaan drinken, en in plaats van een terrasje vonden we een restaurant met uitzicht over zee en de cruiseschiphaven. Zo aan het eind van de middag was het aan de meeste mensen te zien tijd om weer in te schepen, en we prezen ons gelukkig dat wij niet bij zo’n schip aan boord hoefden te gaan, want dat was niks voor ons!

Voor ons gevoel was het na zaterdag toch nog ‘opeens al zondag’, en na nog een keer lekker lang ontbijten/met koffie en thee bij het zwembad een tijdschrift lezen zijn we ’s middags gaan snorkelen bij Love Beach. Dat strandje is recht onder de aanvliegroute naar het vliegveld, dus we konden ook vliegtuigspotten, erg leuk! Zo heb je ook eens een ander perspectief op die dingen, als ze recht over je heen vliegen! Maar eerst moest er gesnorkeld worden: ik zag een pijlinktvis (volgens mij voor het eerst), er was bij dit strand wat meer koraal en wat meer vissen tussen rotsen, en net toen we dachten dat het ook niet erg was om lekker vanaf het strand vliegtuigen te kijken zagen we de grootste rog ooit, wel minstens een meter in doorsnee! Dat was een gaaf gezicht, en daar hebben we dan ook wel even achteraan gezwommen. Terwijl het beest in een hele grote cirkel om ons heen zwom, blijkbaar waren we in de weg? En daarna zagen we er nog één, of beter gezegd, we zagen de vorm van een rog in het zand waar-‘ie zich onder verstopt had, met alleen de ogen onbedekt. We zijn even blijven kijken en daarna lekker op het strand in de zon gaan liggen opdrogen. Gevolgd door nog een keer snorkelen, en pas aan het eind van de middag terug naar het hotel waar we niet konden weerstaan aan een gebakje van het Franse bakkerijtje in het hotel. Mmm!

Voor mijn verjaardag kreeg ik van Danko een snorkelboot-uitje en dat hebben we eergisteren gedaan. We hadden er één gekozen waarbij we aan het begin van de middag van het hotel opgehaald werden zodat we de ochtend nog voor onszelf hadden. We vertrokken vanuit een klein haventje aan de zuidkant van het eiland en gingen voor de eerste snorkelstop naar een plekje naast Goulding Cay. Onderweg hadden we uitzicht over het onwaarschijnlijk blauwe water om ons heen, het leek wel zo ongeveer licht te geven! En we kwamen een groep dolfijnen tegen, zo leuk om te zien is dat. En het snorkelen was mooi! Hier iets verder uit de kust was heel veel koraal, een heleboel van die mooi wuivende paarse sea fans, veel verschillende scholen vissen, en we zagen een haai! Daar hebben we met z’n tweeën een hele poos achteraan gezwommen, terwijl wel tot mijn verbijstering een heleboel mensen binnen de kortste tijd alweer op de boot zaten. Wij zijn in het water gebleven totdat we eruit moesten komen, als enige en dus ook als allerlaatste, haha!
De tweede snorkelplek was grappig genoeg dichtbij het snorkelstrandje bij Clifton Heritage Park. Er werd verteld dat daar bijvoorbeeld veel roggen langskomen maar het was vooral behoorlijk troebel waardoor je niet zoveel zag. Alsnog hebben we wel weer lekker een stuk gezwommen voordat we op weg gingen naar de laatste stop: snorkelen met haaien! De boot ging daarvoor wat verder uit de kust meer de zee op, waarop best nog een heel aantal mensen zeeziek werden en er zelfs mensen hun lunch kwijtraakten. Gelukkig had ik er geen last van! De golven waren op de snorkelplek ook wel behoorlijk, dus de instructies waren dat een zwemvest hier verplicht was, dat je met beide handen het van de boot af hangende touw moest blijven vasthouden; en vooral niet in het water over te geven of van de boot te springen omdat rifhaaien daarop afkomen. Er werd een soort van verzwaarde emmer met visafval in het water gehangen om de haaien te lokken en inderdaad konden we onder ons een stuk of acht à tien van die beesten zien rondzwemmen! Een erg gaaf gezicht! We mochten even kijken, en nadat iedereen weer aan boord was werd de emmer opgehesen en werden de stukken vis in het water gegooid, waarop alle haaien dus aan de oppervlakte die hapjes kwamen halen. Het was een gekrioel van lijven en haaienvinnen die boven het water uitstaken; haaien als verjaardagscadeautje!

Onze laatste volle vakantiedag hebben we goed doorgebracht met een lui ochtendje en ’s middags nog een keer snorkelen bij Love Beach. Dat was ook na wat online onderzoek de beste plek om vanaf het strand te snorkelen en het vliegtuigkijken was er een leuk extraatje, dus dat was voor herhaling vatbaar. We hebben nog een keer leuk gesnorkeld, een poosje achter een kleine rog aangezwommen, en daarna dachten we heerlijk op het strand in de zon te gaan zitten. Alleen kwamen er toen hoe langer hoe meer wolken voor de zon en zijn we iets eerder van het strand vertrokken dan we anders waarschijnlijk gedaan hadden. Met in ieder geval meer dan genoeg tijd om in het hotel de bakker nog een keer te bezoeken en daar nog even op het terras in de zon te zitten.

En zo zat de vakantie er toch al snel weer op! We hebben een heerlijk luie week gehad en na nog een keer lekker lang ontbijten hebben we zometeen nog een paar uurtjes voordat we op het vliegveld moeten zijn. Van het strand naar winterse temperaturen thuis, brrr!

• 21 Februari 2018 - 17:36

Mam.:

Hee Annemiek!

Wat een leuk verhaal van een heerlijke week vakantie!
    Ook mooie foto's.

Liefs, Mam.

• 21 Februari 2018 - 18:59

Annemiek Kamphuis:

We hebben het dan ook erg naar onze zin gehad :-). Liefs terug!

• 26 Februari 2018 - 19:53

Rose:

Leuk om jullie belevenissen te lezen. Leuke foto’s!

• 26 Februari 2018 - 19:59

Annemiek Kamphuis: