A fun stopover down under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu A fun stopover down under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

A fun stopover down under

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

12 November 2023 | Australië, Sydney

Afgelopen dinsdag was het (weer eens!) de dag voor vertrek, en ben ik ‘s morgens vroeg uit bed gevallen om nog een rondje te kunnen gaan hardlopen voordat het me daar te warm voor zou worden. Er was tijd om even Boer zoekt vrouw te kijken (je moet wel prioriteiten stellen hè, haha!) en nadat ik Danko weg had gebracht om de huurauto om mee naar het vliegveld te rijden op te halen kon ik beginnen met inpakken. Of tenminste, met alle klusjes te doen die ik af wilde hebben voor ik in ging pakken. Zo’n dag gaat toch altijd snel!

De volgende ochtend hoefden we niet vroeg op om naar het vliegveld te gaan, en konden we op de snelweg maar net de kruiwagen en stuk tapijt ontwijken die bij iemand uit de pickup waaiden omdat ze dat niet vastgemaakt hadden. Pfff, dat was wel even schrikken!

Als eerste vlogen we naar Los Angeles, waar we maar liefst acht uur overstaptijd hadden. Dat wisten we al toen we het boekten, en dat was ruim genoeg tijd om niet op het vliegveld te blijven rondhangen maar de stad in te gaan. Onze eerste stop was de Dainese-winkel in de hoop dat ze mij konden opmeten voor een motorbroek op maat (de standaardmaten passen om mij wat voor reden nooit). Daar blijken ze ondertussen voor verplicht te stellen dat je komt passen voordat je je kleding meekrijgt, wat niet zo handig is met een winkel een paar staten verderop, en daardoor ging dat plannetje niet door. We zijn daarna richting de kust gereden, hebben de auto geparkeerd en zijn naar het strand gelopen, en vonden precies op tijd voor de zonsondergang een terrasje waar we even iets konden drinken. En met de ondergaande zon, palmbomen, strand en zee in de verte voelden we ons eindelijk een beetje op vakantie, dat gevoel hadden we nog niet gehad! We zijn nog lekker wezen eten bij een restaurantje waar we een paar jaar geleden met Ria en Ad ook een paar keer gegeten hebben, en daarna zijn we weer teruggereden naar het vliegveld. Zo is overstappen nog niet zo gek vonden we allebei! We hebben voor we in konden stappen de tijd nog goed benut door een uurtje te werken, en daarna gingen we op weg naar Sydney. Van tevoren hadden we gedacht dat we op zo’n lange vlucht (ruim veertien uur!) vast alle tijd zouden hebben om eens wat reisgidsen open te slaan, maar we hebben vooral een hele poos geslapen, echt heerlijk. Op die manier voelde het helemaal niet alsof we nou zolang onderweg geweest waren!

Eenmaal bij ons hotel was er nog geen kamer beschikbaar (ook niet zo gek, zo halverwege de ochtend), maar mochten we wel even de douches bij de fitnessruimte gebruiken om ons op te frissen, erg fijn! Daarna zijn we heerlijk op een terrasje even een broodje gaan eten, en hebben we een daarna een klein stukje door de stad gelopen. Naar Circular Quay, waar een monsterlijk groot cruiseschip lag en vanaf waar we nadat we iets verder doorgelopen waren een mooi uitzicht hadden op het Opera House en de Harbour Bridge. Mooi om te zien! Daarna zijn we in ons hotel in gaan checken, heeft Danko vast één van de mountainbikes in elkaar gezet, en keek ik eens in de reisgids wat we zouden kunnen gaan doen ’s middags.

We hebben de ferry naar Manly genomen zodat we vanaf het water iets meer van de stad en de omgeving konden zien, en dat is erg mooi! Het lijkt door alle inhammetjes en baaitjes net alsof je tussen allerlei eilandjes vaart, het is erg groen, flink heuvelachtig, we zagen de mooie kliffen van North Head, en er waren flink wat bootjes op het water.

In Manly zijn we even naar Manly Beach gelopen waar je ongeveer weg waaide, zochten maar vonden geen koffietentje waar je uit de wind buiten kon zitten, namen nog een paar foto’s van Manly Cove en daarna hebben we de ferry weer teruggenomen naar Sydney. Daar vonden we een terrasje met een mooi uitzicht op de Harbour Bridge en het Opera House waar we fijn even iets hebben gedronken, totdat we het wel fris genoeg gekregen hadden vanwege de wind.

Gisteren zijn we begonnen met een beetje uit te slapen en daarna op ons gemakje te ontbijten. Daarna heeft Danko wat gewerkt, heb ik een beetje krachttraining gedaan, en nadat we even een paar broodjes gegeten hadden zijn we een stuk door de stad wezen fietsen. Eerst min of meer via de kust naar Watsons Bay, waarbij we langs het ene na het andere baaitje kwamen, al dan niet met een jachthaventje erin. Dat met al het groen en de bloesems in sommige bomen was fijn fietsen! Nadat we een blik hadden geworpen op de kliffen van North Head zijn we verder gefietst naar Bondi Beach, erg fijn met de flinke wind niet meer tegen, en het meeste bergafwaarts. Het gelijknamige strand was vooral druk, maar het is ook het grootste strand aan dat gedeelte van de kust, dus geen wonder dat het populair is! We hebben even een banaan gegeten en zijn toen via de meer rechtstreekse weg teruggefietst naar ons hotel. We hebben een mooi rondje gefietst al zeggen we het zelf!

Vandaag zijn we nog een stuk wezen fietsen, Danko zei al dat hij de fietsen niet voor maar één keer gebruik in elkaar gezet had, haha! En het is ook gewoon leuk :-). We zijn over de Harbour Bridge naar de noordkant van de rivier gefietst met als eerste bestemming Middle Head. Daar zijn allerlei oude verdedigingswerken die er cool uitzien en je hebt er een mooi uitzicht over het water en de stad aan de overkant. Vanaf daar zijn we verder gefietst richting Manly, door allerlei leuke straatjes, over heuveltjes en met het genot van allerlei bloeiende en lekker ruikende bomen. Onze volgende bestemming was North Head, met een mooi uitzicht naar South Head, waar we gisteren nog waren. We hebben een rondje langs de uitzichtspunten gefietst en daarna hebben we heerlijk bij een koffiezaakje net in het park even op het terras gezeten voor koffie en thee en iets te eten. Ik was er wel aan toe! Voordat we dat deden hadden we een beetje met het idee gespeeld om misschien de ferry terug te nemen naar Sydney, maar dat vonden we na even iets eten en drinken totaal niet meer nodig. We zijn fijn teruggefietst, het was erg leuk om dat een paar dagen te doen en zo iets meer van de stad te zien! En dat terwijl we vooraf eigenlijk niet eens van plan geweest waren de fietsen hier te gebruiken :-).

Een paar dagen in Sydney kunnen we in ieder geval zeker aanraden! Wat een leuke stad, en wat een goede manier om even een lange reis te onderbreken voordat we morgen verder vliegen naar Nieuw-Zeeland!

• 14 November 2023 - 13:19

Bernadette Eaglen:

Tjonge jonge, wat zien jullie veel van de wereld Annemiek.

En mooi dat wij door jouw verslag een beetje mee kunnen reizen.Altijd leuk en interessant om te lezen.

Wens jullie nog veel reisplezier.

• 20 November 2023 - 10:57

Annemiek Kamphuis:

We zijn ons ervan bewust! Het is wel een luxe dat we al op zoveel plekken geweest zijn hè. Ik vind het leuk om j(ulli)e een beetje mee te nemen op deze manier!