Deux semaines de cyclisme merveilleux - Reisverslag uit Monte-Carlo, Monaco van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Deux semaines de cyclisme merveilleux - Reisverslag uit Monte-Carlo, Monaco van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Deux semaines de cyclisme merveilleux

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

24 Februari 2024 | Monaco, Monte-Carlo

(Twee weken heerlijk fietsen)

Twee weken geleden vertrokken we op carnavalszaterdag naar het zuiden om op vakantie te gaan. Ergens vond ik het wel jammer om de optocht niet te zien, en we moesten ook prompt omrijden want vanwege diezelfde optocht waren de wegen in Denekamp natuurlijk al afgesloten. Het was een prima dag om te rijden, bijna geen verkeer, en ergens onderweg heeft Danko een hotel geboekt in de buurt van Freiburg om te overnachten. Bleek ons hotel tegenover de zaal waar het lokale carnaval gevierd werd te liggen, hahaha! Toen het om tien uur blijkbaar afgelopen was stonden de mensen nog een poosje op straat te zingen, waar ze keurig mee klaar waren toen wij in bed lagen. Goede timing!

De volgende ochtend hebben we genoten van een heerlijk ontbijt en daarna zijn we verder gereden naar Monte Carlo. Gezien onze huurauto-met-zomerbanden was het idee eigenlijk om door Frankrijk te rijden, helemaal omdat er flink wat sneeuw was gevallen in Zwitserland. Maar toen Danko eens op een aantal webcams keek bleek de sneeuwgrens zo hoog te zijn dat de weg helemaal schoon was, waardoor we toch door de bergen Italië in zijn gereden. Dat scheelde toch mooi ruim twee uur! Rond een uur of acht waren we in Monte Carlo en hebben we ons het wel late avondeten goed laten smaken!

Op maandag hebben we eerst maar eens rustig aangeprutteld in de ochtend. Ontbijten, even boodschappen doen, middageten, uitvinden hoe ik een route in mijn nieuwe fiets-GPS kon zetten, en uiteindelijk zijn we halverwege de middag op weg gegaan voor een klein eindje fietsen naar Saint-Jean-Cap-Ferrat. En dan is het toch wel erg handig dat je apparaat wel piept als je eens ergens af moet slaan! Eenmaal op het schiereilandje hebben we van de hele dure huizen die daar moeten staan niks gezien door de hoge heggen en ornamentale hekken, maar we hebben wel een fijn stukje gefietst!

De volgende dag ben ik begonnen met een beetje krachttraining, wat ik eigenlijk een dag eerder had willen doen maar toen was er geen tijd voor. Het kon fijn op het balkon, wat Danko grappig vond omdat er op internet blijkbaar foto’s staan van Formule 1-coureurs die op hun balkon dat ook aan het doen zijn, grappig! Na stokbrood als lunch zijn we nog een stuk gaan fietsen, deze keer de Col de la Madone. Die hebben we twee jaar geleden ook gefietst maar toen was het bewolkt terwijl we er nu een fijn zonnetje bij hadden en het lente-achtig voelde met paardenbloemen en andere bloemetjes langs de weg en vogeltjes in de bosjes aan het begin van de klim. Het is toch prettiger als het niet koud is! Al waren we op de afdaling wel blij met onze handschoenen, want dat was nog behoorlijk fris zo aan de schaduwkant van de berg aan het eind van de middag.

Op woensdag was het Valentijnsdag en verraste Danko mij met een bos rode rozen nadat hij ‘even naar de bakker’ geweest was. Lief! We hebben die ochtend verder gewerkt, en ’s middags was het tijd voor nog een fijn stuk fietsen. Deze keer zijn we langs de kust naar Menton gefietst, langs de boulevard waar allerlei terrasjes vol zaten met mensen, waar het ons toch nog wel een beetje te fris voor leek. Vanuit Menton zijn we de bergen in gefietst over leuke weggetjes, en hoe verder we kwamen, hoe bewolkter en meer uitgestorven het werd. Net alsof mensen hier alleen leven als de zon schijnt, haha! We zijn via Castellar naar de Col de Castillon gefietst, een leuke klim! Bovenop voelde het alsof we vanuit het voorjaar naar de herfst gefietst waren, want het was mistig door de laaghangende bewolking en je rook overal open haarden. Eenmaal boven was het dus meer kleren aantrekken, even snel iets eten en dan afdalen naar prettiger weer!

