Oud en Nieuw in Los Angeles - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Oud en Nieuw in Los Angeles - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Oud en Nieuw in Los Angeles

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

02 Januari 2022 | Verenigde Staten, Los Angeles

Toen we bezig waren om de tickets te kopen voor Ria en Ad om de feestdagen bij ons te vieren kwamen we op het idee dat het dan wel leuk zou zijn om met Oud en Nieuw iets warmer weer op te zoeken. Er vanuit gaande dat het dan bij ons zou vriezen en we wel even genoeg zouden hebben van de sneeuw. Ha, dat kwam dus niet helemaal zo uit, maar dat maakt niet uit! We zochten een bestemming waarvoor je niet te lang hoeft te vliegen en niet hoeft over te stappen, richting zuiden, en kwamen uit op Los Angeles. En zo vertrokken we afgelopen woensdag naar het vliegveld om samen een weekendje weg te gaan. Gelukkig, want het heeft er zo verschrikkelijk veel geregend de laatste tijd dat we ons nog afgevraagd hebben of we het ook af moesten zeggen omdat je er ook niks aan hebt als je in een onafgebroken regenbui terecht komt. Op de voorspellingen voor thuis stond een flink koufront wat Danko en ik helemaal niet erg vonden om te missen! De vlucht naar LA ging snel, en daarna heeft het nog nooit zolang geduurd voordat we eens van het vliegveld af waren. Het kostte ongeveer net zoveel tijd om onze koffers en de huurauto op te halen als het geduurd had om van Denver naar Los Angeles te vliegen! Daarna waren we gelukkig wel snel in ons hotel, waar ze de lobby nog erg mooi in kerstsfeer versierd hadden. Nadat we even onze spullen op de kamers gezet hadden hebben we een restaurantje gezocht om te gaan eten, want daar was het voor ons gevoel ondertussen hoog tijd voor. We hebben ergens in Santa Monica erg lekker gegeten, en toen het daarna iets minder hard was gaan regenen zijn we nog even de pier opgelopen. Het meest westelijke punt ooit voor Ria en Ad! Daarna nog even boodschappen doen, samen nog iets drinken, en toen zat de eerste dag van onze minivakantie er ook alweer op.

De volgende dag zijn we begonnen met een beetje uitslapen. Het weer was er ideaal voor, want het laatste staartje van de regenbuien ging nog over de stad en dus was het vooral erg nat buiten. Aan het eind van de morgen zijn we naar Beverly Hills gereden, waar we over Rodeo Drive gelopen hebben en ons hebben verwonderd over de erg lelijke kleding in de etalages van alle erg dure merken. De kerstversiering was er nog, en dat was een leuk gezicht, al had ik er verder totaal geen kerstgevoel bij! We zochten een Starbucks op om even brood te eten en iets warms te drinken, en kwamen er toen toevallig achter dat er thuis op meerdere plekken grote grasbranden waren. En dat klinkt dan zo onschuldig, maar met erg harde wind met windstoten van meer dan honderdvijftig kilometer per uur is er bij zoiets geen houden aan, en brandt alles waar het vuur naartoe geblazen wordt gewoonweg af. Ten zuiden van Boulder heeft het Marshall Fire zich in hoog tempo richting het oosten verplaatst, waarvoor ze een paar plaatsen in hun geheel geëvacueerd hebben (30,000 mensen!) en waar binnen een paar uur bijna duizend huizen afgebrand zijn. Net ten noordwesten van onze wijk was een kleinere brand en daar hebben we ons wel even zorgen over gemaakt. Net zoals over de kans dat er recht ten westen van onze wijk ook iets zou kunnen ontstaan. Ik wisselde wat berichtjes met Bill en Lori, die zeiden dat de wind gewoonweg verschrikkelijk was, en dat ze zonder stroom zaten. Het was niet een fijn gevoel dat je een paar staten verderop bent terwijl er zoiets gaande is! Gelukkig bleef het daarbij voor ons, al hebben we de rest van de middag wel voortdurend gekeken wat het nieuws was. En nog meer gelukkig was de brand het dichtst bij onze wijk aan het eind van de middag meest onder controle. De andere brand werd uiteindelijk één van de grootste rampen die in Colorado hebben plaatsgevonden. Zo triest. En een rechtstreeks gevolg van het totale gebrek aan sneeuw dat we gehad hebben. In een normale winter zou er ondertussen overal een laag sneeuw gelegen hebben en hadden zulke branden niet plaats kunnen vinden.

