ARPA-E en een nieuw gebouw! - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu ARPA-E en een nieuw gebouw! - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

ARPA-E en een nieuw gebouw!

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

04 Maart 2021 | Verenigde Staten, Boulder

Nou, dat volgende rondje waar ik de vorige keer mee afsloot dat viel iets anders uit dan we hadden gedacht! Aan het eind van de morgen werd het ineens bewolkt en begon het harder en harder te waaien. Danko besloot toch maar niet zijn racefiets uit te laten waardoor we leuk samen een stukje met de mountainbike op pad konden. Redelijk dichtbij huis viel ons ineens een stalletje op dat langs de weg stond, vast omdat er een snoer lampjes hing dat aan was, en daar bleek honing verkocht te worden. Toen we weer bijna thuis waren zijn we toch maar eens gaan kijken en kochten we ook maar gelijk een pot. Ik ben wel aan het zoeken geweest naar onbewerkte honing, graag in een glazen pot en dat is nog lastig te vinden. Maar hier stond dat dus gewoon, te betalen in contant of via Paypal, langs de weg! Hoe het ons nooit eerder is opgevallen dat hebben we ons wel afgevraagd, haha!

In het weekend werd het frisser en waaide het zo hard dat je niet eens over fietsen hoefde na te denken. Omdat Danko er wel even tussenuit wilde tussen al het schrijven zijn we nog een stukje met de Porsche wezen rijden. Het zag er zo mooi zonnig uit maar met de snijdende wind was buiten zijn niet het beste idee! Met nog véél kouder weer op de voorspelling zijn we op maandag toch nog maar een rondje gaan fietsen toen het nog kon. Er was die dag ook het fijne bericht dat ze ons uitgekozen hadden om de bedrijfsruimte te huren, daar waren we blij mee!
En dinsdag was ik jarig! Dat kon ongeveer niet meer verschillend zijn geweest van vorig jaar, toen we het in Nederland met veel bezoek gevierd hebben, dat was gewoon geweldig :-). Nu begon ik met cadeautjes en berichtjes op bed, en was ik erg blij met de nieuwjaarsrolletjes-koekjes van thuis en met Danko’s waardebonnen voor een ticket naar Nederland zodra dat weer kan! Danko hield een rustig dagje wat betreft proposalwerk waardoor we samen met mensen konden skypen, en ’s avonds zijn we erg lekker thuis uit eten geweest. Ondertussen zijn we er (vinden we zelf, haha!) best goed in om biefstuk precies goed te bakken, dat was erg lekker! Voorafgegaan door erg goed gelukte wortelsoep en met een appelkruimeltoetje. Het was gezellig samen, maar toch is het leuker als je ook wat mensen kunt uitnodigen!

De volgende dag ging Danko even met een elektricien naar ons nieuwe pand om te bekijken waar er stopcontacten moeten komen, en om te controleren dat er genoeg stroomcapaciteit is voor het lab. Nou hadden ze ons beloofd dat allerlei dingen afgewerkt zouden worden, maar niks was minder waar. Er was verder niks meer aan gedaan, en de vloer die werd gepresenteerd als ‘klaar’ was alleen ruw beton dat geëgaliseerd was maar niet gepolijst en zonder enige afdeklaag, zonder de beloofde vloerbedekking in de kantoren, maar waar ze dan al wel de wc’s op geïnstalleerd hadden. Hoe je geacht wordt dat schoon te houden? Het oude keukenblok waarvan de kastdeurtjes er half af hingen bleek er nog te staan en de muren waren ook niet netjes afgewerkt totaan de grond. Op die manier vond Danko het helemaal niet acceptabel, en dat was de makelaar die erbij was toch eigenlijk ook wel met hem eens. Die had het advies geen huurcontract te tekenen totdat het gebouw in bruikbare staat is, wat waarschijnlijk niet per 1 maart zou zijn. Zucht! We hadden wel weer even het gevoel dat er geprobeerd werd waar ze mee weg konden komen! Het is wel weer typisch Amerikaans hoe je van niks dat mensen zeggen opaan kunt, en dat er op alle gebieden zonder enige interesse half werk wordt geleverd. Dat is toch wel een cultuurverschil waar we nooit aan zullen wennen, en waar we vast nog wel vaker tegenaan zullen lopen. En elke keer zeg ik weer dat ik daar dan maar liever naïef in ben het wel te geloven als iemand iets zegt dan overal direct sceptisch over te zijn, maar het blijft wel vervelend.

