Sneeuw (!), zondagsuitjes en fietstochtjes - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Sneeuw (!), zondagsuitjes en fietstochtjes - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Sneeuw (!), zondagsuitjes en fietstochtjes

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

17 September 2020 | Verenigde Staten, Boulder

De dag nadat ik mijn vorige verhaal geplaatst had kwamen ze voor de derde keer om het wastafelaanrecht voor onze eigen badkamer te installeren. En deze keer was het goed! Hèhè! We zijn erg blij dat de wasbakken nu zitten op de plek waar we ze het liefst gewild hadden, en Danko heeft 's middags zelf de gaten voor de kranen erin geboord. Dat kun je ook laten doen, maar dan gebruiken ze een boor zonder pilot-boortje en is het dus maar de vraag waar het gat uiteindelijk komt - met een boel gepruts als gevolg als je een Duits merk kranen hebt waarbij dat allemaal nogal precies komt. In de tijd die Danko eerder nodig had om de kraan voor het bad te installeren werden nu gaten geboord, kranen erop gezet en de afvoeren aangesloten. En ook dit ziet er zo mooi uit!! We zijn echt helemaal tevreden met wat we uitgekozen hebben!

Halverwege augustus ging hier doodleuk de universiteit open, met gedeeltelijk klassikaal onderwijs, studenten in de nou niet perse ruime studentenbehuizing op de campus en lakse regels om van tevoren een negatieve coronatest te hebben. Als testen van tevoren niet kon was het ook wel goed als studenten pas getest werden nadat ze waren aangekomen, en dat gold dan nog alleen maar voor op de campus wonende studenten.. Daar hadden wij wel een vrij sterke mening over zeg maar! Een buurvrouw vertelde dat ze toen ze in juli voor een inenting naar de supermarkt moest (apotheken zitten hier in supermarkten) naar alle waarschijnlijkheid daar een besmetting met corona heeft opgelopen. Daar schrokken we wel een beetje van. Het hele idee van studenten die vanuit het hele land komen vonden we al niet fijn, maar daarvoor was het duidelijk ook al niet veilig om op publieke plekken te komen. Oftewel, wij houden onze zoveel-mogelijk-thuisblijven-strategie nog mooi aan! (Ondertussen moeten alle studenten twee weken in quarantaine vanwege de uit de hand lopende besmettingen. Of iedereen zich daar aan gaat houden en of/hoe ze dat gaan controleren vragen wij ons af.) Danko gaat wel naar het werk, maar ik ben al in tijden niet geweest. Niet zozeer omdat we binnen onze bedrijfsruimte geen afstand kunnen houden, maar vooral omdat ik de wc's, die we met het buurbedrijf delen, absoluut niet wens te gebruiken. Je kunt je redenen maar hebben hè, haha!

Eind juli ontstonden er een paar flinke bosbranden in Colorado, ten noorden, westen en zuiden van ons, en zaten we in de rook. Het maakte niet zoveel uit uit welke richting de wind kwam, want die bracht bijna zonder uitzondering meer rook. Op een gegeven moment kregen we de rook van de bosbranden in Californië er ook bij en werd het viezer en viezer in de lucht. We waren dan ook erg blij toen het eind augustus een paar keer flink geregend heeft, zowel thuis als op de bosbranden! Schone lucht, en weer een blauwe lucht, zo fijn! Het mocht alleen niet heel lang duren want een week later werd een brand ten noorden van ons een stuk groter en konden we de bruine wolken over ons heen zien trekken. En dat niet alleen, het sneeuwde as, sommige stukjes zo groot als dennennaalden..

Op zondag anderhalve week geleden gingen we voor het eerst in een hele poos samen een stukje rijden in de Porsche. Dat was zo lang geleden! Ik kon nooit mijn voeten goed kwijt maar nu bedachten we een mooi voetenbankje van een foamroller met een kussen erop. We zijn een stuk de Peak to Peak opgereden om thuis de hitte en de rook van de bosbrand te ontvluchten. Danko was 's ochtends nog een stuk wezen fietsen en toen was het nog vrij helder, maar 's middags was het zo vies in de lucht dat we de bergen nauwelijks konden zien vanaf huis. In de buurt van Allenspark zijn we aan een zijweggetje gestopt om even de benen te strekken, en hadden we uitzicht op grote rookwolken van de enorme bosbrand. Wat is dat toch een akelig fenomeen!

