Sneeuwstorm - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Sneeuwstorm - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Sneeuwstorm

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

27 Maart 2009 | Verenigde Staten, Boulder

Over weersveranderingen gesproken! Afgelopen weekend was het met meer dan twintig graden warm genoeg om in een rokje te lopen. We zijn een stuk gaan motorrijden en we hebben onderweg in onze korte broek met t-shirt op een terrasje gezeten. Hmmm :-).

Voor gisteren was er een blizzard warning, een weerwaarschuwing die ze uitgeven als er echt heel erg veel sneeuw verwacht wordt. Meestal als er veel sneeuw voorspeld wordt nemen we dat met een korrel zout, want vaak valt er lang niet zoveel als men verwacht of zelfs helemaal niks. We hebben bedacht dat ze vast de rampscenario’s voorspellen, zodat mensen weten waar ze in het ergste geval aan toe zijn. Toen we gisteren wakker werden lag er echter 20 centimeter sneeuw en sneeuwde het 3 inches per uur. NIST had een snow day uitgeroepen en was dicht (vanwege te gevaarlijke omstandigheden om van mensen te verwachten dat ze naar het werk komen), dus Danko had lekker een dagje vrij.
Highway 36 (de snelweg van Boulder naar Denver) stond volkomen vast omdat veel auto’s de heuvels niet op konden komen en op het vliegveld in Denver zijn een heleboel vluchten afgelast (maar het was niet gesloten). Toch is het apart dat mensen in dit soort weer überhaupt proberen om naar Denver te rijden, want als het echt hard sneeuw of glad is kunnen de meeste auto’s de heuvels in de weg niet aan. Ook staan er altijd als het hard gesneeuwd heeft auto’s in de greppel naast de weg. Mensen denken er blijkbaar niet aan dat je wat voorzichtiger moet rijden als het glad is (vooral als je achterwielaandrijving hebt) totdat het te laat is en ze naast de weg beland zijn.

Het eerste schouwspel van de dag was iemand uit de appartementen tegenover ons huis die wel naar het werk moest. Ze loopt naar de auto (met 20 cm sneeuw erop), stapt in, start, zet de ruitenwissers aan, en stapt dan toch maar weer uit. Met een leeg waterflesje schuift ze dan wat sneeuw van de voorruit omdat de ruitenwissers het niet aankunnen. Als ze genoeg sneeuw weggehaald heeft zodat de ruitenwissers het aankunnen stapt ze weer in en rijdt weg. Inderdaad, zonder de rest van de auto schoon te maken!! Je hoeft toch alleen maar voor je kijken als je gaat rijden?
Halverwege de morgen zijn we een stukje gaan rijden om te zien hoeveel sneeuw er overal lag. De Camry heeft spijkerbanden, en dan is sneeuw en gladheid geen probleem (anders waren we ook niet gegaan). We zijn nauwelijks weg of we zien iets verbazingwekkends. Twee straten verder staat een verhuisvrachtwagentje met op een aanhanger erachter een kever-cabrio. De laatste met de kap er nog af en dus helemaal volgesneeuwd! Dat je ’s nachts de kap eraf laat is één ding, maar dat je dan ook helemaal niet let op de weersvoorspelling is wel een beetje onbegrijpelijk!
We hebben een mooi rondje gereden in de sneeuw. Sommige zandwegen waren nog niet sneeuwvrij gemaakt en zo af en toe was het zicht nogal beperkt. We zijn een stukje de bergen in gereden naar Jamestown, maar daar sneeuwde het lang niet zo hard als ‘beneden’. Wel apart om alles wit te zien aangezien we op zondag nog een stuk van de weg met de motor hebben gereden!
Toen we weer thuis waren was het opgehouden met echt hard sneeuwen en lag er iets van 40 centimeter. Danko had ’s ochtends een grote liniaal in de sneeuw op het terras gestoken zodat we mooi konden zien hoeveel er viel. ’s Middags hebben we onder het genot van warme chocolademelk (tip: met kaneel!) en een glaasje Limoncello met Thomas Kolonisten gespeeld en ’s avonds hebben we hutspot met hachee gegeten. Mmm!

Vanmorgen heb ik een stuk door de buurt gelopen en foto’s gemaakt, want alles is in hoog tempo aan het smelten omdat het vijf graden boven nul is. Toen ik de foto’s op de computer ging zetten vond ik een aantal dubbele, want Danko was ook al naar buiten gegaan om foto’s te maken, grappig! De totale score was vanmorgen 46 centimeter sneeuw. Erg goed, want door het droge en warme weer van de afgelopen paar maanden liepen we tot gisteren 76 centimeter achter op de gemiddelde sneeuwval per winter.

• 29 Maart 2009 - 18:51

Agnes En Ben:

Dag Annemiek en Danko,

Zo te lezen gaat het goed met jullie. In Twente is ook alles oke. Afgelopen week was maart aan het roeren met de staart. Echte maartse buien. Vanaf morgen wordt het weer beter en daar zijn wij ook wel een beetje aan toe. Vandaag hebben wij Napoleon begroet in Ootmarsum. 200 jaar geleden was hij ook in dit stadje op bezoek ter gelegenheid van de teruggave van de grote kerk aan de katholieke gemeenschap. Napoleon liep er met zijn echtgenoot en had de hele hofhouding bij zich. Grappig om te zien. Ze waren gekomen met paard en wagen - dit hebben wij niet gezien - wat wel te zien was aan al de paardenvijgen in de straten van Ootmuske.
    We hebben nog wat lekkers gehaald bij de plaatselijke bakker (veel winkels in Ootmarsum zijn op zondag geopend) en zijn toen wezen koffie drinken bij oma.

Hoe zit het bij jullie met de seizoenen?
    Zo te zien maken jullie in korte tijd ook van alles mee. Je zou haast kunnen zeggen ook een maartse bui.

Ik stop ermee. Het is zondagavond bijna 09.00 uur en wij gaan kijken of er nog iets op de tv is.

Tot horens en hartelijke groeten,

Agnes en Ben

• 07 April 2009 - 17:19

Annemiek:

Ja, die sneeuwstorm was echt een maartse bui! We hadden wel verwacht dat het nog een keer flink zou sneeuwen omdat er de hele winter nog zo weinig gevallen was, maar dat het zo hard zou sneeuwen hadden we ook weer niet gedacht. De laatste tijd is het telkens een paar dagen lekker weer, gevolgd door een sneeuwbui. Gelukkig is het tussen de buien door warm genoeg zodat alles ook snel weer weggesmolten is.