En toen viel de winter in. We hadden het al zien aankomen op de voorspellingen, en gehoopt dat het er weer van zou verdwijnen! Danko is op donderdag nog een rondje wezen fietsen, waarvan hij terugkwam met bevroren water aan zijn bidon, en dat was nog maar het begin. Op vrijdag en in het weekend kwam de temperatuur niet verder dan tien graden onder nul, met de gevoelstemperatuur nog wat lager. ’s Nachts hielden we bij uitzondering onze balkondeur maar dicht met gevoelstemperaturen van min vijfentwintig! Brrrr!!! Gelukkig kregen we niet de in totaal 80 centimeter sneeuw die ze op een gegeven moment leken te verwachten! Met die temperaturen heb ik maar het fenomeen ‘kelderwandelen’ ingevoerd, want als het zo koud is dan is er weinig leuks aan om buiten te wandelen. Wel met iets om naar te luisteren, want anders is binnen wandelen veel te saai!

In het weekend vond Danko het een goed idee om aan de vloer te beginnen. Eerst bekijken waar je het beste de eerste rij planken kunt leggen, want erg fijn precies goed uitkwam zonder dat je hoeft te zagen. En daarna ging op zondag de vloer in de eetkamer eruit! Het eerste stukje was even lastig, ook omdat het met werkelijk enorme spijkers vast zat, maar daarna ging het een stuk makkelijker. En we hebben ons verbaasd over hoevaak de vorige eigenaren rode wijn en ander drinken hebben laten vallen, er zijn zoveel plekken waar het nat is geweest! En het was ook duidelijk dat ze toen het huis gebouwd werd niet even de tijd hebben genomen om te stofzuigen voordat ze de vloer gelegd hebben, dus al dat stof hebben we dan ook maar even opgeveegd. En zo wordt het huis er schoner van als je de vloer eruit breekt, hahaha!

Er was ook nog een onverwacht prettige ontwikkeling voor onze nieuwe bedrijfsruimte. Men bleek er toch op te richten om alles op 1 maart klaar te hebben, de vloeren van de wc’s werden betegeld (dat lijkt me inderdaad heel wat makkelijker dweilen voor de nog te vinden schoonmaakpersoon dan grof beton!) en als we wilden konden we zelf andere wc’s kopen dan de lullige versies die ze er in eerste instantie ingezet hadden (van het type het ziet eruit als wc maar het spoelt niet fatsoenlijk door of alleen met belachelijke hoeveelheden water). We kregen ook het contract en daar stond gewoon helemaal geen gekkigheid in. Geen rare bepalingen, geen onredelijke verplichtingen, zo kan het dus ook! We zijn echt hoe langer hoe blijer dat het vorige gebouw niet doorging, zowel qua locatie als qua gebouw als qua management, echt een geluk bij een ongeluk!

Die woensdag was er enorm goed nieuws: ons proposal voor een ARPA-E-project was uitgekozen om geld te krijgen!! Waar er onder de programma’s waar we tot nu toe geld van ontvangen hebben wel honderden bedrijven per jaar uitgekozen worden zijn het er voor ARPA-E maar enkele tientallen, dus we zijn in een exclusiever groepje beland, haha! En nadat er een paar weken geleden een proposal niet doorging waar Danko wel vrij zeker van was, en hij deze vanaf het begin maar vrij weinig kans had gegeven omdat het een nieuwe organisatie is waar je nog niemand kent en waar zij ons bedrijf ook helemaal niet kennen was het best onverwacht! Met dit geld erbij hoeven we ons de komende drie jaar geen zorgen te maken over het betalen van de huur van onze nieuwe bedrijfsruimte of al ons personeel, zo fijn! En haha, ‘al ons personeel’! Maar we zijn vanaf deze maand met zes, dubbel zoveel als een jaar geleden!
Ooit zouden we prompt ’s avonds iedereen mee uit eten hebben genomen, maar dat gaat nu even niet, dat is dan wel jammer. Maar ik bedacht me dat ik natuurlijk wel Danko met thuis uit eten kon verrassen! Ik bestelde boodschappen, zo handig en luxe dat dat zo makkelijk kan, en was niet helemaal gelukkig toen ik in plaats van biefstuk flank steak (vinkelap of bavette in het Nederlands) kreeg wat ik nog nooit zelf klaargemaakt had. Na wat googlen dacht ik het wel te weten, en was het uiteindelijk echt heel erg goed gelukt en zeker voor herhaling vatbaar, mmm! Dat komt goed uit want ze hadden ook bijna dubbel zoveel bezorgd als ik had besteld, wat we dan maar hebben ingevroren. Danko had het helemaal niet verwacht, dus dat was een goed gelukte verrassing!

