De kaakchirurg - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu De kaakchirurg - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

De kaakchirurg

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

08 April 2011 | Verenigde Staten, Boulder

Eerst maar eens het weer van vorig weekend. Zaterdag was het echt het mooiste weer dat je je kunt voorstellen begin april! Zonnig en maar liefst 27° C! We zijn 's ochtends gaan fietsen en daarna hebben we heerlijk buiten in de zon gezeten. 's Middags hebben we in een t-shirtje en een korte broek over de Pearl Street Mall gelopen, in de zon koffie gedronken en mensen gekeken en daarna hebben we bij Sherpa's buiten op het terras warm gegeten. Er is niks beters! Voor zondag was er nogal wat anders voorspeld en we dachten 's ochtends nog snel even te gaan mountainbiken bij Heil Ranch voor het vieze weer over de bergen zou komen. Dat kwam alleen iets eerder dan verwacht, en hoe hoger we kwamen, hoe harder het begon te sneeuwen!! Het was toen toch best een raar idee dat we de dag ervoor nog in een korte broek rondgelopen hadden en dat er nu overal een wit laagje op de grond lag!
's Middags waren we ons allebei een beetje aan het vervelen. Het is toch apart dat als het mooi weer is je lekker buiten gaat zitten en dat het dan goed is, maar dat dat niet werkt met binnen op de bank zitten als het regent! Aan het eind van de middag besloten we dat we nog wel eens naar Black Hawk konden gaan om te eten. We waren alleen wel een beetje uitgekeken op het buffer bij het Ameristar casino, helemaal nadat ze daar de vorige keer flink op de toetjes bezuinigd bleken te hebben. We zijn dus maar weer eens bij The Lodge casino naar binnen gelopen. Daar zijn we de allereerste keer ook gaan eten, maar waarom we er daarna niet meer zijn geweest weten we eigenlijk allebei niet. Het buffet hier is een stuk kleinschaliger opgezet, en dat zou weleens de reden kunnen zijn dat het eten eigenlijk stukken beter is! Je kunt er ook een stuk rustiger zitten, en het viel ons allebei op dat er een heel ander soort mensen rondloopt. Bij het Ameristar zie je toch nog redelijk veel mensen die veel te dik zijn en die daar komen om zich een flink aan het eten te goed te doen, en bij het buffet in The Lodge hebben we die categorie helemaal niet gezien. Toch grappig dat dat blijkbaar zo verschilt tussen de verschillende casino's!

Op maandag was het tijd voor iets heel anders, want ik had een afspraak bij de kaakchirurg. Toen ik een paar weken geleden bij de tandarts was zei die dat het beter was als ik mijn verstandskies zou laten trekken. Die tand zat namelijk zover naar achteren dat ik er met poetsen niet bij kon en dat de tandarts er ook niks mee kon beginnen en het was verstandiger om het ding eruit te halen voordat er gaatjes of erger in zouden ontstaan. Ik kreeg dus een mooi verwijsbriefje en toen ik ging bellen om een afspraak te maken kwam ik erachter dat mijn verzekering deze kaakchirurg niet dekt omdat die niet in mijn netwerk zit. Ik heb de tandarts gebeld om te vragen of ze suggesties hadden voor iemand anders, maar zij zeiden dat ze verwijzen naar wat zij de beste praktijk vinden, en niet gebaseerd op wat verzekeringen wel en niet dekken. Ik heb toen de verzekering gebeld en een lijst gekregen met praktijken die wel in mijn netwerk zaten, en daar werd ik zacht gezegd niet zo blij van. Een heel aantal hadden namelijk een Yahoo of Gmail emailadres als contactinformatie (dat vond ik toch niet zo heel professioneel!), een heel aantal waren niet in Boulder, nog een heel aantal was van de soort die adverteren met hoe goedkoop ze wel niet zijn en er was ook nog een praktijk waarvan je weleens kortingsbonnen bij de ongeadresseerde post krijgt. Dat viel voor mijn gevoel allemaal onder het grapje: "Hoe noem je de persoon die als slechtste van zijn jaar afstudeert bij geneeskunde? - Een dokter." en ik had helemaal geen behoefte aan het risico van gepruts in mijn mond omdat ik er dan minder voor zou hoeven te betalen! Het is tenslotte maar geld, en ik vind mijn gebit toch wel net iets belangrijker! Ik heb dus maar gewoon een afspraak gemaakt bij kaakchirurg nummer één en direct de volgende dag had ik al een envelop met formulieren om in te vullen, waaronder één om aan te geven dat ik akkoord ging met algehele narcose. Blijkbaar hadden ze begrepen dat er vier kiezen weggehaald moesten worden en dan is het hier blijkbaar gewoon dat je bijna helemaal in slaap gebracht wordt. Dat formulier heb ik dus maar mooi gelaten voor wat het was!
Maar goed, ik was op maandag mooi op tijd en omdat een andere operatie een beetje uitliep moest ik even wachten. Er kwam al snel iemand vragen of ik ook koffie of thee of koekjes wilde omdat het nog wel eventjes kon duren. Ik had juist van tevoren mijn tanden gepoetst omdat de kaakchirurg tenslotte in mijn mond moest kijken, dus die vraag vond ik wel een beetje raar, haha! Deze afspraak was alleen om te bekijken hoeveel werk mijn kies zou zijn, en die kaakchirurg zei dat hij het ding er binnen tien seconden wel uit zou hebben. Ik mis blijkbaar de andere drie verstandkiezen, maar dat vind ik helemaal niet erg! Ik kreeg ook een recept mee voor één of andere sterke pijnstiller, maar daar heb ik verder niks mee gedaan. Ik vond dat ik het eerst weleens met ibuprofen kon proberen, en als dat niet genoeg zou zijn dan kon ik altijd nog met het recept naar de apotheek in de supermarkt gaan.

