Home improvement - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Home improvement - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Home improvement

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

11 December 2010 | Verenigde Staten, Boulder

De dag na Thanksgiving is de dag dat je mag beginnen met het ophangen van kerstversiering. Ik heb het totaan Sinterklaas eerst maar eens gehouden bij lampjes in het dennenboompje bij de voordeur. Geen kerstversiering binnen voor Sinterklaas is geweest, haha! Sommige huizen in de buurt hingen al snel (veel te) vol met lichtjes, en niet allemaal even mooi. Er is toch echt wel een punt waarop gekleurde lichtjes aan de buitenkant van een huis teveel van het goede zijn!

De zaterdag voor Sinterklaas kwamen de grotere stukjes tapijt die we hadden laten bestellen, maar alle ‘kleuren’ waren het toch niet helemaal. Alles was vooral een stuk grijzer dan ik verwacht had! We hebben bedacht welke kleur dan het beste zou zijn, maar helemaal geweldig vond ik het toch niet. Uiteindelijk hebben we het bord met alle kleuren tapijt nog een keer opgehaald om nog wat meer kleuren uit te kiezen. De eerste keer hadden we tamelijk lichte kleuren gekozen, en nu hebben we ons aan de donkerdere kleuren gewaagd. En dat was een heel stuk beter! Omdat alle muren, deuren en plafonds wit zijn is het wel zo mooi om dan iets donkerders op de vloer te hebben om al dat wit een beetje tegen te gaan. Uiteindelijk hebben we ‘truffel’ gekozen, de kleur tapijt die als grootste voorbeeld op het voorbeeldbord zat en wat wel het meeste verkocht zal worden.. Maandagmorgen komt er iemand om op te meten hoeveel vloerbedekking we nodig zullen hebben, en dan ben ik benieuwd wanneer ze het kunnen komen leggen! We hebben in ieder geval afgesproken dat we zelf de oude vloerbedekking weg gaan halen. Zoveel werk is dat niet en het scheelt ons mooi $500 aan installatiekosten.

Voor Sinterklaas had ik van tevoren al een paar kleine dingetjes voor Danko gekocht, en we hebben dit jaar dus zowaar een beetje Sinterklaas gevierd! Danko moest de avond van tevoren ineens nog even boodschappen doen, en de volgende dag hebben we cadeautjes uitgepakt en gesnoept van de gevulde speculaas (lekker!) en al het andere lekkers dat we via de post hadden gekregen. We hadden allebei geen tijd meer gehad om een gedicht te schrijven, maar dat vonden we allebei ook niet erg, haha!

De zondag na Sinterklaas zijn we voor het eerst deze winter gaan skiën. Daar hadden we eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht omdat het tot nu toe nog telkens zulk lekker weer is. Eergisteren was het bijvoorbeeld nog bijna 15°C! We kwamen dan ook pas aan het eind van de ochtend op het idee om naar Keystone te gaan. Onderweg naar Golden werden we ingehaald door twee van die grote Chinook helikopters (de soort met twee paar wieken), dat was best een gaaf gezicht! We hadden verwacht dat we langer zouden kunnen skiën dan tot vier uur omdat ze tenslotte verlichting op sommige pistes hebben, maar blijkbaar doen ze dat nog niet begin december. Dus na een paar pistes gedaan te hebben moesten we alweer ophouden, dat was wel een beetje jammer! Helemaal omdat ze net toen wij kwamen een paar pistes opnieuw geprepareerd hadden en het helemaal niet koud of druk was. Maar goed, dan hadden we van tevoren ook maar moeten kijken wanneer de liften dicht zouden gaan :-). We zijn nog even thee gaan drinken voor we weer naar huis zijn gegaan. Het voordeel van heel laat pas weggaan en ook niet direct terug naar huis rijden was wel dat het helemaal niet druk was op de snelweg, maar het zal er ook wel mee te maken hebben gehad dat er nog niet zoveel mensen gaan skiën in deze tijd van het jaar.

