Te gek voor woorden - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Te gek voor woorden - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Te gek voor woorden

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

17 April 2010 | Verenigde Staten, Boulder

Het is alweer even geleden sinds ze bij NIST met het plutonium geknoeid hadden, dus was het wel weer eens tijd voor een volgende bedenkelijke actie. Sinds eergisteren is er namelijk een nieuwe regel, namelijk dat je als buitenlander alleen maar mag werken op weekdagen tussen zes uur 's ochtends en zeven uur 's avonds, en dat je je gedurende die tijd alleen maar in die ruimtes mag bevinden waar je toestemming voor hebt. Als je ergens anders naartoe moet wat niet direct aan je kantoor of je lab grenst, of als je moet werken buiten de voorgeschreven uren, dan moet je constant een begeleider bij je hebben, zelfs als je naar de wc moet! Als je minder dan zes maanden in dienst bent heb je pech, want dan mag je ook overdag niks doen zonder dat er iemand bij je is. Dat staat letterlijk in de email die alle buitenlanders niet kregen, maar alleen de mensen die een buitenlander in dienst hebben. Met als opmerking dat als je als leidinggevende niet voor die begeleiding kunt zorgen je je medewerker misschien maar beter kunt ontslaan - lekker is dat. Of dat je als je van plan of bezig was een buitenlander in te huren je dat toch maar niet moet doen - ook al zo'n fijne aanbeveling. Men is er nog niet in geslaagd om uit te leggen hoe mensen dan nu hun werk moeten doen, want dat beperkt zich nou eenmaal niet tot kantooruren. Erg fijn ook dat ze er 'voor het gemak' maar even vanuit gaan dat je slecht en niet te vertrouwen bent enkel en alleen omdat je geen Amerikaans paspoort hebt en je dus als een crimineel gaan behandelen! We voelen ons dus wel meer dan een beetje beledigd en boos en ook anderen zijn er helemaal niet over te spreken. Dat leidt dan ook wel weer tot grappige gesprekken over hoe je de regels maximaal kunt uitbuiten om de bedenkers ervan zoveel mogelijk frustratie te bezorgen, maar ze zullen het maar daadwerkelijk gaan toepassen!
De maatregel is bedacht door het security office van NIST Boulder, en er is vanuit het management al aangegeven dat ze gaan proberen dit tegen te gaan. Niet zo verwonderlijk, want echt heel veel wetenschappers zijn buitenlands en zonder die mensen kan NIST niet eens functioneren! (Niet dat dat wel kan als iedereen voortdurend een oppas bij zich moet hebben, maar dat is natuurlijk een heel ander probleem!) We wachten dus maar eens af wat er precies gaat gebeuren, want het is wel te gek voor woorden!

Zo, en dan nu de leukere dingen! Het beste is wel dat het de laatste tijd zulk lekker weer is, we kunnen al regelmatig buiten ontbijten, alles begint weer groen te worden en er zitten weer vogeltjes in de wijk, fietsen is een stuk leuker als er een lekker zonnetje schijnt en we zijn afgelopen zondag voor het eerst weer samen gaan motorrijden :-).

Het eerste weekend dat het echt mooi weer was hadden we de schoonmaakkriebels en hebben we lekker buiten in het zonnetje fietsen gepoetst en de auto gewassen. Danko is zelfs naar de Home Depot gegaan om een extra lange ladder te kopen zodat hij ook de ramen op de bovenverdieping kon schoonmaken! En ik had ook eindelijk de Limoncello afgemaakt: citroenschillen uit de wodka en suikersiroop erbij in en klaar! Ik heb het nog een week laten trekken in de vriezer voor we het geproefd hebben, en het smaakt bijna net zoals de Limoncello uit de Liquor Mart! Erg goed gelukt dus, en zeker voor herhaling vatbaar! En nu wil ik het ook wel proberen met allerlei ander citrusfruit of frambozen of aardbeien, het is vast allemaal wel lekker!
We zijn ook naar de 3D versie van Alice in Wonderland geweest, en dat was erg anders dan ik verwacht had, maar zeker niet minder leuk! Ik was namelijk uitgegaan van het verhaal uit het boek, maar de film speelt zich af als Alice een stuk ouder is. We waren net te laat om de film nog op IMAX formaat te kunnen zien, maar het was nog steeds een gave film!

Vorig weekend zijn we allebei op zaterdag een lang stuk gaan fietsen en daarna kwamen we op het idee om in Black Hawk te gaan eten. Eenmaal aangekomen was de wachttijd voor het buffet vijf kwartier! Dat hadden we niet verwacht, maar we waren er ook nog nooit op zaterdagavond geweest en we hadden dus geen idee hoe druk het er dan is! Om de tijd door te komen hebben we dus maar iets te drinken gepakt en zijn we mensen gaan kijken, en je blijft je verbazen hoe sommige mensen zich kleden! Vlakbij waar we zaten was één of andere rad-van-fortuin-loterij bezig en daar won iemand zomaar even $10.400! Dat was grappig om te zien, want die vrouw was eerst zenuwachtig en daarna helemaal overdonderd.
Op zondag zijn we via de Big Thompson canyon naar Estes park gereden met de motor. Er scheen een lekker zonnetje, maar het werd wel steeds frisser hoe hoger we kwamen. Van ons plan om nog een stuk het Rocky Mountain National Park in te rijden kwam dus ook niet zoveel terecht, want dat werd al snel wel echt te koud om nog leuk te vinden. We zijn dus lekker omgedraaid en heerlijk bij de Starbucks met een drankje en iets lekkers buiten in het zonnetje gaan zitten om weer op te warmen :-). Daarna via Lyons weer terug naar Boulder om opnieuw met een ander soort drankje in de zon te zitten, helemaal niet slecht!

En dan duurt het nog een week voordat Danko via Duitsland naar Turkije vertrekt voor een conferentie, tenminste als er tegen die tijd weer gevlogen kan worden zonder de kans dat je ergens niet meer weg kunt. Het was even uitzoeken wat het handigste was met vliegen, want als je Denver-Antalya invoerde bij Delta stuurden ze je via Moskou! Uiteindelijk was het net zo makkelijk om met een overnachting via Düsseldorf te vliegen, en dan kon Danko zijn ouders ook nog even zien. Hetty kwam toen op het idee dat ze dan wel met Danko mee naar Denver wilde vliegen, dus komt ze weer bijna twee weken op bezoek begin mei! Gezellig, en we zijn al aan het bedenken wat we voor leuke dingen zouden kunnen gaan doen!

• 17 April 2010 - 18:43

Carolien:

Haha, wat een belachelijk idee mbt buitenlanders in het bedrijf. Michiel en ik hebben het met verbazing gelezen.

Hoop dat Danko en Hetty gewoon kunnen vliegen. Twee weekjes bij elkaar zijn is wel zo gezellig als je elkaar al zo weinig ziet!

Liefs!

• 17 April 2010 - 21:33

Annemiek Kamphuis:

Ja, lekker he? Het enge eraan is dat het een officieel memo is, en dat er dus daadwerkelijk mensen zijn die vinden dat buitenlandse werknemers op zo'n manier behandeld moeten worden.

En we wachten maar gewoon even af of er tegen vrijdag weer normaal gevlogen wordt, en zo niet dan blijft Danko gewoon lekker thuis :-). Om nou in Turkije te stranden zien we allebei niet zo zitten!