Goed.. Nadat we ons middageten op hadden zijn we naar Hollywood geweest, waar we even een stukje over de Walk of Fame hebben gelopen. Eerlijk gezegd hadden we geen idee wie de meeste mensen waren waar je dan de namen van in de stoep ziet staan! En net zo eerlijk gezegd is het ook niet de meest mooie omgeving, het is eerder een beetje sloeberachtig dan glamoureus. We vonden het te ver om van waar we geparkeerd hadden helemaal naar het Chinese Theatre te lopen waar de hand- en voetafdrukken zijn (en we hadden er de interesse ook niet zo voor, haha!), en in plaats daarvan zijn we richting het Hollywood sign gereden. Door allemaal leuke kronkelige steeds smaller en steiler wordende straatjes (waar letterlijk elke beschikbare meter grond wel was gebruikt voor huizen), met uiteindelijk inderdaad net een uitzichtje op de beroemde borden die zo ongeveer in de regenwolken verdwenen. Daar zou je op een foto niks meer van zien, en dus gingen we zonder de gelegenheid vast te leggen op weg naar Mulholland Drive. Onverwacht kwamen we langs een parkje waar je de letters toch nog goed kon zien, dat was mooi meegenomen! En daarna reden we door de heuvels (en de nog steeds vallende regen) terug richting ons hotel. Je kon goed zien dat er de laatste dagen ontzettend veel regen gevallen is aan alle modder en grote stenen die op straat terecht waren gekomen. Voor het eten vonden we nog een keer een leuk restaurantje in Santa Monica waar we erg lekker gegeten hebben en daarna hebben we de dag afgesloten door in het hotel samen nog even iets te drinken.

Op Oudjaarsdag deden we de gordijnen open en was het zonnig! Zo fijn! En wat een enorm verschil met de regen van de dag ervoor. De eerste fijne mededeling kwam van de buren, de stroom thuis deed het weer dus we hoefden er niet verder over na te denken dat de leidingen zouden kunnen bevriezen. Bill dacht dat ze het uit voorzorg afgesloten hadden zodat er niet nog meer branden zouden ontstaan. Het Marshall Fire was tot staan gebracht, maar niet zonder enorme schade aangericht te hebben. We hadden niet zolang geleden nog tegen elkaar gezegd dat we er goed afgekomen waren dit jaar omdat er helemaal geen branden geweest waren bij ons in de buurt, maar daar waren we op dat moment duidelijk te vroeg mee..
Nadat we ontbeten hadden zijn we aan het eind van de ochtend via Bel Air de stad uitgereden, hebben we ons aan de enorme huizen daar vergaapt, en zijn we via leuke weggetjes door de Santa Monica Mountains richting Malibu gegaan. Tegen etenstijd hebben we de auto ergens geparkeerd en hebben we op het strand brood gegeten, gevolgd door koffie en thee (en wifi voor de nieuwjaarswensen aan Nederland) toen we halverwege de middag in Malibu waren. Het is toch helemaal niet gek als je op Oudjaarsdag lekker (al dan niet op het strand) zonder jas in de zon kunt zitten! We zijn via de kustweg teruggereden richting Los Angeles, en aan het eind van de middag hebben we een stukje over het strand bij Santa Monica gewandeld en daar ook de zonsondergang bekeken. Daarna moesten we nog even op pad voor wat speciale boodschappen, te weten een fles bubbels, wat plastic champagneglaasjes, en een bak en ijs om dat koud te houden. Dat was een beetje een expeditie maar we zijn geslaagd! Daarna begonnen we wel zin te krijgen om ergens iets te eten maar dat was nog even een gezoek. Het restaurantje dat we gereserveerd hadden bleek onverwacht gesloten vanwege wateroverlast, het volgende restaurant had alleen nog plek buiten (en dat vonden we toch echt te fris!), veel andere plekjes hadden speciale Oudjaarsmenu’s voor bijbehorend speciale prijzen, maar hoe dan ook had het restaurantje waar we de dag ervoor geweest waren nog een tafel vrij. Daar hadden we geluk mee, want dat leek verder ook volkomen volgeboekt. Wij hebben er in ieder geval nog een keer erg lekker gegeten! Daarna even terug naar het hotel om even wat dingen weg te brengen (en telefoons op te laden, haha!) en daarna zijn we naar Marina Del Rey gegaan, waar Danko van gelezen had dat je daar mooi vuurwerk kon kijken om twaalf uur. We vonden een plekje aan het uiteinde van één van de pieren waar we mooi uit de wind even konden wachten tot het twaalf uur was, en we met z’n vieren konden proosten op het nieuwe jaar toen dat was gearriveerd. Dat was toch wel speciaal! En inderdaad was er vuurwerk, maar veel verder weg dan we gedacht hadden. Als je het niet hoort en ook niet ruikt dan ontbreekt er toch iets ontdekten we. Maar, het was stukken meer vuurwerk dan we thuis gezien zouden hebben! We hebben onze lekkere bubbels opgedronken en zijn teruggereden naar het hotel, waar we op de kamer ook nog iets gedronken hebben op het nieuwe jaar. Zo leuk dat we dat samen konden doen deze keer!

