Gebouwenjacht - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Gebouwenjacht - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Gebouwenjacht

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

02 Februari 2021 | Verenigde Staten, Boulder

Het nieuwe jaar begon goed voor ons! In het weekend was het mooi weer en dus gingen we op zaterdag samen een stuk fietsen :-). En op zondag was het nog steeds mooi weer en gingen we samen nog een keer een stukje fietsen! Dat was voor het eerst dat ik dat twee dagen achter elkaar deed en dat ging best, zo fijn!
Een paar dagen later vond er tot onze afschuw zo ongeveer een staatsgreep plaats. Hoe kún je willens en wetens mensen zo bespelen dat je ze tot dat soort dingen aanzet, en hoe kún je je gerechtvaardigd voelen het capitool binnen te vallen en daar als twee vliegen in één klap de democratie en dan ook maar het gebouw te beschadigen en hoe kún je weigeren in te grijpen lang nadat het al nodig was. We hebben er geen goed woord voor over!
Stukje bij beetje werd het soms iets kouder, en die donderdag was ook zo’n dag. Grijs en frisjes maar ik besloot toch maar een rondje te gaan fietsen voor een frisse neus en omdat het in het weekend zou gaan sneeuwen. Precies toen ik weg ging kwam de zon erdoor, en niet lang nadat ik weer thuis was was het weer grauw en grijs buiten. Daar had ik mooi even geluk mee! De vrijdag erna was het juist lekker zonnig en zijn we samen een stuk wezen fietsen. Een voor mij helemaal nieuw rondje over allerlei paadjes rond Niwot, zo leuk! Dat voelde echt als een uitje omdat ik daar nog nooit geweest was, en dat zo dichtbij huis!

Ondertussen loopt al het schrijfwerk voor alle in te dienen proposals gewoon door, en ‘dus’ schiet het ook mooi op met al het schilderwerk in huis. Danko begon aan ons kantoortje en tegelijkertijd dan ook maar de ruimte waar de wasmachine staat. Huup, huup, barbatruc en toen was de hele benedenverdieping (behalve de keuken dan) ineens van een nieuwe laag verf voorzien!

Eind vorig jaar bedacht Danko, met meerdere nieuwe werknemers in het vooruitzicht, dat het nu weleens een goed moment zou zijn om eventueel naar een ander gebouw voor het bedrijf rond te kijken. Vooral het lab begint vol te raken, en ook vanwege corona-overwegingen zou meer ruimte wel fijn zijn, helemaal als we straks met meer zijn. Erg toevallig liet degene van wie we nu onze ruimte huren ons op ongeveer hetzelfde moment weten dat ze de huur per juni niet meer zouden verlengen, dus dan moest het zo zijn! We vonden al snel een erg mooi gebouw vlakbij waar het bedrijf nu is, mooi licht, vrij nieuw, dat zagen we wel zitten. Helaas bleek nadat Danko al was wezen kijken en al een plan voor een indeling gemaakt had dat ze erop stonden om minimaal een vijfjarig huurcontract te tekenen, waar wij vanaf het begin hadden aangegeven niet meer dan drie jaar vast te willen leggen. Zucht, dat was een beetje jammer van de tijd die Danko er al aan besteed had! Deze makelaar wist ook nog wel een véél betere optie voor ons, ware het niet dat dat een soort magazijn was met zo ongeveer geen daglicht waar ze je dan even denken in te manoeuvreren nadat het niet gelukt was je een poot uit te draaien. Blijkbaar werkt dat hier op die manier bij commerciële verhuur? We hadden zelf nog ander een gebouw gevonden als tweede optie, erg prettig dichterbij huis waardoor we zelfs op de fiets naar het werk zouden kunnen gaan, en waar de eigenaren wel in wilden stemmen om het naar onze wensen aan te passen. Ahaha, een mooie nieuwe plek waar we wel een poos vooruit zouden kunnen! Het hele gebeuren van verbouwingsvergunningen en daadwerkelijk verbouwen neemt natuurlijk wel tijd maar dit was een fijn vooruitzicht!

Voor we het wisten was het alweer ruim de tweede helft van januari. Waar de tijd soms blijft?? Op woensdag was het heel erg mooi weer, wat ik aan had zien komen en mijn krachttrainingsdagen een beetje op had aangepast. Dat had ik voor het weekend ook al gedaan, waardoor ik drie trainingen deed in vier dagen, en op de dagen er omheen en tussendoor gefietst heb. Dat kon ik wel een beetje voelen aan mijn voeten, maar bovenal ging dat gewoon goed, zo fijn! Het was ook Inauguration Day die dag, waarvan ik van tevoren nog van opgezocht had wat wanneer zou plaatsvinden. Om tien voor tien ging mijn alarm, las ik nog even het nieuws voordat ik de tv aan ging zetten, en bleek dat de beëdiging net had plaatsgevonden! Hadden we het dus gemist, ptvrdr! Dat vonden we wel jammer want dat hadden we dus wel willen zien. Helaas! Eerlijk gezegd hebben we de toespraak niet afgekeken vanwege saai en zijn we fijn het rondje door Niwot gaan fietsen. En het voelde bijna als lente, zo warm! Op het hoogste punt zijn we even gestopt omdat ik even een appel wilde eten, en konden we mooi even van het uitzicht genieten. Het is zo leuk en fijn dat we dit soort dingen weer gewoon kunnen doen samen!

