Vamos a Mexico! - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Vamos a Mexico! - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Vamos a Mexico!

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

12 Maart 2009 | Mexico, Tulum

Vorige week woensdag zijn we rechtstreeks van Denver naar Cancún gevlogen en hebben we op het vliegveld ons huurautootje opgehaald. Bij de verhuurmaatschappij werden we al direct lastig gevallen door iemand die ons naar een presentatie over timeshares probeerde te krijgen, maar daar zijn we mooi niet ingetrapt. Het aparte was dat het in eerste instantie leek alsof de man voor Hertz werkte, aangezien hij een eigen balie had en je naar hem verwezen werd voor een kaart van de omgeving. Nadat we buiten een tweede persoon afgepoeierd hadden (hij was hardnekkig) zijn we naar Akumal gereden. Het hotel heeft een imposante lobby (een ‘hut’ van vier verdiepingen hoog met een ontzettend grote pilaar met mayaversieringen erop in het midden) en het grappige is dat er geen deuren of iets dergelijks zijn. Ook de restaurants hebben ramen die los staan van het dak, blijkbaar is het er hier altijd warm genoeg voor!

De dag nadat we waren aangekomen zijn we op zoek naar een mooi strand naar Sian Ka’an gereden, een natuurbeschermingsgebied onder Tulum. We waren van plan om te gaan snorkelen maar uiteindelijk hebben we in de branding gespeeld. De golven waren zo groot dat ze over je heen slaan en je moeite moet doen om te blijven staan, hartstikke leuk! We konden zo ook mooi onze onderwaterhoes voor het fototoestel uitproberen, en het is toch echt wel heel leuk dat je dat ding mee kunt nemen het water in! De dag erna zijn we gaan snorkelen in Laguna Yal Ku, een lagune bij Akumal en op zaterdag hebben we gesnorkeld bij het hotel. Voor de kust van Mexico ligt het tweede grootste koraalrif ter wereld, alleen heeft het nogal wat de lijden gehad van Hurricane Dean in 2007. Er is veel koraal afgebroken, maar er zitten nog wel erg veel vissen. We zien ook stingrays en Danko ziet ook een andere grote rog en zelfs twee schildpadden!
Omdat we behalve het strand nog niet veel van Sian Ka’an gezien hadden zijn we op zondag naar Punta Allen gereden, een klein vissersdorpje aan het einde van de landtong waarover je het park in rijdt. Van tevoren hadden we bodyboards gekocht en na een lange rit naar het dorpje zijn we uiteindelijk teruggereden naar het strand waar we eerder al geweest waren. In Punta Allen was het erg duidelijk dat Mexico een arm land is, mensen leven er in kleine huisjes en het is goed zichtbaar dat ze niet veel te besteden hebben.

Op maandag was het ’s ochtends een beetje bewolkt en regenachtig, en het leek een goede (niet zo warme) dag om te gaan winkelen in Playa del Carmen. Een gedeelte van het stadscentrum is een verkeersvrij winkelgebied, maar dat viel ons wel een beetje tegen. Het was er hartstikke druk, er liepen overal Nederlanders en de winkels waren te verdelen in drie groepen: kleding, souvenirs en eettentjes. Mijn doel was om een nieuwe bikini te vinden, maar dat is uiteindelijk niet gelukt. Ondertussen was de zon ook weer volop aanwezig en het was eigenlijk veel te warm om tussen de winkels te lopen! We zijn weer terug gereden naar Akumal en zijn de rest van de middag gaan snorkelen.

Eergisteren zijn de ruïnes van de mayastad bij Tulum gaan bekijken. Tulum was een ommuurde stad aan zee en alle oude gebouwen en palmbomen bovenop de rotsen is een erg mooi gezicht! Nadat we een uurtje hadden rondgelopen (met de Lonely Planet, zodat we ook een idee hadden van wat er waar te zien was zonder dat je een gids hoeft in te huren) zijn we gaan zwemmen in Gran Cenote. Cenotes zijn sinkholes, een soort grote gaten/grotsystemen in het kalksteen waar je in kunt zwemmen, snorkelen en duiken. Het was erg gaaf om door grotten te zwemmen, en het zal er vol met een heleboel kleine visjes die helemaal niet bang waren. Nadat we uitgezwommen waren zijn we bij het hotel nog naar het strand gegaan om nog een keer te snorkelen en toen heb ik ook voor het eerst een schildpad gezien!

Gisteren hebben we een rustig stranddagje ingelast omdat Danko zich niet helemaal lekker voelde. Op de één over andere manier heeft hij iets binnengekregen wat niet helemaal goed bevallen is, en we zijn juist zo voorzichtig geweest met eten en drinken! Vandaag is het de eerste dag dat het bewolkt en regenachtig is en hebben we lekker op ons balkon gezeten. We hebben nog iets meer dan een halve week om nog meer ruïnes te bekijken (die van Chichén Itzá ), te snorkelen en lekker vakantie te houden. Het bevalt ons prima!

• 13 Maart 2009 - 11:19

Mam.:

Hallo Annemiek!

Wat een heerlijk vakantieverslag en wat heb je jouw site voor deze gelegenheid mooi aangepast!
    Genieten maar!

Liefs, Mam.