Guardare intorno in Toscana - Reisverslag uit Vagliagli, Italië van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Guardare intorno in Toscana - Reisverslag uit Vagliagli, Italië van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Guardare intorno in Toscana

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

15 September 2021 | Italië, Vagliagli

(Rondkijken in Toscane)

In Rome hadden we een auto gehuurd voor de rest van onze vakantie. Onze eerste bestemming was een hotel in een oude burcht in de buurt van Siena waar we in een paar uurtjes naartoe gereden zijn. Al vrij snel buiten Rome ging de snelweg door mooie heuvels met allerlei mooie dorpjes, vestingstadjes en/of kerkjes er bovenop. Mooi om te zien! Het laatste stuk naar het hotel ging over allerlei leuke kleine bochtige weggetjes waar de snelheidslimieten ons eigenlijk nogal onverantwoord leken. Vandaar dat sommig tegemoetkomend verkeer soms bijna de bocht uit leek te vliegen!
Nadat we waren ingecheckt in het hotel zijn we naar Siena gereden om een beetje rond te kijken en ook te eten, en met het doel een zwembroek voor Danko te vinden want dat was nog zoiets dat we niet bij ons hadden. Daarna hebben we leuk door de oude straatjes gelopen tot we bij toeval het Piazza del Campo ontdekten, en leuk halfrond plein dat afloopt richting een kerk, met allemaal terrasjes aan de bovenrand. Het heeft zo zijn voordelen als je echt geen flauw benul hebt wat er ergens te zien is, ahem! We hebben ergens iets gedronken, en daarna bij een ander restaurantje erg lekker gegeten.

Donderdag was een beetje een loze dag. We begonnen met ontbijten met uitzicht over het Toscaanse landschap en daarna moest Danko aan het begin van de middag twee praatjes geven op een online conferentie. Toen dat klaar was konden we weer even zelf onze tijd indelen en zijn we nog een keer naar Siena gereden. Ik wilde de kathedraal nog wel graag zien, en dat vond ik zeker de moeite waard al besloten we om niet naar binnen te gaan. We hebben ons tegoed gedaan aan een ijsje, zagen nog wat jongeren oefenen met een soort vlaggenceremonie en daarna moesten we even een rustig plekje vinden zodat Danko kon videovergaderen. We vonden een terrasje op de binnenplaats van een mooi oud gebouw waar we mooi even een uurtje konden zitten daarvoor. Daarna hebben we in één van de kleine straatjes een leuk restaurantje gevonden en ons tegoed gedaan aan een pizza.
De volgende dag begon met het soort van dilemma waar we nog naartoe zouden willen voordat we voor de MotoGP richting San Marino gaan. We stelden de beslissing nog even uit en ging een dagje naar Florence. We hebben de kathedraal bewonderd, ergens op een terrasje gezeten, leuk een beetje door de stad gedwaald en over de Ponte Vecchio gelopen, en met uitzicht op de Basilica di Santa Maria Novella warm gegeten.

Op zaterdagmorgen bedacht Danko dat we ook net zo goed iets langer bij Siena konden blijven, in plaats van een volgende bestemming te zoeken. Dat was nog eens een goed idee! We zijn ’s ochtends lekker rustig in het hotel gebleven (ook omdat er ook nog wat gewerkt moest worden) en nadat we in het hotel heerlijk geluncht hadden zijn we ’s middags naar San Gimignano geweest. Dit is één van de best bewaarde middeleeuwse plaatsjes, met als extra kenmerk de hoge torens die in de stad staan. We waren wel benieuwd waar die dan ooit voor gediend hebben maar dat blijkt alleen maar een gevalletje van ‘die van mij is hoger dan die van jou’ van rijke families uit vervlogen tijden te zijn. Daar moesten we wel om lachen! We hebben leuk door het plaatsje gelopen en een heleboel foto’s gemaakt want het is erg fotogeniek. Op één van de twee centrale pleintjes lukte dat niet zo goed omdat daar een filmset werd opgebouwd, voor een Hollywoodproduktie volgens de ober van het restaurantje waar we gegeten hebben. Dat was echt een erg leuk uitje!