Voor het nieuwe gebouw moest er natuurlijk een huurcontract komen, waarbij we onaangenaam verrast werden door allerlei onredelijke clausules waar Danko wel even tijd aan besteed heeft die door te nemen met de advocaat die het opgesteld had, en waarbij hij gelukkig alles recht kon trekken. Wat een gedoe! Ondertussen had hij ook een indeling van de kantoor- en labruimtes gemaakt en besproken wat de verbouwing zou kosten en hoe we dat zouden moeten betalen. Vorige week dinsdag ging hij dat nog even doornemen met de makelaar en kreeg toen de fijne verrassing dat het ineens $50.000 meer moest kosten dan ze zelf van tevoren zelf hadden aangegeven, waarbij een heel aantal dingen nog niet eens was meegenomen, en waarbij de vraag gesteld werd waar wij het lagere bedrag dan vandaan hadden. Ja, hallo!! Zo gaat dat hier blijkbaar, dat je mensen best onwaarheden kunt vertellen als je dan bereikt meer geld te verdienen. Zoniet contractueel dan wel op een andere manier! We kregen er erg het gevoel van dat een mooie bedrijfsruimte geen optie is als we daar niet de absolute hoofdprijs voor willen betalen of ons voor veel langer vast willen leggen dan wat we verstandig vinden. Hoevaak we ondertussen wel niet ons hoofd gestoten hebben aan mensen op hun woord te geloven als ze iets toezeggen of ergens meer akkoord gaan! Zo ergerlijk! Nadat we hadden laten weten dat het op die manier niet hoefde kwamen er wel wat terugkrabbelingen en hadden we het idee dat de baas niet erg gelukkig was met de dienstdoende makelaar, maar hadden we alsnog geen interesse meer.

Dus keek Danko nog maar eens rond naar wat er nog meer beschikbaar was, vond een andere commerciële makelaar en ging de volgende dag het volgende gebouw bezichtigen. Dat was niet heel erg geschikt als lab, maar deze makelaar had dan nog wel twee andere ruimtes in een ander gebouw die beter zouden kunnen aansluiten bij wat wij nodig hebben. En of! Eén ruimte was wel te klein, en de andere was eigenlijk ideaal. En wat helemaal mooi was: ze waren bezig om alles op te knappen, dus alles was netjes en nieuw. Dat zagen we wel zitten! En toen bleek een dag later dat we niet de enige geïnteresseerden waren. Hè dat was wel even jammer! We hebben dan maar zo snel mogelijk de financiële informatie aangeleverd die de verhuurder wilde hebben, plus de contactgegevens van de huidige huurbaas als referentie en dan kunnen we nu niet meer doen dan duimen!

Zo tussendoor was er ook nog het niet zo fijne nieuws dat een Fase 2 van de marine naar een ander bedrijf was gegaan, geheel tegen onze verwachtingen in. Danko voerde wat gesprekken met een aantal mensen met het resultaat dat ze een Fase 2 voor een ouder programma wel nieuw leven in zouden willen blazen, maar dat ze daar dan eerst geld voor moeten vinden. En zo gaat het door met alle proposals. Nog iets minder dan drie weken en dan moet alles ingediend zijn, en zullen wij allebei blij zijn dat dat weer achter de rug is! Want het is toch weer een boel werk elk jaar waar ook nog genoeg vrije tijd bij in schiet. Tussendoor heeft Danko gelukkig wel tijd om af en toe stukjes te gaan fietsen, en we hebben het weer mee om het zo maar te zeggen! Eergisteren zijn we een heel stuk over zandwegen wezen fietsen, en hoewel dat niet het langste stuk is dat ik gefietst heb (naar Jamestown is verder, maar dan heb je ook een lange afdaling) was ik wel moe toen we weer thuis waren. Zo’n lekker gevoel! Vandaag leek het met een beetje verbeelding wel lente en hebben we van het mooie weer gebruik gemaakt om nog een rondje te fietsen, met onderweg even stoppen om iets te eten en in de zon te zitten, dat was zo fijn! Nog even genieten van het lekkere weer want er staan allerlei koude temperaturen op de voorspelling. Morgen doen we nog een rondje!

• 03 Februari 2021 - 21:39

Mam.:

Annemiek,

Wat ontzettend fijn voor jou en Danko dat jullie eindelijk weer kunnen genieten van een flink stuk samen fietsen!
    Ik hoop voor jullie dat het binnenkort lukt om een andere bedrijfsruimte te vinden.

Liefs, Mam.

• 03 Februari 2021 - 23:07

Annemiek Kamphuis:

Samen fietsen vinden we zelf ook fijn!! En leuk en gezellig en vermoeiend als het zo hard waait als vandaag, haha! We duimen nog steeds dat we binnenkort iets positiefs horen over deze bedrijfsruimte.