Gisteren hebben we eerst maar eens uitgeslapen want erg vroeg lagen we er niet in. We hebben even plannen gemaakt en daarna zijn we via Mulholland Drive op weg gegaan naar Griffith Park, met het idee daar te picknicken en een beetje te wandelen. Het park was wel iets anders dan we ons voorgesteld hadden, in gedeelten hartstikke heuvelachtig, met op de vlakkere stukken dingen zoals de dierentuin en een golfbaan waar je niet zomaar toegang toe hebt. Maar we vonden nog een mooi plekje om even te eten, en even de benen te strekken op de plek waar de dierentuin vroeger gezeten heeft. Volgende bestemming: downtown! Volgens de reisgids was daar een leuke straat met de oudste gebouwen van de stad. Dat is inderdaad zo, maar diezelfde straat staat zo tjokvol kraampjes dat er gangetje van een meter breed over is om doorheen te lopen. Uit corona-overwegingen deden we dat maar even niet, maar ook zonder die overwegingen zou je door alle kraampjes niks van de gebouwen hebben kunnen zien. We zijn even koffie en thee gaan kopen en daarna hebben we een aangepaste versie van de stadswandeling uit de reisgids gedaan. Geinig genoeg kwamen we nu ook door een park, en dat was zo midden in de stad recht tussen allerlei hoge gebouwen nogal anders dan het park waar we eerder geweest waren! Toen het een beetje begon te schemeren zijn we teruggelopen naar de auto en gingen we op weg naar de containerhaven in Long Beach. Danko had gezien dat je daar midden doorheen kunt rijden en dat leek ons wel erg leuk om te doen. We waren er net na zonsondergang en al die enorme kranen tegen de oranje lucht was een erg cool gezicht. Helaas bleek de weg door het havengebied dicht omdat we buiten kantooruren waren maar alsnog vonden we dit ommetje erg de moeite waard. Vanaf de snelweg kon je nog wel de enorme stapels containers zien staan overal, zo ongeveer niet voor te stellen hoeveel! We zijn nog even bij de Queen Mary gaan kijken die daar permanent ligt en daarna had Danko bedacht dat we mooi even konden gaan vliegtuigspotten aan het eind van de langste start- en landingsbaan van het vliegveld. Die parkeerplaats bleek dicht, maar we hebben wel een bakbeest van een vliegtuig zien overvliegen. Na een beetje een omzwerving hebben we vervolgens in Santa Monica gegeten bij het restaurantje waar we op Oudjaarsavond naartoe gewild hadden en dat hebben we ons erg goed laten smaken. Daarna nog even iets drinken in het hotel en toen zat onze laatste volle dag er gewoon alweer op!

Vanmorgen hadden we alle tijd omdat we pas aan het begin van de middag op het vliegveld hoefden te zijn. Danko is wezen wandelen, ik ben wezen hardlopen, en Ad en Ria hebben uitgeslapen en nog wat foto’s gemaakt bij het hotel. We zijn het er met z’n allen over eens dat het echt erg leuk was om op pad te gaan voor Oud en Nieuw, zeer voor herhaling vatbaar zou ik nog zeggen!

• 03 Januari 2022 - 13:02

Rose :

Leuk om te lezen en wat een mooie foto’s!
    Beste wensen voor 2022

• 03 Januari 2022 - 20:33

Annemiek Kamphuis:

Dankjewel! Jullie ook een gelukkig Nieuwjaar!