De volgende dag diende Danko de laatste proposals in, hèhè, die marathon was eindelijk voorbij! Sinds begin november zijn er vijf dagen geweest dat hij geen uren geschreven heeft voor het werk, en nu kon het weekend dus weer eens als weekend gebruikt worden! Op zaterdag zijn we na een heel lekker zonnige morgen samen een stuk wezen fietsen. Onderweg werd het prompt bewolkt en veranderde de dag in grijs en koud, dat maakt wel zo’n verschil! De vloer heeft het die middag moeten bekopen, haha! Na één rustig dagje kreeg Danko vervolgens een hele lading aan te leveren documentatie voor het nieuwe programma, en ontdekte hij dat hij deze week een praatje moest geven waar hij niet van op de hoogte gesteld was. Tot zover het ‘einde aan de deadlines’-gevoel! Tussendoor ging in stappen een groot gedeelte van de rest van de vloer eruit, vonden we nog veel meer plekken waar mensen drinken geknoeid hebben (hoe slordig kun je zijn?) en haalde Danko de nieuwe vloerplanken uit de dozen om te laten luchten. We hebben een mooi voorproefje hoe het eruit gaat zien en dat wordt zo mooi! Het ligt er nog niet in maar we zijn nu al helemaal blij met wat we hebben uitgekozen!

Afgelopen maandag hadden we een afspraak met de makelaar om even door ons nieuwe bedrijfspand te lopen voordat we het contract konden tekenen. Inderdaad stond er nu het kleinste keukentje ooit, waren de vloeren afgewerkt, en zagen we dat men de spoelbakken van de wc’s achterstevoren geïnstalleerd had. Zucht!! Je kunt het toch zo gek niet bedenken! Plus er waren geen bouten gebruikt om de wc’s vast te zetten, ze waren niet gekit van onderen, en men had niet (zoals dat hoort) een nieuwe waxring gebruikt toen ze de wc-potten verwisseld hebben. Danko zei prompt dat ze daar niks aan hoefden te doen, dat doen we liever zelf zodat we weten dat het inderdaad goed gebeurt in plaats van halfslachtig door iemand die het niet interesseert. Waarbij hij ontdekte dat ze de waterleidingen naar de wc’s ook maar erg halfslachtig niet-vast-gedraaid hadden. Oh oh oh! Maar, we hebben de sleutel, en we zijn er blij mee! We hebben iedereen een kantoor laten uitzoeken op dinsdagmiddag, waarbij het hoekkantoor niet beschikbaar was omdat wij dat gaan delen :-). We komen nog wel even aan het werk met verhuizen maar met dit gebouw kunnen we een hele poos vooruit!

• 05 Maart 2021 - 20:55

Mam.:

Annemiek,

Wat een prachtige bedrijfsruimte met al die kantoorruimtes, wc's, douche en de grote hal
    voor het lab!
    Heel hartelijk gefeliciteerd met jullie nieuwe investering!

Knuffel, Mam.

• 05 Maart 2021 - 22:53

Annemiek Kamphuis:

Dankjewel! Wat een goede vondst hè? We zijn er blij mee!

• 11 Maart 2021 - 20:36

Anita Michorius:

Annemiek en Danko, gefeliciteerd met jullie nieuwe bedrijfsruimte
    Zo op het filmpje te zien is het een prachtige ruimte
    Veel werk plezier gewenst
    Groetjes

• 11 Maart 2021 - 20:41

Annemiek Kamphuis:

Dankjewel! Mooie plek inderdaad hè! Al zeg ik het zelf :-). Nu 'alleen nog' inrichten en verhuizen!