Proposaldrukte - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Proposaldrukte - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Proposaldrukte

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

08 September 2011 | Verenigde Staten, Boulder

En toen waren er zowaar een paar weken waarin we niet van hot naar her gerend zijn. Dat had vooral te maken met de waslijst aan dingen die Danko moest doen voordat hij morgen naar Marseille en daarna naar Den Haag vertrekt. Hij is druk bezig om vijf onderzoeksvoorstellen te schrijven voor zijn bedrijf, en vier ervan moeten (zover mogelijk) af voordat hij vertrekt. Helaas viel die deadline net samen met de conferenties, met de nodige drukte tot gevolg!
Een heel aantal ministeries hebben namelijk zogenaamde SBIR en STTR programma’s wat staat voor Small Business Innovation Research en Small Business Technology Transfer Program (hoe ze dat hebben afgekort to STTR snappen we niet helemaal, haha!). Er is onder die programma’s geld beschikbaar voor kleine bedrijven voor het doen van onderzoek dat op dat moment nog een te groot risico is om investeerders aan te kunnen trekken, maar waarvan het wel belangrijk is dat het wordt gedaan. Om dat soort onderzoek toch op weg te helpen steunt de overheid het door een soort van subsidie die in rondes wordt uitgegeven. Om daarvoor in aanmerking te komen moet je een voorstel indienen waarin je uiteen zet wat je wilt gaan doen in samenwerking met welke universiteit of onderzoeksinstituut en wat voor resultaat je daarmee wilt bereiken. Als jouw voorstel wordt uitgekozen begin je aan wat ze de eerste fase noemen, waarin je $150.000 krijgt om binnen ongeveer een jaar aan te tonen dat jouw idee praktisch uitvoerbaar is. Na die tijd kun je opnieuw een (nog uitgebreider) voorstel indienen voor een tweede fase-subsidie, die bedoeld is om meer onderzoek en ontwikkeling te doen en tot een daadwerkelijk product te komen, waarvoor je totaan $1.000.000 kunt krijgen.
Elk voorstel is een flink aantal pagina’s tekst en uitleg en plannen en onderbouwing, en omdat je ook moet aangeven wat je overheadkosten zijn en je contracten met je onderzoekspartners moet hebben heeft Danko ondertussen ook een accountant en een advocaat ingehuurd. Het werd dus ook weleens tijd om visitekaartjes te maken en ik heb een beetje zitten spelen op een website waar je dat soort dingen kunt bestellen. Eergisteren zaten ze bij de post, want het was natuurlijk wel de bedoeling dat Danko ze op de conferenties kan gebruiken. En ik dacht wel dat ik iets leuks in elkaar gedraaid had, maar de kaartjes zien er echt heel gaaf uit, dus dat was goed gelukt!

Na een paar hele hete maanden met geen dag onder de 30°C en de meeste dagen warmer dan 35°C is het nu eindelijk niet meer zo heet. Nog wel warm, maar met een vleugje koel in de lucht en dat is een heel stuk fijner! En ook veel beter geschikt om een flink stuk te fietsen dan in de hitte. Omdat het zulk lekker fietsweer was hebben we de afgelopen weken drie keer opnieuw geprobeerd om naar Ward te fietsen. Het enige nadeel aan het koelere weer is dat het ook meer regent. Drie weken geleden zijn we met nog maar een paar kilometer te gaan omgedraaid toen het begon te donderen, twee weken geleden hebben we onderweg de plannen maar veranderd naar Jamestown in plaats van Ward, wat we ook niet gehaald hebben door de dreigende regen, en afgelopen zaterdag - drie keer is scheepsrecht! - hebben we het dan eindelijk totaan Ward gehaald. We hadden ons al helemaal verheugd om daar bij het kleine winkeltje lekker op het terras te zitten en een ijsje te eten, maar dat hebben we maar even snel gedaan omdat er alweer grote donkere wolken aankwamen en we niet zo’n zin hadden om in het bijbehorende weer weer naar huis te moeten fietsen.
Op zondag hebben we ook nog goed gebruik gemaakt van het mooie weer, en zijn we via Fourmile Canyon en het Switzerland trail naar Gold Hill gefietst. Tegen de tijd dat we boven waren was het al aan het eind van de middag en begon het gewoon fris te worden, dat zijn we ondertussen niet meer gewend! Op de terugweg naar Boulder kon je goed zien waar vorig jaar overal de Fourmile Canyon-brand geword heeft, er zijn echt heel veel hele grote stukken afgebrand bos. Geen mooi gezicht, en dat zal nog wel lang zo blijven.
Omdat het Labor Day was hadden we op maandag ook vrij, al heeft Danko daar niet erg veel van gemerkt omdat hij echt geen tijd had om een dag niet te werken. Vorig jaar zijn we in het Labor Day-weekend gaan kamperen, maar dat stellen we nu maar uit tot na de conferenties en de deadlines voor alle proposals! Labor Day is ook het officiele einde van de zomer, en dat werd ook maar meteen in de praktijk gebracht. Gisteren en eergisteren heeft het namelijk geregend en nog meer geregend, en toen we gisteren toen het ein-de-lijk droog was nog een stukje gingen fietsen was het maar 15°C! Gelukkig was het vandaag weer lekker zonnig, want op dat herfstweer zitten we nog helemaal niet te wachten!

Ik heb ondertussen ook samen met Danko mijn nieuwe boekenkast in elkaar gezet. Volgens de grappige plaatjes in de handleiding moest je dat niet in je eentje doen maar gezellig met z’n tweeën, dus dat hebben we dan maar braaf gedaan, haha! Het is in ieder geval een grote verbetering ten opzichte van het oude kastje met doorgezakte planken waar niet genoeg plek in was voor alle boeken die ik ondertussen verzameld heb!

We zijn ook bij de buren op kraambezoek geweest een paar weken geleden. We hadden beschuit met muisjes meegenomen wat ze echt heel erg leuk vonden, we hebben Samuel bewonderd en we hebben ze als cadeautje een tien-dagen-blije-mand gegeven. Daar hadden ze nog nooit van gehoord, dus dat was een goede verrassing! Wel grappig trouwens: we kunnen ons allebei niet herinneren wanneer we voor het laatst beschuit met muisjes gehad hebben, maar het smaakte precies zoals we ons herinnerden! Eergisteren kwam Matthew nog even zeggen dat ze ondertussen alle cadeautjes uitgepakt hadden en dat het 'such an awesome gift' was. Leuk om te horen, ook omdat hij zei dat alle cadeautjes precies goed waren :-).