Onverwacht een nieuwe auto! - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Onverwacht een nieuwe auto! - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Onverwacht een nieuwe auto!

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

25 November 2015 | Verenigde Staten, Boulder

Zo ondertussen was het een gewoonte geworden dat Danko in de gaten hield wat voor auto's er te koop aangeboden werden die we wel zouden zien zitten als opvolger van onze oudwordende Camry. Vorige week zaterdag zagen we dat er een BMW 535xi stationwagen uit 2008 was ingeruild bij de Audi-dealer, en dat is zo ongeveer alles wat er aan informatie was. Geen foto's of onderhoudsgeschiedenis, maar wel goedkoper dan de gemiddelde auto van dat soort en met maar 35,000 mijl op de teller. We hebben het voor kennisgeving aangenomen, en dat was toen dat.
Totdat we op maandagmorgen op weg naar het werk een racefietswiel weg gingen brengen om te laten repareren. Die fietsenzaak is in de buurt van de Audi-dealer, en toen schoot me te binnen dat we dan ook wel even een blik op de BMW konden gaan werpen. Als we er dan toch waren zeg maar. Danko had er al helemaal niet meer aan gedacht en vond het niet zo nodig, maar omdat het niet om was kon het er wel even bij.
De auto was er nog, en er was nog helemaal niks aan gedaan sinds zaterdag, dus we konden mooi zien in welke staat-'ie was ingeleverd: mooi schoon, alleen maar wat hondeharen op de bekleding en een beetje zonnebrand aan de deuren. Het zag er onopgepoetst al beter uit dan een soortgelijke auto die we schoongemaakt en al in oktober bekeken hadden! We zijn een testritje gaan maken, en daarna zijn we eens naar de BMW-dealer (waar deze auto in onderhoud geweest was) gegaan om te vragen of we de onderhoudsgeschiedenis mochten zien, wat ze heel aardig voor ons uitgeprint hebben. Daar stond niet veel meer bijzonders op dan ruitenwisservervangingen en andere wissewasjes, waarvan we de indruk kregen dat de vorige eigenaar een beetje een pietje precies was, haha! Maar helemaal prima, we hadden dus een beetje per ongeluk gevonden wat we eigenlijk wel wilden hebben, voor een redelijke prijs die Danko nog een beetje omlaag heeft weten te brengen, en dus hadden we aan het begin van de middag ineens getekend en een aanbetaling gedaan voor een nieuwe auto, terwijl we dat 's ochtends helemaal nog niet van plan waren, haha! Over het algemeen is het hier gebruikelijk dat je een zogenaamde 'buyer's check' (een inspectie om te zien of er geen gebreken zijn zodat je later niet voor verrassingen komt te staan) uit laat voeren voordat je dergelijke stappen neemt, maar deze garage heeft als beleid dat je dat maar moet doen na aankoop, omdat je nadat je de auto in ontvangst hebt genomen 72 uur de tijd krijgt om 'm weer terug te brengen, mocht je je ondertussen bedacht hebben. Vast één of andere verkoopstrategie! Omdat de auto nog nagekeken moest worden door de Audi-dealer (onder andere om te bekijken of ze 'm wel wilden verkopen, want in het geval van grote problemen zouden ze daar niet aan willen beginnen), om vervolgens verkoopklaar te worden gemaakt (poetsen en euveltjes verhelpen enzo), konden we 'm nog niet direct meenemen, maar aan het eind van de week op komen halen. In het kort kwamen we die ochtend ietsje later op het werk dan we hadden gedacht!

Ondertussen kregen we op het bedrijf een met het bericht dat ons zelf aangevraagde international trademark is goedgekeurd :-). Tot mijn grote verwarring, haha! Want de goedkeuring voor het Amerikaanse trademark (waar de internationale versies op gebaseerd zijn) kwam pas een aantal dagen later!
En het ging waaien. Of beter gezegd: stormen! Je weet dat het hard waait als je het huis kunt voelen trillen en horen kraken terwijl je in bed ligt, en als je het water uit het meertje achter het huis ziet sproeien vanwege de golven die de wind erin blaast! Zulke wind hadden we nog niet eerder meegemaakt! En natuurlijk op de dag dat het vuilnis en specifiek het oud papier opgehaald werd, dat valt op wat voor manier dan ookl erg vaak samen! Het voordeel aan de storm was wel dat een heleboel gevallen blad netjes uit onze tuin werd weggeblazen, en dat scheelde mooi in het opruimen gisteren. Waarbij we ook zagen dat de seringen (die echt nog maar net hun blad hebben laten vallen) alweer aan het uitlopen zijn! Die hebben duidelijk niet meegekregen dat het toch echt nog eerst winter wordt.

