Schilderen in de bibliotheek - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Schilderen in de bibliotheek - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Schilderen in de bibliotheek

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

07 Mei 2016 | Verenigde Staten, Boulder

Terug uit Austin waren we blij om te zien dat er allerlei bomen blad hadden gekregen, er sommige in bloei stonden en er overal bloemen waren opgekomen. 'Ein-de-lijk!' voor ons gevoel. Het was ook mooi weer en we zijn een paar dagen een lekker eind wezen fietsen, dat is toch altijd een stuk fijner met een lekker zonnetje erbij! Helaas mocht het niet duren, en kregen we nog een sneeuwstorm over ons heen. Van tevoren werd er wel dertig centimeter sneeuw voorspeld, en er kwamen zelfs waarschuwingsemails van het elektriciteitsbedrijf over de kans op stroomstoringen door zware sneeuw en afbrekende takken. Dat klonk niet goed! Gelukkig bleef het warmer dan voorspeld waardoor de meeste sneeuw niet bleef liggen, maar alsnog was het binnenblijfweer. Blegh! Omdat we geen zin hadden in niks doen en stilzitten hebben we het plan opgevat om maar eens de bibliotheek te schilderen. Ik ben voorbeeldkaartjes voor muurverf gaan halen, en toen we daar een paar kleuren van hadden uitgezocht hebben we daar testpotjes van gekocht. En dan gelijk ook maar kwasten, grondverf en witte plafondverf, dan konden we in ieder geval een begin maken voordat we de uiteindelijke kleur voor de muren uitgezocht hadden. We vonden ook hele leuke lampen om de zeer ouderwetsche exemplaren in het halletje bij de voordeur en voor de trap naar boven mee te vervangen. Toch leuk als je daar zo per ongeluk tegenaan loopt! En dat was ook direct waar het bij bleef, want toen we de dozen openmaakten vonden we in plaats van mooi glimmend metaal, enigszins verroest metaal, en dus konden onze nieuwe aanwinsten per omkerende post terug naar de winkel.

Voordat we überhaupt konden beginnen te schilderen moesten we nog wel 'even' de oude boekenkast weghalen, en daaronder ontdekten we vloerbedekking, en niet de houten vloer die we eigenlijk verwacht hadden aan te treffen. Helaas, maar omdat we op dezelfde plek toch weer een boekenkast neer gaan zetten is het niet zo erg. We dachten in eerste instantie met wat planken het hoogteverschil op te vullen en dan de nieuwe kasten daar bovenop te zetten, maar zo makkelijk kwamen we er toch niet vanaf. De nieuwe kasten zijn net iets minder diep, en dus hebben we uiteindelijk maar vloerplanken gekocht waar Danko ondertussen heel mooi het ontbrekende stuk mee heeft opgevuld :-).

Tussendoor moest Danko nog even voor een meeting op en neer naar Philadelphia, en dat was voorlopig ook even de laatste reis. Wel zo fijn! Alhoewel, de volgende (naar Zwitserland) hebben we ondertussen alweer geboekt.. Toen Danko weer terug was hebben we maar eens wat testkleurtjes op de muur geschilderd, besloten dat die het allemaal toch niet waren (het is bijzonder hoe donkergekleurd 'witte' verf kan zijn als het eenmaal op de muur zit!) en vervolgens nog wat meer testpotjes gekocht. Een kleur uitkiezen was toch nog lastig! Uiteindelijk kozen we voor de muren witte verf met een heel klein vleugje geel erdoor. En we besloten om ook de open haard te gaan schilderen, en van kleurkaartjes die toevallig naast elkaar lagen kwamen we op het idee voor lichtgrijs. Al dat baksteen in de kamer vinden we allebei niet erg mooi, dus als eerste moest het maar eens een andere kleur krijgen (het eruit slopen kan tenslotte altijd nog). Toen we daarvoor bij de bouwmarkt waren kochten we ook nog een keer dezelfde soort lampen die we eerder al teruggebracht hadden, want we wilden echt het oude monster van een lamp niet meer terughangen. Deze keer hebben we in de winkel de dozen opengemaakt om ze alvast te inspecteren en hebben we twee roestvrije exemplaren meegenomen. Een mooie verbetering! Dat weekend was het vooral op zaterdag heel erg lekker weer, en hebben we maar eens de sneeuwbanden van de auto's gehaald, onkruid gewied, wat paardebloemen uitgestoken, weer eens Flagstaff beklommen, en 's avonds hadden we met Sergio en Chelsea afgesproken, dat was lang geleden en erg gezellig!

Na dat hele mooie weer (wel twintig graden!) waren we best wel wat in de mineur toen we nog een volgend koufront – met sneeuw – over ons heenkregen. Gelukkig bleef het niet liggen, maar we waren er wel een beetje klaar mee! Sneeuw in mei... ugh! In ieder geval konden we zo wel goed opschieten met het bibliotheekproject. Twee lagen verf op de muren verder waren we erg tevreden over het resultaat, en konden we aan het neerzetten van de boekenkast gaan beginnen! Een hele poos geleden heb ik daarvoor de benodigde kasten deurtjes gekocht, en nu kwamen we erachter dat we op wat voor manier dan ook erin zijn geslaagd om er teveel te hebben. Of we hadden er een plan voor, maar ik zou niet weten wat dat dan was! Heu... Dat was niet de bedoeling, maar het feit dat het ons nooit eerder is opgevallen is toch grappig!

Ondertussen was ik ook begonnen met het schilderen van de open haard, en dat wordt nog even een werkje voordat dat af is! Het is erg grof metselwerk dus het is een beetje een geruts om overal goed bij te komen. Maar zelfs de eerste laag grondverf is al een hele verbetering, want direct is al dat baksteen niet meer zo kameroverheersend. De andere grote verbetering was het weghalen van de messing deurtjes van de open haard, en we hebben direct besloten die vooral niet meer terug te zetten. In plaats daarvan zijn we maar eens naar gashaarden gaan kijken, en we vonden in de eerste winkel al direct iets moois. Als we dan toch bezig zijn met opknappen kunnen we het net zo goed in één keer helemaal doen!

Er was ook nog meer goed nieuws voor het bedrijf, want we kregen een nieuw fase 1-project toegekend van het Department of Energy! Danko was er wel van overtuigd dat dat zou komen, maar het is toch altijd fijn als dat dan ook echt zo is :-). We dachten er ook net op tijd aan om afgelopen woensdag ons volgende jaar samen te vieren (twaalf! hoe ging dat zo snel?), en we zijn om dat en alle nieuwe bedrijfsprojecten te vieren heerlijk wezen eten bij de Greenbriar Inn. Mmm, kreeftensoep, beef Wellington en een amandelchocoladetaarttoetje! Diezelfde middag realiseerde ik me dat ik ondertussen dus ook al elf jaar in Colorado woon – nog zo'n hoog getal!

Ondertussen is het gewoon alweer weekend, en na een paar zomerse dagen krijgen we nu een paar dagen voornamelijk regen. Prima weer om verder een beetje in huis aan te rommelen!