Barcelona! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Barcelona! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Barcelona!

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

24 November 2009 | Spanje, Barcelona

Na nog geen tien dagen in Boulder was het vorige week woensdag alweer tijd om naar Barcelona te vliegen! We gingen via New York en vanaf daar stonden we na net iets meer dan zeven uur vliegen al op het gloednieuwe vliegveld van Barcelona. Wel erg vroeg in de morgen, en we zijn nadat we met de bus naar de stad gegaan waren maar gewoon gaan proberen om in te checken in het hotel. We hadden geluk, want er was zowaar een kamer vrij om half tien in de ochtend! We zijn ongeveer direct in bed geploft (ik weet niet hoe we anders tot na twee uur ‘s middags wakker hadden moeten blijven!) en nadat we een beetje van de nacht ingehaald hadden zijn we op La Rambla (de erg toeristische straat tussen Plaça Catalunya en de haven) iets te eten gaan zoeken. Veel van de restaurants daar hebben een terras en om mensen te lokken hebben ze allemaal wel een special goedkoop menu. Na een beetje rondkijken zijn we ergens twee soorten tapas en paella gaan eten. Dat was hard nodig, want we hadden na het ontbijt in het vliegtuig niet meer gegeten. Na het eten zijn we de straat afgelopen en zijn we ergens aan het water cappuccino gaan drinken om nog een beetje wakker te blijven.
‘s Avonds zijn we met Fraser ergens iets gaan eten, en kwamen we erachter dat er hier nog gewoon overal gerookt mag worden, vies! Met een jas aan is het warm genoeg om buiten te zitten, dus hebben we lekker buiten gegeten (in november!).

Vrijdagmorgen hebben we het ontbijt in het hotel gemist om dat we echt niet eerder wakker konden worden, en ’s middags zijn we La Sagrada Família gaan bekijken, het laatste grote kunstwerk van Gaudí dat nog lang niet klaar is (en er wordt al langer dan honderd jaar aan gebouwd!). Zelfs ‘half’ af is de kerk al enorm! Ik vond het erg interessant om in rond te lopen, en wanneer zie je nou een kerk in aanbouw! ’s Avonds zijn we na een lange wandeling door niet zulke fijne straatjes uiteindelijk op La Rambla gaan eten. Fraser dacht namelijk dat hij nog ergens een plein met leuke restaurantjes wist, alleen kon hij het niet terugvinden!

Op zaterdag zijn we met een kabelbaantje naar de top van Montjuïc gegaan, de heuvel die in het zuiden van de stad ligt. Bovenop is een kasteel dat we wilden bekijken, en je hebt er ook een gaaf uitzicht! Het kasteel zelf viel een beetje tegen omdat de museums dicht waren, maar omdat we ook geen toegangsgeld hoefden te betalen was dat niet zo erg. Op zondag begon Danko’s conferentie en zijn we ’s avonds samen naar het diner gegaan. Eigenlijk hadden we besloten om nooit meer kaartjes te kopen voor wat voor conferentiediner dan ook, maar het was maar goed dat we het hier toch nog een keer geprobeerd hebben! (Danko krijgt het als onderdeel van de conferentie, maar voor partners moeten altijd kaartjes gekocht worden.) We kregen namelijk een heel erg lekker en goed driegangenmenu, echt het beste conferentie-eten dat we ooit gehad hebben!

Gisteren ben ik terwijl Danko praatjes moest volgen en zijn eigen praatje moest geven Park Güell gaan bekijken. Hier zijn ze ooit begonnen om onder leiding van Gaudí een soort wijk voor welgestelden aan te leggen, en toen dat niet zo in trek was is er uiteindelijk een park van gemaakt. Bij de ingang staan twee Hans en Grietje huisjes, een gave fontein in de vorm van een hagedis (die je in elke souvenirwinkel tegen komt!) en er is een soort plein waar je erg leuk kunt zitten om je lunch op te eten! Het was ook lekker om even tussen het groen en zonder herrie rond te lopen. Het viel ons allebei op dat Barcelona niet echt een schone stad is, maar dat zal er ook wel mee te maken hebben dat het zo druk en vol is overal! Wat ons ook opviel is dat bijna iedereen lijkt te roken, dat er zo ongeveer meer scooters dan auto’s op straat zijn, en dat er overal schoenenwinkels en lingeriezaakjes zitten.

Vanmiddag ben ik naar Casa Batlló gegaan, één van de huizen die Gaudí heeft ontworpen. Er zijn een heleboel van dat soort plekken in de stad, maar deze leek me het meest de moeite waard! Van buiten ziet het huis eruit als een soort regenboog, en binnen is de vormgeving te apart om goed te kunnen beschrijven. Het thema van het huis lijkt ‘onder water’ te zijn en ik vond het erg leuk om doorheen te lopen. Het was fijn dat je een audiotour meekrijgt, want dan zie je toch meer dan je anders zou doen!

Vannacht is voor nu onze laatste nacht in Barcelona, want morgen gaan we onze huurauto ophalen om richting Duitsland en Nederland te rijden. Ons eerste idee was om met Ryanair naar Weeze te vliegen en daar voor een week een auto te huren, maar dat was zo onhandig (Ryanair zegt dat ze vanaf Barcelona vliegen, alleen is het vliegveld in Girona..) en zo duur aan extra kosten dat we hier een auto gehuurd hebben!

• 24 November 2009 - 18:41

Willem:

Zwaar leven heb jij/hebben julie. Barcelona is een geweldige stad, maar probeer Danko te verleiden een conferentie in Madrid en in Salamanca te organiseren of te bezoeken. Ook erg fraai en geweldig mooi, leuk en prettig.

Nog steeds een genoegen je blz. te bezoeken. Amerikareis van RTC wordt niets in 2010. Wat vragenbij Cycletours. Krijgen wat slecht contact.

Hartelijke groet,

Willem Marcelis

• 24 November 2009 - 20:24

Agnes :

Dag Annemiek en Danko,

Jullie zien nog eens wat van de wereld. Dan in Japan en dan in Barcelona en dan (ik neem aan) weer in Twente. (de oale stee)
    Ik wens julle een goede en veilige reis.

Hartelijke groeten,

Agnes

• 18 December 2009 - 04:29

Annemiek Kamphuis:

Nou, je wordt anders best moe hoor van al die jetlags achter elkaar, haha! Maar inderdaad zijn de meeste conferenties op erg leuke plekken! Het nadeel is dan wel dat Danko gewoon moet werken en niet echt de toerist uit kan hangen, maar we hebben niks te klagen :-).