Twee heel verschillende weekenden - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Twee heel verschillende weekenden - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Twee heel verschillende weekenden

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

16 April 2024 | Verenigde Staten, Boulder

Deze maand begon met de eerste echt warme dagen van het jaar. Het lijkt dan ineens wel zomer! Toevallig had ik net op één van die dagen afgesproken om na de krachttraining met de chiropractor lunch te gaan eten bij een bakker die hij (terecht!) de hemel in geprezen had en dus konden we buiten zitten. Dat was gezellig! En leuk en lekker, voor mijn stokbroodje jambon-beurre ga ik zeker nog weleens terugkomen! Danko kwam 's avonds terug van de meeting waar hij naartoe geweest was en kon de volgende dag beginnen met één van de uitstekende croissantjes die ik meegenomen had. Ik had toen ik die kocht gezegd hoe goed en lekker alles eruitzag (zó jammer dat deze bakker niet dichter bij ons in de buurt zit, want over het algemeen hebben ze hier van brood en gebak letterlijk geen kaas gegeten!) en toen ik weg liep hoorde ik de ene medewerkster tegen de andere zeggen dat het wel wat zei als Europeanen tevreden waren over een bakker, grappig! (En waar, hahaha!)

Na de paar warme dagen koelde het flink af, en dat ging gepaard met flinke wind zoals wel vaker. Nu werd er alleen een storm voorspeld met windstoten totaan hondervijftig kilometer per uur (!), brandgevaarlijk weer waar ik een grote hekel aan heb. Er hoeft maar één iemand iets stoms te doen zoals een sigaret uit het raam gooien om een enorme brand tot gevolg te hebben. De elektriciteitsmaatschappij liet de dag van tevoren weten dat ze hun systeem aan zouden passen zodat het zich niet automatisch reset als de stroom uitvalt, maar dat dat pas weer aangezet wordt nadat alle leidingen in persoon geïnspecteerd zijn. De grote brand rond Paradise in Californië een paar jaar geleden is veroorzaakt door geknapte stroomdraden (erg veel is hier nog bovengronds, met alle nadelen van dien), het vermoeden bestaat dat dat ook een oorzaak was bij de grote brand hier een paar jaar geleden, en het is op zich dus goed dat men voorzichtig is. Maar: het waaide zaterdagochtend al (maar niet bijzonder hard), de stroom ging even uit en vanwege de tijdelijke instellingen niet meer aan, en dat was het dan. Aan het eind van de ochtend kregen we de melding dat ze vanaf vier uur die middag tot aan twaalf uur 's middags op zondag preventief de stroom af zouden sluiten, maar toen was bij ons de verwarming al uren uit, had Danko koffie weten te zetten door het koffiezetapparaat op ons kleine generatortje aan te sluiten, en bleek die gelukkig ook genoeg stroom te leveren om de koelkast en vriezer op te laten draaien. Ondanks dat we de gashaarden aan hadden was het flink fris in huis, ik had me echt erg verheugd op een flink stuk virtueel hardlopen dat 'm dus niet ging worden, en ik ben de rest van de dag maar naar het werk gegaan. Daar kon ik de verwarming tenminste aanzetten, en nog iets nuttigs doen!

's Avonds was het wel handig dat we nu nog een gasfornuis hebben zodat we gewoon thuis konden koken, met behulp van een paar bouwlampen voor de verlichting. Héél sfeervol was dat, haha! We werden op zondag wakker in een koud huis, en het duurde wel tot in de middag voordat het eindelijk een beetje warmer begon te worden. Zonder stroom werken de ventilators van onze open haarden niet waardoor de warmte nauwelijks het huis in komt. We moesten die dag op een paar momentjes wel oppassen om niet chagrijnig te worden, helemaal nadat we online gelezen hadden dat het wel tot na maandag kon duren voor we weer stroom zouden hebben omdat eerst door de wind veroorzaakte schade gerepareerd ging worden en daarna pas de preventieve afsluitingen weer aangesloten zouden worden. Heel irritant was er geen tot maar zeer gebrekkige berichtgeving van de elektriciteitsmaatschappij. Zelfs het ziekenhuis in Boulder bleek geen informatie te krijgen over wat wanneer te verwachten, dat is toch gewoon te gek! De dag werd in ieder geval een stuk beter toen we even konden gaan fietsen. Danko is ondanks de nog steeds flinke wind een stukje wezen mountainbiken, en ik was erg blij te ontdekken dat ik mijn slimme fiets op de generator aan kon sluiten en ben heerlijk een stuk door Engeland wezen fietsen. Ik had net gedoucht toen ik aan het begin van de avond allerlei overwinningskreten van beneden hoorde komen, want we hadden weer stroom! Wat is het dan prettig als de verwarming het weer doet en je het licht aan kunt doen en je niet meer binnen hoeft te kamperen!

Gelukkig hadden wij op zondag alweer stroom, want in de bergen hebben mensen totaan maandagavond zonder gezeten. Ik moest wel mijn krachttraining verzetten want daar was op maandagochtend geen elektriciteit, maar daardoor kon ik wel fijn hardlopen 's ochtends - ik had het wel gemist in het weekend! Op woensdagavond had Danko afgesproken met Leen om even een band te vervangen, Claudia kwam ook mee en dus hadden we onverwacht een avondje bezoek, dat was leuk! En op vrijdag hadden we Anne gevraagd of hij zin had om MotoGP te kijken en mee te eten, dat was gezellig! En daarna hadden we heerlijk een weekend met absoluut niks bijzonders - behalve het weer, want het was ruim vijfentwintig graden voor een paar dagen! We zitten weer in proposaltijd en Danko kon met het mooie weer buiten zitten werken. We hebben gefietst en hardgelopen en verder fijn in huis aangeprutteld, een paar klusjes gedaan, MotoGP gekeken en buiten zitten lezen en zo een paar aangename dagen gehad :-). Wat een verschil met een week eerder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Actief sinds 08 Aug. 2006
Verslag gelezen: 81
Totaal aantal bezoekers 240205

Voorgaande reizen:

04 Mei 2005 - 30 November -0001

Wonen in Colorado

Landen bezocht: