Yeah! Forward it is! - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Yeah! Forward it is! - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Yeah! Forward it is!

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

06 November 2012 | Verenigde Staten, Boulder

Twee weekenden geleden was het een beetje fris en dus hebben we het bij een klein beetje fietsen gehouden. Zolang we ook nog dagen hebben dat het nog bijna twintig graden is blijven we lekker binnen als het iets frisser is! Mooiweerfietser is daar het goede woord voor geloof ik, haha! Op zondag zijn we op ons gemakje gaan koffiedrinken bij de Barnes & Noble, natuurlijk met een stapel boeken erbij. Ik heb een paar reisgidsen voor Hawai’i en Puerto Rico doorgebladerd, want we beginnen naar vakantie uit te kijken. Achterin de winkel was een viooluitvoering, dus we hadden er ook live leuke achtergrondmuziek bij!

Op dinsdag heb ik koekjes gebakken voor Halloween op woensdag. Vorig jaar was dat echt hartstikke leuk met veel kinderen die langs de deur kwamen, dus daar had ik nu wel een beetje naar uitgekeken. Alleen niks was minder waar! Er kwam bijna niemand, en de kinderen die wel aanbelden trokken hun neus ver op voor zoiets als koekjes in plaats van voorverpakt snoep. Tot mijn grote verbazing, en ook wel ergernis, want ik had er natuurlijk wel meer tijd aan besteed dan snel even naar de winkel voor een paar zakken mini-twix. We hadden dan ook nog flink wat over, en toen ik op donderdag Keith met Riley buiten zag lopen ben ik gaan vragen of zij wat koekjes wilden. Riley is twee, en toen ik het doosje koekjes opendeed vond ze dat toch wel te eng. De oplossing: het stuk met de nagel eraf breken en het koekje ging er goed in! En daarna lustte ze ook wel koekjes met bloederige nagels, grappig! Of ik volgend jaar nog een keer koekjes bak weet ik nu nog niet zo goed, maar in ieder geval hielden we er nu flink wat lekkers aan over!

Op donderdag hadden we na het werk afgesproken om te gaan fietsen met Bert. Hij is begin oktober naar Boulder verhuisd en we hadden online afgesproken om een keer te gaan fietsen. Ik wist wel dat hij ergens op de universiteit ging werken, maar niet waar. We hadden dus een beetje heen en weer gemaild om een dag af te spreken toen hij vroeg waar ik dan werk, en gelijk ook even uitlegde waar hij z'n kantoor had. Een hele mooie omschijving van... mijn gebouw! Alleen dan twee verdiepingen hoger, haha! Ik moest hard lachen toen ik dat las, want dat is natuurlijk wel erg toevallig! En het fietsen was ook leuk, gezellig en voor herhaling vatbaar :-).

Vorig weekend was Danko druk bezig met het schrijven van een commercialiseringsplan voor het bedrijf en op zondag moest hij alweer naar Napa (in Californië) voor een workshop. Het houdt nog even niet op het al dat gereis! Voor hij moest vliegen konden we ‘s ochtends nog wel even een stukje fietsen. Het was best fris, en natuurlijk was het ‘s middags heel erg lekker zonnig weer, haha! Ik heb me ‘vermaakt’ met het doen van een heleboel boodschappen, daar ben ik echt de hele middag mee bezig geweest! Mijn favoriete stop was de World Market, want daar hadden ze alweer alle kerstspullen en heb ik me heerlijk lopen verlekkeren aan al het voornamelijk Duitse lekkers dat ze hadden! Ik kreeg in ieder geval genoeg ideeën voor een boodschappenlijstje voor Danko als hij volgende week naar Duitsland vliegt!

