Spring is in the air - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Spring is in the air - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Spring is in the air

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

06 Maart 2018 | Verenigde Staten, Boulder

Vanaf het strand landden we in Denver met sneeuw op de grond en een temperatuur van vijftien graden onder nul. Brrr! Dat was even omschakelen zeg maar. We hadden toen we nog op vakantie waren al wel gezien wat de weersvoorspellingen voor thuis waren, maar blijkbaar was het toch niet helemaal tot ons doorgedrongen! En met het koude weer hadden we ook smog. Vanaf dat we hier wonen waren er altijd wel een aantal dagen met smog in de winter, maar eigenlijk alleen op de enkele dagen met een inversielaag in de lucht waardoor allerlei rook niet weg kan. Tegenwoordig, met veel meer bewoners in en rond Boulder met de bijbehorende auto's, is er zo ongeveer smog als het niet waait en dat is een stuk vaker! Er hangt dan zo'n vieze waas in de lucht, soms 'maar een beetje' en soms kun je de bergen zo ongeveer niet meer zien waardoor alle zin tot buiten zijn wel verdwijnt. Bah! Niet dat de temperatuur ernaar was om te willen fietsen, maar het blijft toch een vies gezicht.

Voor we naar Jacksonville gingen waren we ons te buiten gegaan aan een bestelling van een Nederlandse winkel, want we waren aan het eind van onze voorraad drop gekomen. En dat kan natuurlijk niet, hahaha! We kwamen op het idee door een folder met uitverkoopaanbiedingen van de laatste Sinterklaasspullen (ik kong het niet laten ook twee kleine chocoladeletters te bestellen, deze ene reclamefolder was dus erg effectief! Helaas was er nog maar één van de twee beschikbaar tegen de tijd dat ons pakje werd klaargemaakt). Het werd op vrijdag bezorgd en dat was een leuk cadeautje om uit te pakken, ook al had ik het zelf besteld!

Dat weekend was het nog steeds koud. Overdag rond (meest onder) het vriespunt met nog een lading sneeuw om van het oprit en de stoep weg te schuiven. Zeg maar ideaal weer voor Danko die druk was met het indienen van de volgende serie proposals, in totaal al nummer 49 tot en met 51! Met tussendoor een beetje tijd om de kamer die we boven waren begonnen te schilderen af te maken. Alle plinten zitten er nu in en het is in totaal zoveel mooier en frisser dan eerst! Het viel ons ook op dat het ondertussen al best lang licht is, al tot tegen zessen. Als dan komend weekend de tijd verzet wordt is alweer lang genoeg licht voor de zomerse fietsritten. Het voelde alleen alsof dat nog lang niet zover was! Tot na het weekend: het werd warmer, en tegen de tien graden met een al veel sterker zonnetje voelde toch echt ineens alsof het lente gaat worden. Danko kreeg prompt zin om met de nieuwe motor naar het werk te rijden zodat die ook eens ingereden wordt, alleen dan moest het gras geen sompige bedoening zijn (want deze motor staat in de kelder). En dus werd er voor het eerst ooit sneeuwgeruimd in de achtertuin, hahaha! Voor alles is een eerste keer! Ondertussen heeft de motor een metamorfose ondergaan: andere uitlaat, ander ruitje, betere ventilator (het is een algemeen bekend iets dat de originele ventilator heel erg snel stuk gaat), een onnodig soort van warmteschild om het motorblok is eraf, en op de planning staat nog om het stuur te verlagen, de passagiersvoetsteunen eraf te halen, en ik heb het gevoel dat ik nog iets vergeet.

Aan het eind van de week werd het zelfs nog warmer, en wat is fietsen dan toch een stuk leuker! Het maakt dan ineens niet meer zo uit waar je naartoe fietst, zolang je maar ergens naartoe fietst. Op vrijdagmorgen was het in de zon zelfs warm genoeg om na het ontbijt even buiten koffie/thee te drinken :-). En we hebben goed van het mooie weer gebruik gemaakt! Ik ging vanaf het werk met de fiets tot bovenaan Flagstaff en Danko maakte van de gelegenheid gebruik om met de supermoto naar het circuitje te gaan, en allebei waren we wel een beetje jaloers op de andere activiteit, grappig!

In het weekend was het nog steeds heerlijk weer, tegen de twintig graden! Op zaterdag was het met een strakblauwe lucht en een klein briesje het perfecte weer om samen een dagje naar het kart-track te gaan - en nu ben ik ook in het bezit van een jaarkaart :-). Het was flink wat drukker dan de vorige twee keren, maar met aan het eind van de dag hetzelfde ontspannende effect. Net alsof je voor jezelf de reset-knop hebt ingedrukt gedurende de middag. We hebben in ieder geval weer erg leuk een boel rondjes gereden, al waren het er wel flink wat minder dan de vorige keren omdat er veel kartgroepen tussendoor kwamen. Huurkarts, volwassenenkarts en kinderkarts, en vooral de middelste uit dat rijtje zijn best cool om in de rondte te zien scheuren! En tussendoor zag je al die mensen voortdurend aan het sleutelen, terwijl wij tussendoor gewoon lekker in het zonnetje hebben gezeten en met allerlei andere motorrijders gekletst hebben. Veel makkelijker als je niet tussendoor allerlei onderhoud hoeft te doen!

Voor zondag hadden we een oogje op het weerbericht gehouden, en dat was maar goed ook. We hebben 's ochtends de banden van onze racefietsen voor het eerst in maanden weer eens opgepompt en zijn daarna twee uurtjes lekker wezen fietsen. Zo ongeveer zodra we weer thuis waren begon het te waaien, harder te waaien en te stormen, dus dat hadden we goed getimed! Danko is nog even zijn nieuwe motor gaan uitlaten en aan het eind van de middag hadden we weer eens met Chelsea en Sergio afgesproken. Dat was erg lang geleden, dat krijg je als je beurtelings op reis bent! We hebben gezellig samen gegeten en dan is er nu alweer een nieuwe week, dat gaat erg snel de laatste tijd!