Ondertussen was het best heel warm met temperaturen van richting de veertig graden, en wensten we wat koeler weer. Nou, dat hadden we duidelijk niet moeten doen, want de jet stream boog vanuit het poolgebied af naar het zuiden waardoor wij een voorproefje van de winter kregen de dag na Labor Day. De temperatuur ging binnen vierentwintig uur naar het vriespunt en we kregen een goede twintig centimeter sneeuw, Ugh!! Zo vroeg hebben we dat nog nooit gehad en het was bijna een record voor Colorado zo vroeg in het jaar. Er was ook direct een stroomstoring de hele nacht waardoor het flink koud werd in huis, en nog eentje de volgende ochtend. Het voelde alsof ineens de winter was ingevallen en daar werden we niet erg gelukkig van – we gingen van buiten zitten in een t-shirt naar wandelen in een winterjas binnen een dag! We kwamen erachter dat we best een hekel hebben aan sneeuw en kou, haha! Al mochten we eigenlijk niet klagen, want in de gebieden met bosbranden konden ze al die neerslag natuurlijk maar al te goed gebruiken.

In ieder geval waren we blij toen het weer lekker warm en zonnig was een paar dagen later! Zo hup, van de zomer in de winter terecht komen was toch wel erg abrupt! Ik had nog een chiropractorafspraak en ik kreeg de opdracht eens met Danko mee te gaan fietsen. Danko kon dan wel even wat langzamer gaan (daar moesten wij allebei om lachen!) en dan kon ik op een gegeven moment wel omdraaien. En dus ging ik op zaterdag een stukje fietsen! Zonder Danko, want die moest ter voorbereiding op maandag naar het kartcircuitje, maar dat was zó fijn!! Het was ook van dat ideale herfstweer met een staalblauwe lucht en ik heb van het goed half uur fietsen genoten!
Op zondag vonden we allebei dat we nog weer een stukje met de Porsche moesten rijden en we zijn nog weer op de Peak to Peak geweest. Eerst richting Nederland, maar daar konden we geen goede plek vinden om ook even te kunnen parkeren en een stukje wandelen, dat vonden we pas ten noorden van Ward. We hebben even een half uurtje samen de benen gestrekt, zo fijn! Toen we thuis waren konden we nog fijn buiten zitten totdat het donker en frisser begon te worden.
Op maandag nam Danko een dagje vrij, ging naar het grote circuit ten oosten van Denver om te motorrijden en heeft zich daar ontzettend goed vermaakt en zich helemaal moe gereden :-).

De dag erna ging ik ‘s ochtends nog weer een half uurtje fietsen, en kregen we nieuw glas voor de meeste naar het oosten uitkijkende ramen op de benedenverdieping. Er waren er een aantal waarvan het glas lek was en je blijkt dus ook gewoon alleen het glas te kunnen laten vervangen, in plaats van het hele raam met kozijnen en al. En daar zijn we wel tevreden over! (Al ontdekten we al wel dat niet alle kozijnen weer helemaal netjes in elkaar gezet zijn.. Details!) In een ruime ochtend was het klaar en kunnen we weer goed naar buiten kijken!

We moesten ook nog iets uitzoeken voor achter de wasbakken op onze badkamer en konden uiteindelijk niet weerstaan aan meer Delfts Blauwe tegeltjes. Daar zijn we zo blij mee in de wc beneden, en Lori werd helemaal verliefd op de twee tegeltjes die we in de douche gebruikt hebben, haha! Het was nog wel even een gepuzzel wat we dan wilden, en na heel wat geschuif in Photoshop waarbij ik maar niet kon vinden welke combinatie het mooist was besloten we maar gewoon wat extra tegels te bestellen zodat we als we ze hebben wel kunnen bekijken wat het leukste staat. Nu nog een spiegel en dan zijn we er zo ongeveer!