De volgende dag namen we een dagje vrij. Het was even verstandiger als ik een dagje niet zoveel zou lopen (en dat was de dag ervoor niet zo goed gelukt met alle steile straatjes!) en we moesten toch van kamer verwisselen in het hotel dus dat kwam goed uit. Tegen de middag zijn we naar Siena gereden, om even ergens iets te gaan eten maar vooral omdat ik de eerste avond, toen alle winkels al dicht waren, in een etalage een hele leuke tas gezien had die ik wel graag wilde hebben. Dat heb ik bijna nooit, op de andere plekken waar we geweest zijn had ik niks vergelijkbaars gevonden, dus we ‘moesten’ wel, haha! En toen kon ik toch vervolgens niet kiezen tussen een iets kleinere en iets grotere, waardoor het gebeurde dat ik er één kocht en één kreeg. Ik ben er erg blij mee! Daarna vonden we een leuk plekje om even iets te eten en kwam er een hele stoet drummers en jongens en mannen met vlaggen langs, dezelfde als die we een paar dagen eerder hadden zien oefenen. Een leuk gezicht, en oorverdovend in de smalle straatjes!

Op maandag zijn we een dagje weg geweest, en deden we een vrij irritante ontdekking. De camera op onze telefoons blijkt te corrigeren voor scheef, wat normaal gesproken natuurlijk prima is maar niet als je een scheef iets ook scheef op de foto wilt krijgen, zoals bijvoorbeeld de toren van Pisa. Wat een cool ding om te zien is dat! En wat stom als je ‘m dan vervolgens recht op de foto hebt staan! We waren niet de enige mensen die daarover stonden te foeteren trouwens, dat was dan wel weer grappig. We hebben een klein beetje door het stadje gelopen, en aan het eind van de middag zijn we op weg gegaan naar Castellina in Chianti. Ons oorspronkelijke plan was om warm te eten in de buurt van ons hotel, maar we vonden het uiteindelijk toch leuker om dat ergens anders te doen. Ik vond het plaatjes vrij willekeurig op de kaart omdat de naam leuk was maar het bleek hoog in de heuvels te liggen met een erg leuk kronkelig weggetje er naartoe, met een heel leuk oud centrumpje en we vonden een restaurantje behorende bij een wijngaard waar we werkelijk heerlijk gegeten hebben.

De volgende dag was onze laatste volle dag in Toscane en hebben we ’s ochtends maar eens bedacht wat we volgende week per se in de handbagage wilden hebben en daarna onze koffers heringepakt. Na ook nog even wat werken kwam het qua tijd het beste uit om in het hotel te lunchen en ’s middags zijn we naar Montepulciano geweest. Dat was leuk om even doorheen te lopen, minder toeristisch dan andere plaatsjes waar we geweest zijn en dus iets authentieker, maar we waren eerder uitgekeken dan we hadden gedacht. We lieten ons bij een grand café verleiden tot iets lekkers bij de koffie en kwamen toen op het idee om ook nog even rond te kijken in Montalcino en daar dan ook warm te eten. De weg er naartoe ging door een heel mooi landschap en we konden het plaatsje al vanuit de verte zien liggen bovenop een heuvel. Ook dit was leuk om even te zien al was het plaatsje nog kleiner dan Montepulciano. Maar wel met kasteel! Na snel even ergens eten omdat er ondertussen een koude wind stond zijn we teruggereden naar ons hotel en zo zat onze tijd in Toscane er gewoon alweer op. Het is bijna niet voor te stellen dat we hier al een hele week geweest zijn!

• 15 September 2021 - 19:54

Mam.:

Hallo Annemiek!

Ik ben nooit in Toscane geweest, maar je beschrijft zo mooi waar jullie geweest zijn dat ik er een prachtig beeld bij krijg. Mooie foto's!

Liefs, Mam.

• 16 September 2021 - 11:56

Annemiek Kamphuis:

Dankjewel! Het is ook een erg mooi gebied! En liefs terug!