Wildfire - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Wildfire - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Wildfire

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

15 Januari 2009 | Verenigde Staten, Boulder

De laatste weken heeft het bij tijden gestormd en vorige week had dat een zeer ongewenst gevolg. Het waaide die woensdag tot aan 150 kilometer per uur en langs een weg die achter de eerste rij heuvels langs loopt viel aan het begin van de middag een elektriciteitspaal om die in het kurkdroge gras een brandje veroorzaakt heeft. Dat brandje werd door de wind één van de grootste wildfires die er in de laatste jaren geweest is. Het vuur is de rij heuvels overgewaaid, daarvan omlaag gekomen, een tweebaansweg overgestoken zonder dat de brandweer er ook maar iets tegen kon doen, en toen de wind draaide ging het vuur richting Boulder. Het is angstaanjagend om te zien hoe ontzettend snel zich dat verspreidt, het leek wel golvend water! Toen het donker begon te worden werd er pas echt goed zichtbaar hoe groot de brand was. Er waren 10.000 huizen geëvacueerd en het vuur is totaan het randje van Boulder gekomen, gelukkig hebben ze het daar tegen kunnen houden! In totaal is er 600 hectare afgebrand in een totaal oppervlak van 14,5 km2. In dat gebied wonen veel mensen met paarden, waarvan ze er een heel aantal maar hebben vrijgelaten omdat er geen tijd meer was ze in veiligheid te brengen. Uiteindelijk zijn er twee huizen afgebrand (het zal je overkomen, het gevaar van wildfires is de nummer één reden dat wij niet in de bergen zouden willen wonen), een aantal schuurtjes en zijn er enkele mensen geweest die voor kleine dingetjes medische hulp nodig hadden (brandweermannen met roet in een oog en een verdraaide knie). Donderdags zijn we met de auto langs de heuvels gereden die in brand hadden gestaan. Over het algemeen is alleen het gras verbrand en is er aan alle grotere planten niet erg veel te zien. Op één plek kon je verschillende vuursporen naast elkaar een heuveltje op zien gaan zonder dat het gras daar heel erg verband was, het vuur heeft zich echt heel erg snel verspreid!

Verder hebben we met Kerst heerlijk gegeten, en de dag erna nog een keer; zijn we al weer een paar keer lekker wezen skiën en hebben we Oud en Nieuw uiteindelijk thuis gevierd. We waren eigenlijk van plan om naar Victor te gaan die vlakbij downtown Boulder woont, maar uiteindelijk hadden we daar toch niet zoveel zin in (en hoorden we van Thomas dat er niet zoveel mensen waren) en zijn we lekker thuis gebleven. Boekje lezen, drankje drinken, Carcassonne spelen en om kwart voor twaalf kwamen Sergio en Chelsea van een uitgelopen feestje. We hebben samen een fles wijn-met-prik leeggemaakt om het nieuwe jaar in te luiden, het was gezellig!

Ook hebben we alweer een poosje een paar nieuwe meubelstukken in de kamer staan, uiteindelijk raakt het wel ingericht! We zijn blij met de koffietafel en de eettafel, net zoals met de stoelen die we er bijgekocht hebben. De servieskast is een beetje een ander verhaal. De internetwinkel waar we hem gekocht hebben doet een beetje moeilijk in reactie op onze klacht dat de kast kapot is. We kunnen een klein beetje van ons geld terugkrijgen, maar dat is nauwelijks genoeg om de kapotte spiegel en de deurtjes te repareren. Eigenlijk zou je helemaal geen kapotte spullen moeten krijgen, en als dat wel zo is zou men met je mee moeten denken om het op te lossen. Omdat dat dus niet gebeurt hebben we besloten de kast terug te laten halen. Jammer, maar een kapotte kast met een boel reparatiewerk was nou niet helemaal wat we in gedachten hadden!

We zijn ook sinds december bezig om onze hypotheek over te sluiten. Door goed op te letten en een beetje geluk heeft Danko een rentepercentage weten vast te zetten dat anderhalf procent lager is dan we nu hebben. Over de hele looptijd van de hypotheek scheelt dat $80.000!! Twee weken geleden is er een taxateur naar ons huis komen kijken en gisteren hoorden we dat we door de waardevermeerdering geen hypotheekverzekering meer hoeven te betalen, woehoe! Er is geen boete voor het oversluiten, alleen afsluitkosten die we er in acht maanden weer uit hebben. Zodra we getekend hebben gaan we per maand $350 minder betalen en wonen we zelfs voor belastingteruggave goedkoper dan in ons oude huis! :-D