Dinsdag aan het begin van de middag had ik de afspraak voor het trekken van mijn verstandskies. Het had niet zoveel zin om 's ochtends nog naar het werk te gaan dus in plaats daarvan ben ik nog lekker een eindje gaan fietsen. Daarna even eten en toen dacht ik mooi op tijd te zijn, alleen had ik het verkeerd onthouden en was ik dus twintig minuten te laat! Gelukkig vonden ze het niet erg! Nadat ik nog wat parafen gezet had op een formulier waarop alles stond dat mogelijk mis zou kunnen gaan kreeg ik een verdovend spulletje op mijn tandvlees zodat ik de verdovingsprikken niet zo zou voelen. De tandarts gebruikt dat ook en dat smaakt een beetje vies, maar hier hadden ze de variant met aardbeiensmaak, haha! Terwijl ze bezig waren met de verdoving kwamen op de radio Mad World van Gary Jules en daarna Somewhere Only We Know van Keane voorbij. Erg grappig, want die liedjes had ik al in tijden niet meer gehoord! Toen de verdoving werkte kreeg ik de mededeling dat ik even veel druk zou voelen en voordat ik eigenlijk wist wat er gebeurde was mijn verstandskies verwijderd. Dat viel me hartstikke mee! Vervolgens zei de kaakchirurg dat hij iets had zodat ik me wat beter zou voelen, en toen kreeg ik ineens een roze roos! Dat was wel het laatste dat ik verwacht had, maar wel heel leuk! (Ik moet zeggen dat ik me afvraag wat ze aan mannen geven :-D.) Ik had van tevoren gevraagd of ik de tand mocht houden, dus die kreeg ik in een mooi envelopje mee naar huis. Volgens mij vond de assistente het wel een beetje gek dat ik dat vroeg, maar dat maakt me niet uit! De rest van de dag heb ik me braaf gehouden aan koelen met ijs en geen warme of harde dingen eten, maar verder had en heb ik eigenlijk nergens last van. Wel zo fijn!

Het andere nieuws is de mogelijke 'shutdown' van de federale overheid omdat ze het niet eens kunnen worden over de begroting. Zoals het er nu uitziet gaan ze er niet uitkomen en dat heeft dan nogal wat gevolgen. Al het niet-essentiële personeel wordt dan op onbetaald verlof gestuurd, alle Nationale Parken gaan dicht, en omdat NIST direct onder het Department of Commerce valt, sluit dat dan ook. Het kan dus zomaar zijn dat Danko vanaf volgende week vrijdag thuis zit, en dat ik ook een dag per week niet kan werken. Omdat we allebei bij de universiteit in dienst zijn met een contract bij NIST (want NIST neemt geen buitenlanders in dienst) lijkt het erop dat we wel ons salaris zullen krijgen. De voorwaarde is dan dat we wel werken, maar niet aan NIST-gerelateerde dingen. Hoe dat in de praktijk zal gaan zullen we moeten afwachten in het geval dat er volgende week donderdag nog geen begroting is. Het aparte aan de hele situatie is dat de dames en heren senatoren (die het hele circus veroorzaakt hebben) wel gewoon doorbetaald worden, maar dat hopen mensen die er niks aan kunnen doen dus straks ineens zonder werk kunnen zitten!

• 12 April 2011 - 10:27

Carolien:

Kaakchirurg.. Echt mijn favoriet! Vooral de eerste keer tijdens de intro toen ze uit een ontsteking gingen trekken. De keer erna (2 kiezen, 1 zit er nog in m'n kaak en is nog niet ver genoeg gegroeid) was al een stuk beter, zonder tig coassistenten rondom m'n bed.

In Nederland krijg je zakjes ibuprofen van 600mg voorgeschreven als pijnstiller; mag je er 3 per dag van nemen. Smaken naar citroen :) Heb ik met die ontsteking toen wel gedaan, maar je wordt er niet wakkerder van: het magnetrondeksel heeft het voorverwarmen van de oven niet overleefd.. Had niet gekeken of er iets in de oven lag ;)

Vandaag is het in NL half zo warm als gisteren en regent en waait het gigantisch terwijl je gisteren lekker buiten kon zitten. April doet wat het wil ;)

• 12 April 2011 - 16:59

Annemiek Kamphuis:

Zie, blij dat ik maar één verstandskies had!

Het weer is hier ook lekker wisselvallig. Zondagochtend lag er een laagje sneeuw, maar gisteren en vandaag is het hartstikke lekker weer! En het is Free Cone Day bij Ben&Jerry's vandaag, dus ik ga na het werk lekker even een ijsje eten :-).

• 12 April 2011 - 22:27

Carolien:

Jaloers, ik wil ook FreeConeDay in NL! Maargoed, dan moet je eerst al fatsoenlijke Ben&Jerry's winkels hebben.. Laat ze daar dan maar mee beginnen ;)

• 13 April 2011 - 22:29

Annemiek Kamphuis:

Het is dan wel de bedoeling dat je iets geeft voor het goede doel, het is niet zo dat ze zomaar ijsjes uitdelen de hele dag. Het was me na het werk alleen een beetje te fris voor ijs, dus ik ben toch maar niet gegaan!