En dan was het vandaag natuurlijk election day. Ik heb gezorgd dat ik prompt om vijf uur met een pot thee voor de tv zat om naar de verkiezingsuitzending te kijken. Met mijn laptop, want dan kon ik ondertussen hieraan schrijven en tijdens de reclames andere dingen doen. Ik had ook bij de Whole Foods wat kant-en-klaar eten gekocht zodat ik dat gewoon op kon warmen en niks van de uitzending hoefde te missen om te koken. Met een heleboel ‘swing states’ (staten die Obama en Romney allebei zouden kunnen winnen) was het al van tevoren duidelijk dat het een lange avond ging worden, gelukkig hebben we een heel comfortabele bank, haha!
Het begon in ieder geval al ‘goed’, met een heleboel staten waar de uitslagen zo dicht op elkaar lagen dat ze niet konden zeggen wie de staat zou winnen. Een paar staten die wel duidelijk waren gingen naar Romney, wel allemaal normaal gesproken republikeinse staten, maar ik was toch niet blij het te zien! Elke keer als er een staat voor Obama werd uitgeroepen was ik in ieder geval opgelucht, ook al waren het staten die traditioneel door democraten gewonnen worden. En natuurlijk was het leuk te zien dat Obama won in Massachusetts (waar Romney gouverneur geweest is), ook al wist ik van tevoren al wel dat dat wel zou gaan gebeuren!
Na een goed uur stond Romney in ieder geval voor in electoral votes (82 tegen 64) en dat vond ik dan weer heel wat minder. Op hetzelfde moment was het volgens de New York Times (die hadden een mooie website met live resultaten) 40 tegen 3, brr! Een uur later had ik lekker gegeten en was Colorado ‘too close to call’ net zoals een paar andere staten, en daarna kwamen er een heleboel rode resultaten. De stand was 154 tegen 114 voor Romney, terwijl de New York Times het 94 tegen 76 vond voor Obama (vijf minuten later was dat alweer veranderd in 139 tegen 110 voor Romney). Niet echt een peil op te trekken dus! En nog steeds waren er flink wat staten aan de oostkust waar de stembureaus allang gesloten waren, maar waar nog geen resultaat voor bekend was omdat het allemaal zo ontzettend dicht op elkaar zat. Door de commentatoren werd wel gezegd dat dat waarschijnlijk goed nieuws was voor de president, maar ja, dat weet je niet zeker totdat ze tot een uitslag zijn gekomen natuurlijk.
Florida bleef maar voorbij komen in de aantallen getelde stemmen, en op een gegeven moment was het verschil maar 193 stemmen over die hele staat! Helaas ging het voordeel daarna weer snel naar een paar duizend stemmen voorsprong voor Romney – tot mijn teleurstelling! ;-) En daarna weer terug naar maar een paar honderd verschil, en ik maar hopen dat die staat naar Obama zou gaan. Het laatste dat iedereen wil zien is het soort drama uit 2004 toen Bush die staat uiteindelijk toegewezen kreeg terwijl dat niet had gemoeten.

Om half acht was het grootste gedeelte van de ingekleurde staten volgens de verwachtingen rood, maar ik vond het toch geen mooi gezicht. Obama won toen ook Wisconsin, de thuisstaat van Ryan, tot mijn tevredenheid, haha! Ik zat op dat moment dus al twee-en-een-half uur te kijken, maar ik had helemaal niet het idee dat ik al zolang zat te kijken, want interessant was het zeker! De stand was toen 158 tegen 153 voor Obama, yeah! Ook goed om te zien vond ik dat Elizabeth Warren als senator gekozen werd voor Massachusetts. Zij heeft zich erg sterk gemaakt voor consumentenbescherming bij financiële produkten en heeft geholpen om het Consumer Financial Protection Bureau op te zetten. Veel mensen vonden dat ze dat ook had moeten gaan leiden, maar toen dat niet gebeurde heeft zij zich kandidaat gesteld voor de Senaat.
De voorlopige uitslagen voor Colorado begonnen ook voorbij te komen, en daar was ik natuurlijk ook wel in geïnteresseerd! Wij mogen niet stemmen, dus veel meer dan een verkiezingsbord achter het raam van de voordeur zetten konden we niet doen. Voor de uitslag van Boulder county zou dat toch geen verschil gemaakt hebben want de democraten hebben hier in de stad zo ongeveer het alleenrecht zou ik bijna zeggen. De meest onverrassende uitslag was natuurlijk dat Utah gewonnen werd door Romney om acht uur. Obama stond toen voor in de heel belangrijke staten Florida en Ohio, achter in Virginia en North Carolina, voor een gelijkspel van 162 tegen 162. Op dat moment was de website van de New York Times even niet meer bereikbaar, en een paar minuten later was de stand daar 154 tegen 148 voor Romney. Op dat moment werd het ook duidelijk dat het mogelijk zou zijn dat de demcoraten de meerderheid in de Senaat zouden kunnen behouden – een goed iets! Tussen de uitslagen van allerlei verkiezingsraces (behalve de president ook lokale resultaten voor Colorado, senaatuitslagen en uitslagen voor het Huis van Afgevaardigden) hadden ze ook allerlei statistieken. Ik vond het wel verrassend dat het overgrote merendeel van blanke evangelische christenen voor Romney gestemd hebben – dezelfde groep die er een probleem van maakt dat Obama zogenaamd moslim is terwijl hij christelijk is, terwijl er geen twijfel over bestaat dat Romney mormoons is.

