En toen was het winter - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu En toen was het winter - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

En toen was het winter

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

09 November 2011 | Verenigde Staten, Boulder

Twee weken geleden alweer waren we uitgenodigd voor wat wij dachten dat de bruiloft was van Justin en Haley. Het was in een community center in Littleton, een flink stuk in het zuiden van Denver. Op zich vonden we dat een beetje raar, net als het feit dat ze absoluut geen cadeautje wilden hebben, tot Hans zei dat ze twee weken eerder al getrouwd waren met alleen familie en een paar vrienden erbij. Omdat het feestje toch in de richting van de Ikea was leek het wel een goed idee om daar dan van tevoren even langs te rijden om de borden die ik een poosje geleden gekocht had terug te brengen (elk bord was net op een andere manier ovaal, geen gezicht!) en nog een schoenenrek te kopen. Het was die dag hartstikke mooi weer dus wat dat betreft was het wel een beetje jammer dat we midden op de middag al weg moesten. We hebben Hans opgehaald en daarna hebben we er een hele poos over gedaan om bij de Ikea te komen, wat een verkeer op de zaterdagmiddag! En wat een drukte in de Ikea, maar we konden er redelijk snel doorheen omdat we alleen maar iets uit het magazijn hoefden te hebben. En we hebben hele kleine rode kerstballetjes gekocht, want er stond al een heleboel kerstversiering bij de kassa's! Daarna was het nog even zoeken naar onze bestemming en reden we eerst per ongeluk het terrein van Lockheed Martin op voordat we het community center gevonden hadden. We dachten ondertussen al dat we veel te laat waren, maar dat was gelukkig niet zo! Dit was de receptie voor bij de bruiloft en het was gewoon de bedoeling dat het gezellig was. We hebben lekker wat met mensen gekletst en aan het begin van de avond zijn we weer naar huis gegaan.

De zondag erna zijn we lekker een flink eind gaan fietsen. Van Boulder naar Lyons, en daar zijn we bij het lokale koffiezaakje gestopt voor koffie en thee. Dat doen we eigenlijk nooit, maar het was erg voor herhaling om zo halverwege lekker in de zon te zitten met iets te drinken erbij! Het enige dat nog ontbrak was de appeltaart met slagroom, haha! We hebben ons best gedaan om optimaal van het weer te genieten, want er was ondertussen zowaar sneeuw verschenen op de weersvoorspelling (vijftien centimeter maar liefst!), en daar waren we nog helemaal niet aan toe! We hebben bijvoorbeeld al wel skipassen gekocht een paar weken geleden, maar om nou te zeggen dat we al zin hadden in winter en kou en sneeuw, nou nee!
Op maandag was het zelfs nog 26°C en zijn we lekker vroeg van het werk weggegaan om nog een mooi mountainbiketochtje te maken. Het was wel flink aan het waaien (dat krijg je met ander weer in aantocht), maar we hebben heerlijk een frisse neus gehaald en daarna nog op het terras in de zon een wijntje gedronken. Danko zei al dat het de laatste mooie dag van het jaar zou zijn, dus dan moesten we daar ook maar goed gebruik van maken! Ondertussen was de voorspelling aangepast naar twintig centimeter sneeuw, en op dinsdag werd er gewaarschuwd dat er mogelijk vijfenveertig centimeter zou vallen. Dat is toch wel ongewoon zo vroeg in het jaar!

Toen we woensdag wakker werden was het inderdaad wit buiten, en niet zo'n beetje ook! Op de straten en de stoepen bleef het niet liggen, maar er lag toch wel minstens dertig centimeter sneeuw! Het heeft het grootste gedeelte van de dag nog verder sneeuw geregend, want het was van die hele natte, zware sneeuw. Niet erg goed voor alle bomen die nog vol met blad zaten, en er zijn overal dan ook veel takken van bomen afgebroken. En daardoor hebben een heleboel mensen zonder stroom gezeten, want de stroomvoorziening is op best veel plekken nog boven de grond. Gelukkig hebben wij daar geen last van gehad! En eigenlijk had het ook wel wat, die witte wereld opeens.