En even weer terug naar vorige week donderdag, want na een algemene controle en schoonmaakbeurt konden we toen onze nieuwe auto ophalen! Inclusief een nieuwe accu en vier nieuwe banden, want de oude banden waren niet goed genoeg meer bevonden. Dat was een mooie meevaller! We moesten het één en ander tekenen en invullen aan papierwerk, en daarna hoefden we 'alleen nog' te betalen. Ik denk dat we alleen wel minstens drie kwartier hebben zitten wachten voor het zover was, ons afvragend wat ze ondertussen eigenlijk allemaal aan het doen waren! Dat er het één en ander geregeld moet worden als je een autolening neemt kan ik me voorstellen, maar wat ze doen als je contant betaalt dat vragen we ons af!
Natuurlijk werd er nog geprobeerd om ons extra garantie en andere servicedingen aan te smeren (jammer voor de verkoper zijn we niet gevoelig voor zulk soort verkooppraatjes) en toen konden we dan eindelijk onze mooi als nieuw glimmende auto in ontvangst nemen! Om ermee naar de BMW-dealer te rijden en 'm daar in te leveren voor de 'buyer's check'. En het eerste dat de man die ons hielp vroeg was dat deze auto vast niet lang te koop had gestaan, wat dit soort stationwagens zie je niet zoveel. En al helemaal niet met de gereden kilometers en voor deze aanschafprijs. We hebben een goede vondst gedaan! Danko had voor de grap eens gekeken hoeveel dezelfde auto's er in het hele land met minder dan 60,000 mijl op de teller te koop stonden op dat moment, en dat waren er maar liefst zeven. Het was dus maar heel goed dat we deze niet aan onze neus voorbij hadden laten gaan!

Ondertussen heb ik witte broodjes gebakken als test voor Thanksgiving, want Lori had gevraagd of wij dat mee zouden kunnen nemen. Ik wilde dat al tijden een keer proberen dus dit was een goed moment, en 'natuurlijk' is het helemaal niet moeilijk. Maar hoewel de bolletjes er mooi uitzagen hebben we ze niet goedgekeurd. Ze waren beetje te flauw, en er was nog een beetje een gistsmaak aan, en dat vind ik niet zo leker. En toen ik toch bezig was heb ik ook speculaasdeeg gemaakt en speculaasbrokken gebakken, want met Sinterklaas 'in het land' is het natuurlijk zaak om ook het bijbehorende lekkers in huis te hebben!

Op vrijdag mochten we onze auto ophalen van dealer nummer twee. En nu mocht-'ie mee naar huis, hèhè! We zijn er direct een stukje mee gaan rijden, en onderweg konden we nu eens goed bekijken wat we eigenlijk gekocht hadden! Net zoals toen we ons huis hadden we niet zozeer op alle details gelet (maar we hadden ons huiswerk gedaan, en we waren nog steeds binnen de 72 uur!), dus konden we nu eens even rondrijden zonder verkoper op de achterbank, spelen met de boordcomputer, de verwarmde stoelen uitproberen (heer-lijk!) en kijken wat alle knopjes eigenlijk doen. Danko vond later in een vakje in de kofferbak de handleiding en ontdekte toen hoe je de hoofdsteunen verzet (electrisch) en we hadden een halleluja-moment bij het ontdekken van de stuurverwarming, want dat gaat erg prettig zijn als het kouder wordt! Danko heeft ook al een extra set velgen gevonden, en ondertussen zijn we voorzien van winterbanden. Conclusie: we zijn erg blij met deze aanwinst!

Afgelopen zaterdag was het koud met een harde wind, een prima dag om lekker lang over de ochtend te doen, binnen een boek te lezen en verder niet heel veel uit te voeren. Behalve dan met een ander recept nog een keer testbroodjes te bakken, en deze waren wel erg goed gelukt al zeg ik het zelf!
Aan het eind van de middag hadden we met Chelsea en Sergio afgesproken, ruim voor Enzo's bedtijd. Het is er eindelijk van gekomen om zijn Jip en Janneke-boekje voor te lezen, en tegen etenstijd hebben we een barbecuerestaurant gebeld voor het één en ander aan lekkers voor het avondeten. Dat was erg gezellig! En dat hebben we op zondag min of meer nog een keer herhaald, want Sergio vierde toen zijn verjaardag. Zo zie je elkaar een hele poos niet, en zo twee keer in twee dagen tijd! Ook dit was erg gezellig, en erg leuk om Chelsea's familie weer eens te zien want dat was ook al weer even geleden.