Dinsdagavond zaten we televisie te kijken toen de kachel aanging en er een soort geluid ging alsof er iets knapte. Wij dachten ‘zal wel’, maar even later zei Danko ‘Ik ruik brand’. En jawel, op het controlepaneel van de kachel was iets doorgebrand. En omdat de kachel aan stond toen het gebeurde hing er in het hele huis zo’n fijne ‘doorgebrand-electrisch-iets’ lucht. Bah! Woendagmorgen heeft Danko dus direct het bedrijf gebeld dat ooit de kachel geïnstalleerd heeft, maar die vonden niet dat dit nog onder de garantie viel terwijl er vijf jaar garantie op de kachel zit. Dit bedrijf installeert blijkbaar alleen dingen in nieuwe huizen en doet niet echt iets aan dit soort reparaties, dus zouden we behoorlijk wat voorrijkosten en de kosten van een nieuw paneeltje moeten betalen als we wilden dat zij het zouden repareren – met de kans dat we het paneeltje dan ook nog zelf ergens uit Denver zouden moeten ophalen. Danko heeft dus maar een ander bedrijf gebeld dat woensdagmiddag kwam om de kachel te repareren. Ze zijn er een dik uur mee bezig geweest, en na dat uur vertelden ze dat er wel meer mis was met de kachel dan alleen het doorgebrande dingetje. Blijkbaar is de luchtinlaat niet groot genoeg waardoor de kachel oververhit raakt en waardoor het zou kunnen zijn dat een motortje uit balans is een ook vervangen moet worden. Hij is fijn! De boiler (geïnstalleerd door hetzelfde bedrijfje als de kachel) maakt ook een boel herrie als die aanslaat, en ook daarvan zeiden ze dat ze een motortje zouden moeten vervangen omdat dat niet is zoals het hoort. Voor nu doet de verwarming het in ieder geval weer, en wachten we totdat ze het onderdeel voor de boiler besteld hebben zodat ze het allemaal in één keer kunnen vervangen. Het is maar goed dat het niet hard vroor vorige week, of dat de boiler stuk gegaan zou zijn en we op een nieuw onderdeel zouden moeten wachten, maar het is niet erg leuk dat we nu wel iets van $500 kwijt gaan zijn omdat een bedrijf prutswerk afgeleverd heeft toen het huis gebouwd werd.

Verder zat er afgelopen week een kerstpakje van Hetty en Chris tussen de post met hele leuke theelichtjes en iets lekkers, en was er vrijdagavond de non-Holiday party van het physics department. Ze noemen het non-Holiday omdat je als openbare onderwijsinstelling of alle religieuze feestdagen moet vieren, of geen van alle, en je dus die regel moet zien te omzeilen als je wel een feestje wilt organiseren. Het was gezellig ook al kenden we niet erg veel mensen, en na de tijd zijn we nog even een kerstboom gaan kopen. De eerste stop was de Home Depot, maar daar hadden ze alleen een beetje kalige boompjes voor teveel geld. De Home Depot heeft vaakk niet net dat wat je nodig hebt, dus dat een gelegenheid om dat weer eens te onthouden. We zijn daarna maar naar Lowe's gereden waar we een mooi ‘noble fir’ boompje gekocht hebben. Alleen kwamen we er thuis achter dat die dus mooi niet in onze kerstboomhouder zou passen. We hebben de boom dus maar buiten in een teil water geparkeerd, en we dachten vanmiddag even een nieuwe standaard te gaan kopen. Danko had van tevoren op de website van de Home Depot gekeken of ze daar nog van die dingen hadden (ja), maar toen we daar kwamen was het uitverkocht. Goed, dat was de volgende gelegenheid om te onthouden dat je die winkel soms maar beter helemaal over kunt slaan! Bij McGuckin’s (de plaatselijke doe-het-zelf-winkel die alles heeft was je zou kunnen bedenken, plus keukenspullen, knutselfrutsels en meer) hadden ze alleen houders die me een beetje onpraktisch leken, of houders die meer zouden kosten dan de kerstboom zelf. Eenmaal thuis was de ‘ideale kerstboomstandaard’ inderdaad behoorlijk wat minder ideaal dan de doos beweerde, en zijn we wel even bezig geweest om de boom er zo in te zetten dat die niet los zat of graag naar de zijkant wilde leunen. We zagen al voor ons dat we midden onder het Kerstdiner ineens ook een kerstboom op tafel zouden hebben, haha!

En Danko had bedacht dat hij nu eindelijk eens wilde beginnen om tegels leggen in de wc beneden. Dat waren we al van plan sinds we verhuisd zijn, maar het komt er steeds gewoon niet van. Zonet heeft hij de wastafel en de wc eruit gehaald en het linoleum van de vloer getrokken. In de keuken zijn we daar toen uren mee bezig geweest omdat ze daar heel erg veel lijm voor gebruikt hadden, maar in de wc was het er gelukkig zo uit! Het hele huis ruikt nu dus lekker naar dennenboom en klinkt naar verbouwing en het wegschrapen van de laatste restjes lijm!

• 13 December 2010 - 14:59

Rose:

Heei Danko en Annemiek,
    Leuk om weer eens wat over jullie te lezen. Goed bezig hoor in het huis, kun je hier ook niet ff komen helpen klussen?;-) Komen jullie dit jaar nog toevallig naar NL?
    Zo ja, dan van harte welkom, maar dat weten jullie ook wel.

Knuf Rose en groetjes van Matthijs

• 14 December 2010 - 17:13

Annemiek Kamphuis:

Als jullie zorgen voor het vervoer dan willen wij best wel komen helpen met klussen hoor, haha!
    We komen niet naar Nederland voor Kerst of Oud en Nieuw, met Kerst zijn we thuis en daarna is het tijd voor vakantie! :-)