Op donderdagmorgen wilde ik wel graag een stukje hardlopen, en ben ik naar het prinselijke paleis gelopen. Dat was fijn! We hebben elkaar die dag afgewisseld, want toen ik terug was, was Danko wel aan zijn dagelijkse stokbrood toe om daarna een flink stuk te gaan fietsen. Hij noemde het een monstertocht en heeft flink wat hoogtemeters gemaakt in nog meer bewolking dan de dag ervoor, terwijl ik ’s middags nog een beetje krachttraining heb gedaan, gevolgd door nog een uurtje werken voor het avondeten. We hadden gereserveerd in het casino van Monte Carlo, hebben heerlijk gegeten en daarna in het casino thee gedronken en mensen gekeken. Veel leuker dan gokken!

De volgende ochtend vonden we allebei dat het wel tijd was voor een dagje niks. We zijn prompt wat langer bij het ontbijt blijven zitten om koffie en thee te drinken, en daarna zijn we even een was gaan doen. Waarvoor we het land moesten verlaten en naar Frankrijk rijden (de dramatische manier om te zeggen dat we naar een dorpje verderop gegaan zijn :-D), want in Monaco konden we alleen stomerijen vinden en niet zoiets ordinairs als een wasserette, hahaha! Tegen de tijd dat we ergens een broodje wilden gaan eten bleek dat bij die bakker alle belegde broodjes al uitverkocht waren, en zijn we verder het centrum in gelopen in de hoop dan daar iets te vinden. Wat gelukkig gelukt is, want we hadden wel trek na al het sporten!

’s Middags hebben we een poging gedaan een beetje te winkelen, maar ‘gewone’ kledingwinkels hebben we niet echt gezien. Wel veel avondkleding, hele dure kinderkleren en makelaars, en dat laatste is natuurlijk ook wel interessant. Want een prijzen, wat een prijzen! We hebben nog ergens iets gedronken, nog iets meer rondgewandeld, en toen we na het eten weer bij ons hotel terug waren hadden we toch wel weer tien kilometer in de benen, dat gaat hier snel!

Het weekend zijn we begonnen met nog weer een flink stuk fietsen. Danko had een ambitieus plan bedacht met twee bergpassen erin, waarvoor we eerst gedeeltelijk dezelfde klim hebben gedaan als de eerste dag, van Menton naar Sainte Agnès. Alleen namen we daar nu het weggetje naar de Col des Banquettes, en sloegen we op de afdaling een klein weggetje in dat door een paar erg kleine dorpjes door het landschap kronkelde. Gezien het mos en de losse stenen op straat zou je zeggen dat daar niet erg veel mensen komen! Er waren mooie uitzichten richting de kust, ik kreeg nog een lekke band, en op een gegeven moment was het wel duidelijk dat we geen tijd had het hele oorspronkelijk bedachte rondje te fietsen. In plaats daarvan zijn we via Peille weer richting Monaco gefietst, met nog een leuke klim erin, en waren we soort van net/net niet voor het donker weer thuis, met flink wat kilometers en hoogtemeters in de benen!

Voor de dag erna leek een vlakker stukje fietsen een goed idee, en omdat we iets vroeger waren opgestaan had ik ook tijd om ’s morgens nog een beetje krachttraining te doen. Daarna zetten we onze fietsplannen eens in de gps en bleek het rondje dat volgens google ‘meest vlak’ was dat nou niet te zijn, hahaha! We zijn het wel gaan fietsen, eerst langs de kust tot in Menton waar we in het Fête du Citron terecht kwamen. We hadden al eerder borden daarvoor gezien, en een paar grote figuren à la op carnavalswagens maar dan gemaakt van citrus. Een gaaf gezicht! (Al vond ik het toch ook jammer van het fruit.) Nu moesten we even een weg om en gedeeltelijk door het centrum en de mensenmassa’s vinden, en aan de grote hoeveelheid bussen uit Duitsland, Zwitserland, Italië en Frankrijk te zien komen mensen echt van ver om dit festival te zien! Daarna zijn we Italië in gefietst totaan Ventimiglia, waar we de weg richting Rocchetta Nervina genomen hebben. Onderweg kwamen we door Dolceacqua met een erg mooi historisch centrum met kasteel, een foto waard! Omdat het al iets later was besloten we niet helemaal tot het eind van het dal te fietsen maar direct het bergje richting het volgende dal over te gaan, en vanaf daar hadden we verwacht makkelijk af te dalen naar de kust en zo makkelijk terug te fietsen naar Monaco. Alleen kregen we toen een verrassing van de gps, want die stuurde ons net een andere kant op, over nog een steil klimmetje dat we niet verwacht hadden! Een volgende keer moeten we de routes die het ding voorstelt maar even iets beter bekijken voor we die gewoon achterna rijden, haha!