Voor morgen staat er sneeuw en kou op de voorspelling. We hebben vanmorgen dus maar eens de badkuip die we voor onze te verbouwen badkamer gekocht hadden uit de garage gehaald (waar die nog altijd stond) en naar boven getild, zodat de twee nette auto's allebei binnen kunnen staan. We vroegen ons allebei af waarom we dat niet al véél eerder gedaan hadden, want het ding was helemaal niet zwaar en het klusje was zo gepiept. Daarna ben ik maar eens genoeg boodschappen gaan doen zodat dat totaan Sinterklaas niet meer hoeft (want na Thanksgiving begint de kerstperiode, maar ik vind het nu nog even te vroeg voor kerstliedjes), ik heb broodjes gebakken voor het Thanksgiving dinner morgen (die om wat voor reden dan ook anders uit de oven kwamen dan de vorige), en ik kreeg de ingeving eens wat in onze 'bibliotheek' te gaan opruimen. Van een boek dat ik net had gepakt waren de bladzijden verkleurd en ik had het idee dat dat komt omdat ze niet in de kast stonden, wat ik dan maar eens heb veranderd. Een hele verbetering! (En het viel Danko terwijl hij in die kamer stond in eerste instantie niet eens op!) Nog zo ééntje die wel wat eerder had kunnen plaatsvinden!

• 26 November 2015 - 13:00

Mam.:

Hee Annemiek!

Het is jullie dus weer gelukt om iets goeds aan te schaffen voor een leuke prijs; mooi!
    Maak er een gezellige Thanksgiving van samen met jullie buren.
    Hoe vond je "de zingende Thanksgivingkalkoen"?

Liefs, Mam.

• 26 November 2015 - 22:48

Annemiek Kamphuis:

Ja de auto was een goede vondst! En dat terwijl de verkoper van de soortgelijke auto in Fort Collins nog beweerde dat wij met onze eisen nooit iets zouden vinden, dat had die man dus mooi fout :-).

En het filmpje hebben ze grappig bedacht, de meeste kalkoenen overleven deze tijd van het jaar niet!

• 27 November 2015 - 19:41

Mark En Brechje:

Wat een toeval dat jullie precies die auto gekocht hebben! Dat is namelijk de auto die ik graag wilde kopen, maar die is gek genoeg alleen in de USA geleverd met die motor (in de rest van de wereld werd een V8 geleverd...) dus heb ik uit pure ellende maar een 535D Touring gekocht...;-) De 535xi is de 5-serie met een N54 motor. Op de N54 motor zitten twee Turbo's, lang geleden was ik voor de ontwikkeling van deze Turbo's verantwoordelijk. De N54 motor is meerdere keren tot beste motor van de wereld uitverkozen, dus DE beste motor van de wereld! :-).
    ps. Pas wel op voor je rijbewijs...
    ps. Leuk dat het goed met jullie gaat, we lezen jullie "reisverslagen" meestal en vinden het leuk om te lezen wat jullie doen en zijn blij dat het goed met jullie gaat!

• 28 November 2015 - 01:19

Annemiek Kamphuis:

Wat leuk om van jullie te horen! Het is inderdaad heel ellendig die andere auto. Danko zegt dat als je de beste motor ter wereld opnieuw wilt testen je weet waar je moet zijn :-). En we hadden ondertussen al ontdekt dat je snel harder rijdt dan je eigenlijk dacht...

• 04 December 2015 - 21:43

Willem Marcelis:

Dag Annemiek,

hartelijke groet vanuit een warm Oldenzaal. Nog steeds erg naar je zin zo te lezen en met jullie bedrijf van Danko en jou gaat het nog steeds erg goed. Een vraag, als ik het goed heb wonen jullie toch in Boulder. Ik heb namelijk bij fabrikant een stel pedalen met bijbehorende cleats (2x gekocht. Echter ik krijg maar geen reactie. Betaald via Paypal, dus het is wel verzekerd. Ik ben echter benieuwd waarom er niet noch op de mail noch op de telefoon gereageerd wordt. (krijg alleen de voicemail en geen antwoord terug). Het gaat om het bedrijf CoomBe Pro MIllennium. Zij zijn de opvolger van een bedrijf met ook de naam Coombe en maken de beste pedalen die er zijn. De eerste eigenaar/ontwerper is spoorloos verdwenen. (een jaar of tien geleden) en deze man Bill?? is hiermee verder gegaan. Zou ik een brutale vraag mogen stellen en wil jij eens een telefoontje eraan wagen.

Het adres en telefoonnummer is:
    Coombe Enginering LLC
    4715 Broadway Street B-1
    Boulder Colorado 80304
    tel:303-351-5696.

Voel je totaal niet verplicht, als je geen zin hebt, laat het me dan weten, dan zoek ik een andere weg.

Alvast dank

Willem

• 05 December 2015 - 00:04

Annemiek Kamphuis:

Geen probleem hoor om even op te bellen! Blijkbaar was er een internetstoring waardoor ze een poosje uit de lucht geweest waren.