Grasbrand - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Grasbrand - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Grasbrand

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

02 April 2008 | Verenigde Staten, Boulder

Natuurlijk zijn we na een week afwezigheid zaterdag direct bij het huis gaan kijken. Er was weer een heleboel gedaan! Wel logisch, omdat alles over twee weken af moet zijn, maar ook erg leuk om te zien! Zo hebben we nu een aanrecht en keukenapparatuur in de keuken, wastafels en wc’s in de badkamers, opbergsystemen in de kasten (wat is een goede vertaling voor closet organizer? ;-) Het is een geheel van metalen rekjes waar je dingen op kunt leggen en aan kunt hangen), deurkrukken, ondertapijt, planten in de tuin, een schutting om het terras, een huisnummer en een leuning langs het trappetje naar de voordeur. Maandag is het hout voor de vloer afgeleverd, dat ligt totdat we gaan verhuizen in de woonkamer. Het moet zich namelijk aanpassen aan de lage luchtvochtigheid voordat we het in het nieuwe huis kunnen leggen. Ook hebben we deze week het rentepercentage voor de hypotheek vastgezet, precies op het laagste punt! :-D

En dan hebben we zaterdagavond het nieuws gehaald, en op zondag de krant! Nadat we het huis bekeken hadden zijn we een ritje op de motor gaan maken. We waren van plan om de bergen in te rijden, maar we zijn eerst gaan kijken bij een erg grote rookwolk die we zagen hangen. Die wolk werd veroorzaakt door een grote grasbrand in een weiland, waar we dus wel even zijn blijven kijken.
Blijkbaar heeft iemand zaterdagochtend toen het windstil was een stuk gras afgebrand (om al het dorre spul kwijt te raken) en is het vuur weer aangewakkerd toen het ’s middags heel erg hard ging waaien. Er zijn in deze tijd van het jaar wel vaker branden omdat iemand een sigaret uit het raam gooit, of omdat oude vuurtjes weer aan gaan. Al het gras is hier op het moment heel erg droog en dus heel erg brandbaar, waardoor je op moet passen om geen brand te veroorzaken.
Het is verbazigwekkend en ook wel eng om te zien hoe snel zo’n vuur zich voortbeweegt en hoe hard het brandt! Binnen een mum van tijd was het hele weiland zwart en was het plastic/houten hek verkoold of gesmolten. Verschillende brandweerwagens waren bezig om te zorgen dat het vuur niet de weg over zou steken richting een paar huizen, toen de wind ineens draaide en het vuur een kant op ging waar geen brandweerwagens waren. Gelukkig hebben ze het op tijd tegen kunnen houden, zodat er geen huizen afgebrand zijn. Het was wel op het nippertje, het vuur is tot twee meter van een huis geweest! Toen alles redelijk uit was zijn we maar even gaan helpen met het hek blussen, we stonden tenslotte al een half uur toe te kijken.
Op het moment dat wij weggingen kwam er pas iemand van het lokale nieuws. Die was dus veel te laat om wat dan ook nog te filmen, dus hebben we maar even gevraagd of hij onze filmpjes ook wilde hebben. ’s Avonds was dat het eerste wat er op het journaal was, echt gaaf! Ook leuk dat meerdere mensen die wij kennen het ook gezien hebben! En één van de foto’s die we naar de krant gestuurd hadden stond daar zondag in.

• 03 April 2008 - 08:37

Rose:

Jeetje wat heftig die brand! Wel mooie filmpjes. We vinden het trouwens ontzettend gaaf dat jullie naar onze bruiloft komen! Super tof!
    We zien er al naar uit.
    groetjes Matty en Rose