Op maandag wilde ik wel een kleiner rondje met wat minder klimmen fietsen. Danko bedacht dat we wel richting Gorbio konden, en dat hebben we gedaan. En zodra je dan de stad uit bent heb je ook direct alle drukte en al het verkeer achter je gelaten, en fiets je op rustige weggetjes met mooie uitzichten. Na Gorbio zijn we de Col de Garde overgefietst (dat klinkt als meer moeite dan het was vanaf die kant!) en daarna ook nog de Col de l’Olive, die ik op de kaart had zien staan en het dus alleen aan mezelf te wijten had dat dat wel steil was aan het begin, haha! We zijn afgedaald naar Menton met het idee om ergens aan het strand even iets te drinken, maar daar was het toch wel te fris voor. Iets verderop vonden we nog wel een bakker, waar ik mijn verjaardagscadeautje van Hetty en Chris kon gebruiken en we daadwerkelijk even fijn op het terras hebben gezeten met iets warms te drinken en iets lekkers erbij. Tot de zon achter een lantaarnpaal schoof en het prompt te fris werd!

De volgende ochtend ben ik nog een keer wezen hardlopen, vanaf ons hotel naar de oude stad en daar heerlijk een aantal rondjes langs het prinselijk paleis. Danko vertrok voor een flink stuk fietsen niet lang nadat ik terug was om op tijd terug te zijn voor een meeting, en daarna was het mijn beurt om lekker stokbrood met jam te eten als middageten. Mmm! Ik heb nog wat krachttraining gedaan ’s middags en ’s avonds zijn we nog een keer heerlijk uit eten geweest in het casino.

Woensdag was de laatste dag met warm genoeg weer om nog een hogere berg op te fietsen want er kwam kouder weer aan voor de dagen erna, en de keuze viel op nog een keer de Col de la Madone. Zodra we op de fiets zaten voelde het al frisser aan, en bij Sainte Agnès vonden we het wel goed geweest. Het was frisjes, en wij waren niet meer zo frisjes, haha! We zijn nog naar het uitzichtspunt net voorbij het dorpje gefietst waar je een geweldig uitzicht hebt over de kust, en bij het afdalen waren we blij dat we niet helemaal naar boven gereden waren want dat zou koud geweest zijn denken we.

Eergisteren was dus een goed moment om nog een keer een dagje niet te fietsen, ook omdat het daar totaal het weer niet voor was. Bewolkt, wind, regen, een prima gelegenheid voor een rustdag! We hebben na het ontbijt net zoals de rest van de vakantie de ochtend gebruikt om te werken en daarna zijn we de stad in gelopen om ergens een broodje te gaan eten. Daarna was het even bedenken wat we wilden doen met de middag, en we besloten om eerst maar eens ergens koffie en thee te gaan drinken. Dat hebben we gedaan in het Hôtel de Paris, waar we fijn in de lobby konden zitten en we ondertussen mooi eventjes mensen konden kijken. Zo tegen het eind van de middag zijn we naar ons hotel terug gewandeld, en ’s avonds nog weer een keertje naar de stad om te gaan eten, en zijn we er vrij zeker van dat we de prins zagen arriveren bij een hotel aan de overkant van de weg. Natuurlijk net die ene keer dat we vanwege beschutting tegen de regen aan de overkant liepen!

Gisteren was onze laatste volle dag, de vakantie is voorbijgevlogen! Ik maakte ’s ochtends van de gelegenheid gebruik om op ons balkon krachttraining te doen en ’s middags zijn we nog een laatste rondje wezen fietsen. Eerst via de hoger gelegen weg naar La Turbie, met een leuke afdaling naar La Trinité. En vanaf daar, we hadden het bijna gehaald zonder deze vakantie!, had Danko nog een leuk weggetje gevonden de volgende heuvelrug op. En dat was me toch steil!! We hebben een stuk gelopen omdat omhoog fietsen met een stijgingspercentage van een graad of dertig niet zo goed wil, en daarna was het wel weer fietsbaar (met ‘maar’ zestien procent) maar onverhard en nou niet erg egaal. Niet ons meest favoriete stukje van deze vakantie zeg maar, hahaha! We hebben het gehaald, maar daar hadden we gewoon nooit aan moeten beginnen zoals Danko achteraf zei. We zijn teruggefietst naar Monaco via Èze, met nog een paar mooie uitzichten op het oude gedeelte van het stadje. Aan het eind van de middag waren we terug in het hotel en zijn we nog even iets wezen drinken in de lobby bar. We hadden nog een bonnetje voor een gratis drankje, en een goede gelegenheid om die eens te gebruiken :-). We zijn nog een laatste keer de stad in gelopen om ergens te gaan eten en dan was het vanmorgen na het ontbijt tijd om de koffers weer in te pakken na een hele fijne vakantie!