Yellowstone - Reisverslag uit Denekamp, Nederland van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Yellowstone - Reisverslag uit Denekamp, Nederland van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Yellowstone

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

02 Oktober 2007 | Nederland, Denekamp

Het is alweer bijna anderhalve maand geleden dat we met de motor zijn gaan kamperen in Yellowstone. We zijn er in twee dagen naartoe gereden, met een overnachting in het recreatiegebied Flaming Gorge. De eerste dag hebben we door een stuk Colorado gereden waar we nog niet geweest waren. De tweede dag kwamen we door Eden (populatie: 220), als in Garden of Eden. Het paradijs ligt dus in Wyoming, wie had dat gedacht! Helaas mensen, er is niks paradijselijks aan!

Nadat we door Grand Teton zijn gereden komen we aan het eind van de middag aan in Yellowstone. Onderweg naar de camping hangen er overal wolken stoom in het landschap, erg gaaf! In combinatie met een erg grote volle maan, en een heleboel kale boomstammen van een vroegere bosbrand wekt het een hele aparte sfeer. Het leek alsof we een heel stuk terug in de tijd gegaan waren, als er op dat moment een dinosaurus uit de bosjes gestapt was had ik dat niet eens zo heel gek gevonden ;-). Het duurt niet lang voor we het eerste wild zien, vlak naast de weg staat namelijk een groot hert (met groot gewei) vanuit de bosrand over de straat te kijken! We komen ook nog een auto tegen die duidelijk vlak daarvoor een groot beest heeft aangereden, ongeveer formaat koe. We zijn maar achter een andere auto blijven rijden, zodat die eventuele beesten voor ons op kon vangen!

Yellowstone bestaat uit dennenbossen, afgewisseld met grote bergweiden en rivieren. Als we vanaf de camping naar het Norris geyser basin lopen zien we een coyote! Hoe dichter we bij de geisers komen, hoe erger het naar zwavel begint te ruiken. Het eerste zicht dat we hebben is op een witte vlakte met allemaal stoomwolken en gaten kokend water. Er loopt een houten paadje doorheen/overheen omdat het niet overal veilig is om te lopen. De geisers, bronnen en stoomspuitende gaten hebben erg gave kleuren. Heel blauw, met rode en groene afwateringen, groen water in alle mogelijke variaties en allerlei gele en oranje afzettingen. We zien direct ook al een geiser spuiten. Het stinkt alleen wel, helemaal als zo’n wolk precies langs je gaat. Pfoe!

De bizons die we een Grand Teton niet gezien hebben zijn in Yellowstone in grote getale aanwezig. Ze lopen bijvoorbeeld bij de ingang van de camping en op de weg! Alle auto’s gaan er prompt naast stilstaan om foto’s te maken, en dat vonden wij niet zo’n goed idee! Die beesten trekken zich namelijk niks aan van auto’s, maar wij worden wel bekeken. Blijkbaar lijkt de motor wel een beetje op een bizon! We hebben ook nog een paar kuddes herten en een handvol vossen gezien, gewoon in het wild!

Natuurlijk hebben we ook Old Faithful bekeken. De eerste keer dat we er aankwamen was hij net uitgebarsten. We hebben in een paar schommelstoelen op het terras van de lodge zitten wachten op de volgende uitbarsting, veel beter dan op de bankjes die ze om de geiser neergezet hebben!

Niet heel Yellowstone bestaat uit geisers en stoomwolken. De noordkant is heel anders dan het zuiden, het is wat minder begroeid en het heeft wel wat weg van de Alpen. Inclusief mooie bochtige weggetjes, waar we goed gebruik van gemaakt hebben! We zijn nog even Montana ingereden, en ongeveer op de grens staat een bord dat je over de 45e breedtegraad gaat, ofwel precies halverwege de evenaar en de noordpool. In het noorden liggen wel nog de Mammoth Hot Springs. Veel van de bronnen zijn opgedroogd, maar degenen die nog wel lopen zien er erg gaaf uit!

De laatste paar dagen hebben we gebruikt om nog dingen te bekijken die we in eerste instantie overgeslagen hadden, onder andere het Midway geyser basin. Die bestaat uit twee grote geisers, de enige die niet naar zwavel ruiken! Vooral de Grand Prismatic Spring is mooi, die loopt van diepblauw via groen en knalgeel naar oranje; wel de gaafste kleuren die we gezien hebben! Verder leken de Sheepeater Cliffs ons wel gaaf. We hadden verwacht een grote afgrond te zien, eventueel met een grote bult schapen eronder ;-). Helaas voor ons bleek het een (niet heel interessante) rotsformatie te zijn!

De laatste dag hebben we gebruikt om in een keer naar Boulder terug te rijden. Zonder omwegen is dat namelijk prima te doen. In Grand Teton hebben we nog een beer en een paar elanden gezien. Gaaf!