Op vrijdag was het weer zonnig genoeg om na het werk even een ommetje te maken met de fiets, en toen reden we ineens in lange mouwen en beenstukken tussen de besneeuwde velden. Eigenlijk toch ook wel weer leuk! En omdat we als het winter is weer op vakantie kunnen zijn we eens begonnen te bedenken waar we dan naartoe zouden willen. Het eerste idee was om naar Jamaica te gaan, maar daar zijn we ondertussen alweer vanaf gestapt en nu lijkt Aruba wel een leuk plan. We zien wel wat het wordt als we daadwerkelijk iets gaan boeken, als het maar een lekker warm (ei)land is!

Een week geleden begon het weekend koud en bewolkt, en dus zijn we op zaterdag maar eens begonnen met lekker lang te ontbijten, want het was veel te koud om buiten dingen te willen doen! We hadden nog een zak afbakcroissantjes die Danko uit Nederland had meegebracht, en dit was wel een goed moment om die eens te gebruiken! De rest van de dag hebben we lekker binnen-dingen gedaan. Ik heb eindelijk mijn bureau eens in elkaar geschroefd, Danko heeft aan de crossmotor gesleuteld, en we hebben zowaar eens wat dingen aan de muur gehangen. De R&D 100 plaque heeft een mooi plekje boven de trap naar de kelder, en we hadden ook een foto op canvas besteld die we in de kamer gehangen hebben. 's Avonds zijn we heel erg lekker uit eten geweest bij het Dushanbe Teahouse, een restaurant in een origineel Tadzjieks theehuis uit Dushanbe, een zusterstad van Boulder. Het was de eerste keer dat we er geweest zijn, en we hebben duidelijk iets gemist al die tijd die we hier al wonen! We hebben ons maar weer eens voorgenomen iets vaker nieuwe restaurantjes uit te proberen, want dit was echt erg voor herhaling vatbaar!
Vorige week donderdag zijn we tussen de middag dus maar eens de dining hall van de universiteit gaan uitproberen. Het was toch te fris om te willen fietsen, dus dan hebben we ook direct meer tijd voor dit soort dingen. Voor iets meer dan zeven dollar heb je dan een soort onbeperkt buffet met keuze uit allerlei verschillende keukens, maar je moet dus wel eerst naar binnen. Ik wist wel dat je dan je universiteitspasje moet laten zien, maar we dachten gewoon aan de kassa te kunnen betalen. Fout! Wat bleek, we moesten 'campus cash' op onze kaart hebben staan, en nadat ze ons uitgelegd hadden waar je dat kon doen konden we dan gaan eten, haha! Het was in ieder geval lekker, makkelijk, en op geen enkele manier te vergelijken met het mensa-eten op de UT bijvoorbeeld. Nog iets dat we wel eens vaker kunnen doen!

Vorige week maandag was het alweer Halloween. Ik had deze keer geen zin om een pompoen uit te snijden maar ik had wel afgehakte-vinger-koekjes gebakken. Alleen komen er beduidend minder kinderen aan de deur als je geen pompoenen of andere opvallende versiering buiten hebt staan! Gelukkig werkten de rode knipperlichtjes voor op de fiets ook en heb ik nog flink wat koekjes uitgedeeld. Toch leuk als iedereen daar zo enthousiast op reageert, vooral de groep tieners die het overduidelijk veel leuker vonden dan het gewone snoep en de hele kleintjes die het toch niet durven te pakken waren waren leuk!
Vorige week woensdag hadden we onze tweede sneeuwbui met twintig centimeter sneeuw als resultaat, en voor eergisteren stond er weer sneeuw op het menu. Gelukkig is er niks gevallen en wordt het in het weekend weer iets warmer! Danko is ondertussen naar een conferentie in Providence in Rhode Island (ten noordoosten van New York). Van tevoren vroegen we ons echt af waarom ze nou juist daar een conferentie organiseren, want over het algemeen is het daar in deze tijd van het jaar koud en nat. Maar dus niet deze week, want terwijl we in Boulder ongeveer recht vanuit de zomer in de winter terecht kwamen was het in Providence tegen de twintig graden en zonnig! Gelukkig is dit voorlopig de laatste conferentie, want we beginnen allebei wel genoeg te krijgen van al dat gereis. Vanavond komt Danko weer terug, en dan is de eerste werkreis gelukkig pas in februari :-).

• 11 November 2011 - 22:43

Mam.:

Hee Annemiek!

Wat geweldig om vanuit je huis zo'n prachtig uitzicht op de bergen te hebben en wat leuk jouw Amerikaanse Haloweenkoekjes naast de Oudhollandse placemats!

Liefs, Mam.