Thanksgiving, Sinterklaas en mistig Nederland - Reisverslag uit Denekamp, Nederland van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Thanksgiving, Sinterklaas en mistig Nederland - Reisverslag uit Denekamp, Nederland van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Thanksgiving, Sinterklaas en mistig Nederland

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

16 December 2016 | Nederland, Denekamp

Een paar dagen voor Thanksgiving kreeg Danko een uitnodiging om in januari een praatje te geven op een conferentie in Hong Kong, cool! Zelfs met een dagelijkse toelage voor onkosten, en met de vraag of hij binnen een week kon reageren. Helaas paste dacht toch echt niet bij wat er allemaal al op de planning staat voor begin volgend jaar, want Hong Kong had ons wel een leuke bestemming geleken! Wie weet ooit, want in die stad zouden we allebei weleens rond willen kijken.

Thanksgiving hebben we met z'n tweetjes een klein beetje gevierd. Het was 's ochtends zo warm dat we buiten koffie hebben gedronken, maar daarna kwam er harde en koude wind en zijn we mooi binnen gebleven! Danko moest nog wat werken, en ik heb eens wat verder aan de open haarden geschilderd terwijl de kalkoenpoten in de slow cooker aan het pruttelen waren. 's Avonds hebben we lekker en traditioneel kalkoen met bijbehoren gegeten en daarna hadden we nog drie dagen vrij!

De dag voor Thanksgiving konden we mijn 'nieuwe' fiets ophalen, want zo voelt het wel met alle nieuwe onderdelen! Heel aardig hadden ze 'm ook schoongemaakt, dus nu heb ik weer een blinkend karretje in de garage staan. Daar heb ik voor zover het niet te fris was natuurlijk ook op gefietst, en oh wat een verschil en wat rijdt dat fijn! Het enige waar we even aan moesten wennen was het weer, want de meer winterse temperaturen waren in aantocht. Tijdens een behoorlijk koud ritje naar Jamestown kwam Danko op het idee dat we misschien deze maand ook nog maar voor een paar dagen ergens de warmte op moesten zoeken, want nu hebben we er in principe de tijd voor en we kunnen nu al wel aan zien komen dat we er volgend jaar de eerste maanden niet aan toe zullen komen.

We hebben ook andere warmte geregeld, want we hebben geïnvesteerd in twee gashaarden. Afgelopen zomer waren we aleens zo'n winkel binnengelopen om eens rond te kijken, en nu hadden we wel een beslissing genomen over wat we graag wilden hebben (en ben ik ondertussen wel ver genoeg met schilderen). We waren wel een klein beetje aangespoord door het feit dat we graag voordat het echt koud wordt een alternatieve verwarmingsbron in huis willen hebben. Als de stroom uitvalt dan doet de gewone verwarming het niet, en dan wordt het erg snel koud binnen. En behalve dat wordt onze bibliotheek überhaupt niet warm in de winter, maar die ruimte willen we natuurlijk wel graag gebruiken! Het straalkacheltje dat er nu staat werkt op zich wel (een beetje), maar heel ideaal is dat niet.
We hebben twee mooie (dezelfde) gashaarden besteld, die een afgesloten systeem zijn zodat het niet zoals met de oude gashaard in de bibliotheek zo is dat het alleen maar kouder wordt zodra je 'm aanhebt omdat alle warmte rechtstreeks de schoorsteen uit gaat. We zijn voor de modernere versie gegaan met glazen kiezels en grote kiezelstenen in plaats van houtblokken, met daaronder een mooi foefje waardoor het lijkt alsof er gloeiende kooltjes zijn. Nep weliswaar, maar het heeft ondertussen onze grote voorkeur dat een open haard een aan- en uitknop heeft, en je de warmte kunt regelen. Heel geniaal komen dit soort open haarden blijkbaar standaard met een afstandsbediening die een thermostaat in zich heeft, waarop je kunt instellen hoe warm het moet zijn daar waar de afstandsbediening ligt. Handig!

Begin januari hebben we een afspraak gemaakt voor het installeren, en zo schieten we in kleine stapjes steeds iets op met allerlei dingen die moeten gebeuren! Zo heeft Danko ondertussen ook de plinten langs de trap af, best nog een gedoe met extra latjes, en dat is heel mooi geworden :-). Zo’n verbetering ten opzichte van het oude, donkere houtwerk dat het eerst was!

En natuurlijk was het begin vorige week Sinterklaas. Een poosje geleden had ik bedacht dat we Jeremy en Kristen ook weleens konden voorzien van een chocoladeletter, en dus bestelde ik iets bij één van de Nederlandse internetwinkeltjes. En omdat de verzendkosten in stappen gaan kon ik daar nog mooi wat andere dingen bij doen, nomnomnom pepernoten en beschuit en gevulde speculaas, haha! En mijn verrassing was goed gelukt :-). Ik had er wel met een briefje met uitleg erbij gelegd, want ondanks dat Santa Claus is ontstaan uit Sinterklaas hebben Amerikanen (over het algemeen) natuurlijk geen idee wat te denken van cadeautjes en pepernoten en schuimpjes. Vooral dat laatste hadden wij allebei al in geen tijden gegeten, mmm! Maar het smaakte precies zoals we ons herinnerden, dat is toen we klein waren er blijkbaar goed ingeprogrammeerd, haha! Ik had stiekempjes ook een chocoladeletter voor Danko besteld, en die had ik met een zelfgemaakte waardebon voor drankjes op onze beoogde vakantiebestemming in de open haard gelegd.