Om negen uur kwamen de resultaten van de westkust binnen, met veel electoral votes voor Obama: 242 tegen 188 voor de president! Op dat moment werd ook duidelijk dat Obama veel ‘swing counties’ in Colorado en Ohio aan het winnen was, yeah! Ik zag de verkiezingsuitslagen van te voren niet al te zonnig in, maar op dat moment begon ik toch wel goede hoop te krijgen dat Obama voor een tweede termijn verkozen zou worden. Het New York Times overzicht stond toen al een hele poos op 160 tegen 148 voor Romney en ik had niet langer de indruk dat dat nog erg up to date was. Ze hadden bijvoorbeeld Wisconsin toegewezen aan Romney, terwijl die staat door anderen aan Obama was toegekend.
Een paar minuten later werd duidelijk dat Romney North Carolina gewonnen had en stond het weer 243 tegen 203 en zag ik het weer een beetje somberder in. Kort daarna ging Obama naar 249 en realiseerde ik me dat dat dan al bijna 270 is. Op dat moment wilde ik de tv wel aanmoedigen om nog meer uitslagen door te geven, haha! Go Mr. President! De commentatoren zeiden toen dat hij de belangrijke grote staten misschien helemaal niet nodig zou hebben om te winnen, dat zou nog eens goed zijn.

En om kwart over negen was daar het verlossende woord: Ohio ging naar Obama!! YEAH!! De New York Times was toen nog niet zo ver, slechts 225 tegen 174. Ik heb Danko gebeld en die hoorde de verkiezingsuitslag toen van mij, grappig! Hij had met Anne en Ulf en Bianca buiten drankjes gedronken terwijl ze de verkiezingsuitslagen op de telefoon in de gaten hielden, maar ik had dus de primeur :-). De republikeinen wilden op dat moment in ieder geval nog niet toegeven dat Ohio vergeven en de verkiezing verloren was omdat nog niet alle stemmen geteld waren. Onder het mom van ‘it ain’t over ‘till it’s over’. Het is natuurlijk wel begrijpelijk dat je niet je nederlaag gaat erkennen als het misschien wel zo zou kunnen zijn dat die er helemaal niet is, maar als zelfs zenders als Fox News (rechtser kan niet) Obama tot winnaar verklaren kun je er wel vanuit gaan dat dat dan ook klopt. En bovendien waren er voor Obama nog meer wegen naar de herverkiezing dan alleen Ohio, dus het was wachten op de verdere uitslagen van de paar staten die nog niet toegewezen waren aan één van beide kandidaten. Rond tien uur was de New York Times ook zover om Obama als president-elect te verklaren en was het wachten op de overwinningstoespraak. Colorado ging ondertussen in ieder geval naar Obama!

Om elf uur was het dan zover dat Romney zijn verlies toegaf in een korte toespraak, daar moest iedereen wel even op wachten! En ik moet zeggen, dit was een heel wat sympathiekere Mitt Romney dan in de debatten, maar ik ben toch blij dat hij niet tot president gekozen is.
Ik wilde ook graag de toespraak van de president zien, en daar moest ik nog iets langer op wachten, tot iets na half twaalf – gaap! Ik had ondertussen lang genoeg gewacht dat ik niet net van tevoren wilde gaan slapen, maar ietsje vroeger had ik zeg maar niet erg gevonden! Maar het was het waard, want dit was een erg goede toespraak van een president die een heel goede spreker is en nu een stuk ontspannener dan in het midden van het hele verkiezingsgebeuren! Forward it is!

• 07 November 2012 - 20:16

Mam.:

Hallo Annemiek!

The day after......
    Wat een prachtig verslag; de betrokkenheid straalt er af!
    Leuk dat je foto's hebt gemaakt van je tv!

Liefs, Mam.

• 07 November 2012 - 20:25

Annemiek Kamphuis:

Danko zei vanmorgen al dat het maar goed is dat we niet wakker werden in een land waar Romney gewonnen had. Foto's van de televisie was in ieder geval de makkelijkste manier om hier nog een paar plaatjes bij te kunnen zetten!

• 08 November 2012 - 20:15

Bernadette:

Mooi verslag Annemiek. Ik vond het op mijn bank al spannend en kan me goed voorstellen dat jij, die in het land zelf woont, met het zweet in de handen de uitslagen gevolgd hebt.
    Inderdaad, een ontspannen toespraak van Obama.Ik herkende de man weer die volgens mij de juiste president voor Amerika is de komende jaren.Gelukkig dacht de meerderheid van de Amerikanen dat net op tijd met mij.
    Ik wens jullie succesvolle jaren in het land van deze integere president.

• 08 November 2012 - 20:21

Annemiek Kamphuis:

Spannend was het zeker! Ik heb heel hard 'YES!!!' geroepen tegen de televisie toen de uitslag bekend werd, haha!