Sinterklaas werd gevolgd door een paar drukke dagen, zoals zo ongeveer standaard is als je bijna op reis gaat. Ondertussen had het idee van een paar dagen ergens naar het strand ons dus nog niet losgelaten en dus boekten we de avond voordat we naar Nederland vlogen een reisje naar Dubai :-), weer eens heel iets anders, en we zijn erg benieuwd hoe dat gaat zijn!

Vorige week donderdag vlogen we naar Nederland, waar we op vrijdag in alle vroegte aangekomen zijn. Zelfs vroeg genoeg dat we dachten net op tijd in Enschede te zijn zodat we op het station nog snel met Carolien konden afspreken voordat ze moest beginnen met werken, maar dat bleek uiteindelijk toch net niet te kunnen. Dat was wel erg jammer, en dus zijn we haar dan maar met een verrassingsbezoekje gaan vereren. Met veel dank aan de superleuke receptioniste (ondertussen hebben we ontdekt dat zij Annemiek heet, dus dan moest het gewoon zo zijn!) die dan wel niet wist naar wie we op zoek waren, en ons dus gewoon meenam naar de goede verdieping ook al is dat helemaal niet gebruikelijk. Verrassing! (Caroliens reactie: ‘wtf!’, hahaha!) Dat was erg onverwacht en hartstikke leuk!

De volgende dag hebben we nog een beetje Sinterklaas gevierd, want we kregen samen met Ad en Ria per post chocoladeletterrepen die uiteindelijk toch wel van Carolien en Michiel bleken zijn (iets met moe en een miscommunicatie :-)), we hebben ‘s avonds met z’n zessen heerlijk boerenkool gegeten met worst en spek en een leuke avond gehad; en op zondag zijn we Chris en Hetty op gaan zoeken. We hebben warme drankjes geleut, door Kevelaer gewandeld en er stond erwtensoep op het menu. Dat paste goed bij het weer, want het voelt hier voor ons gevoel een stuk kouder dan thuis! De -19°C waarbij we naar het vliegveld vertrokken was ook niet mis, maar het scheelt enorm dat er zo goed als geen luchtvochtigheid is en de zon bijna altijd schijnt.

Deze week moest er gewerkt worden. Tenminste dat was het plan, maar vanaf dinsdag vielen de plannen lichtelijk in het water. We waren allebei niet helemaal goed in orde, en veel meer dan binnenzitten hebben we niet gedaan.
Op woensdag ben ik wel met Carolien gaan thee gaan drinken bij een theehuis dat ze in Lonneker had gevonden. We hebben heerlijk ‘afternoon tea’ gehad als uitgebreide lunch, mmm! Een paar kleine sandwiches, brownies en notencake of cheesecake, en scones met clotted cream en jam, erg lekker! En natuurlijk een pot thee per persoon, dus we konden heel lekker lang theeleuten. Daar was het ook het perfecte weer voor, zoveel mist heb ik in tijden niet meegemaakt!
Na nog een hangerig dagje waren we vandaag wel weer redelijk de oude, gelukkig zeg. Het is zo vervelend als je niet verder komt dan bankhangen in plaats van alle dingen die je gedacht had te gaan doen! Danko kon dus toch nog naar de UT, waarvoor we deze week tenslotte hier waren. En een fijn detail na zo goed als een week zonder: de zon scheen! We waren (verwend als we thuis met het weer zijn) wel een beetje vergeten hoe het weer kan zijn in de winter! In ieder geval hebben we de komende week min of meer gegarandeerd mooi weer, want morgen vliegen we naar Dubai. Zon, zee en strand here we come!

• 19 December 2016 - 10:57

Bernadette Eaglen:

Tjonge jonge wat een leuk leven Annemiek en Danko!
    En dan kom je in Nederland en wordt je overvallen door een klein Twents griepepidemietje.
    Want ook Malcolm, Nicholas en Hugo voelden zich ``sloerig in de rakker``vorige week.Wat een vreselijke platte uitdrukking is dat trouwens.Maar iedereen gebruikte deze de vorige week omdat men niet echt de griep had maar zich ook niet lekker voelde.

En nu zit je in Dubai. Nog snel even een bruin kleurtje halen voor de Kerst zeker.Ben benieuwd naar de verhalen volgende week.Want misschien zien we elkaar nog bij Marjolein of bij ons als Sophie en Derek er zijn.

Sophie en Derek komen nl.25 december en wij hebben samen ons kerstdiner op maandag 26 december omdat de eerste kerstdag voor de fam. Graff is dit jaar. 27 december wordt Marjolein opgenomen in het ziekenhuis in Groningen en dan is het afwachten of de keizersnede voor of na Oud en Nieuw zal plaatsvinden.
    Wij gaan een leuke, drukke en spannende tijd tegemoet en gaan ervanuit dat alles goed komt.

Sophie blijft tot 8 januari omdat ze de eerste week van januari moet werken in Arnhem. Derek vliegt 2 januari weer naar de U.S.
    Er wordt wat afgevlogen door de jongeren van nu.

Annemiek en Danko, mooie dagen in Dubai gewenst, fijne feestdagen in Denekamp en misschien nog tot ziens in........

Groeten,

Bernadette

• 22 December 2016 - 10:22

Annemiek Kamphuis:

Het zou erg leuk zijn als we elkaar nog konden zien! Al liep onze en jullie planning niet helemaal zoals we gedacht hadden, maar misschien lukt het nog wel!