Alcuni giorni a Roma - Reisverslag uit Rome, Italië van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Alcuni giorni a Roma - Reisverslag uit Rome, Italië van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Alcuni giorni a Roma

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

08 September 2021 | Italië, Rome

(Een paar daagjes in Rome)

Onze volgende bestemming: Rome! Het is dat Sandra vroeg of we daar dan niet ook een paar dagen bleven want daar hadden we zelf nog niet aan gedacht. Misschien omdat we nog nooit zo onvoorbereid ergens naartoe op reis zijn gegaan? Ik heb een mooie reisgids, maar die ligt thuis. (En we gunden ons de tijd niet om door de boekjes te kijken die Ad voor ons had opgezocht.) We besloten in ieder geval om maar gewoon lekker door de stad te dwalen en een volgende keer Rome wel iets meer cultureel verantwoord aan te doen, haha!
Nadat we afscheid hadden genomen van Ria en Ad reden we naar Schiphol, en aan het eind van de middag waren we in Rome. Een beetje tot onze verbazing werd er helemaal niet gevraagd naar je inentingsbewijs of een testuitslag, dus daar hadden we ons zaterdag een uurtje mee kunnen besparen. Omdat we liever niet met het openbaar vervoer wilden hebben we een taxi genomen naar ons hotel, en nadat we ons even omgekleed hadden zijn we de stad in gegaan. Heel fijn had het hotel een shuttle om het centrum in te gaan, en daar zijn we eens op zoek gegaan naar een leuk plekje om te eten. Uiteindelijk kwamen we terecht bij een restaurantje met een dakterras en een mooi uitzicht, waar we echt heerlijk gegeten hebben. Omdat we er toch vlakbij waren zijn we naar de Spaanse trappen gelopen, waar we als toetje ergens een ijsje gekocht hebben. Omdat we ondertussen de laatste shuttle terug naar het hotel gemist hadden namen we een taxi terug, en onder het genot van operamuziek en een zachtjes meezingende chauffeur gingen we terug naar het hotel.

Maandag zijn we eens begonnen met uitslapen. Na de drukte in Nederland en ongeveer een volle werkweek voor Danko tussen de bedrijven door was dat wel even nodig. Daarna hebben we heerlijk ontbeten en daarna zijn we de stad ingewandeld. Onze eerste bestemming was Vaticaanstad en nadat we ons op het Sint-Pietersplein hadden vergaapt aan de grootte van het plein en de kerk zijn we ergens een broodje gaan eten. Daarna zijn we weer teruggelopen om de kerk ook van binnen te bekijken, waarbij het erg goed uitkwam dat ik eigenlijk altijd wel een blouseje bij mij heb ‘voor het geval het ergens koud is’. Nu kon ik dat mooi aantrekken om naar binnen te mogen, waarbij ze me nog gematst hebben omdat mijn rokje heus niet langer was dan de korte broek van de vrouw voor ons die ook niet (goed genoeg) aan de regels voldeed. En wat een imposant gebouw is de basiliek! Hoe ze dat ooit gebouwd hebben dat vraag je je af. We hebben de kerk bewonderd en hebben daarna even ergens op het plein in de schaduw gezeten om te bedenken wat we verder nog wilden zien. We besloten naar de Trevi-fontein te lopen, en de weg erheen kwam mooi langs het Castel Sant’Angelo waar je vanaf de brug ook een mooi uitzicht had over de stad, en min of meer per ongeluk of toevallig kwamen we langs het Pantheon waar we dan ook even naar binnen zijn geweest. Na een pauze voor een ijsje zijn we naar de Trevi-fontein gelopen wat wel het drukste punt was van de dag, maar wel mooi om ook gezien te hebben! En daarna waren we eigenlijk wel toe aan even zitten en avondeten. We zijn teruggelopen naar alle kleine straatjes in de buurt van het Pantheon waar we een heleboel leuke terrasjes gezien hadden toen we er eerder in de middag langs kwamen. Bij een flink aantal was er het genot van toch wel wat te opdringerige mensen met de taak om je bij hen het terras op te praten, en we kwamen uiteindelijk terecht bij een restaurantje waar ze dat gewoon te leuk aanpakten. Bij twijfelende mensen bied je gewoon een glaasje prosecco aan en dan lukt het wel. Zo ook bij ons, tot onze grote tevredenheid trouwens want we hebben er hartstikke lekker gegeten!

Gisteren hebben we het ons makkelijk gemaakt en hebben we in plaats van vanaf het hotel de stad in te wandelen voor het eerste stuk een taxi genomen (en alsnog hadden we aan het eind van de dag bijna dertien kilometer gelopen!). Danko wilde graag even langs de Dainese-winkel om te kijken of ze nog overjarige motorpakken hadden en daarna namen we vanaf het Piazza del Popolo nog een taxi richting het Colosseum. Deze reed via allerlei onmogelijk kleine straatjes en het Piazza Venezia met een groot oorlogsmonument en de chauffeur vroeg of we ook eerder uit wilden stappen op de staat langs het Forum Romanum. Dat hebben we gedaan en zo konden we daar ook een klein beetje van zien terwijl Danko even een praatje moest bijwonen van een online conferentie die er deze week is. Daarna zijn we naar het Colosseum gelopen waar we ontdekten dat toegangskaartjes voor die dag tot halverwege de middag al uitverkocht waren. We hadden geen zin om ons daarmee vast te leggen, dus we hebben het enorme gebouw van buiten bewonderd en daarna zijn we op weg gegaan naar de thermen van Caracalla. Onderweg kwamen we langs het Circus Maximus, hebben we even ergens broodjes gegeten, en daarna hadden we de ruïnes van de baden zo ongeveer voor onszelf. Wat een rust opeens in het midden van de stad! We hebben op ons gemakje rondgeslenterd want het was wel te warm om harder te lopen, en er was een voordeel van totaal onvoorbereid ergens naartoe gaan: we hadden geen idee wat te verwachten, dus dat er nog best veel tegelwerk lag in de ruïnes was een verrassing, en dan vooral hoe goed en mooi dat er nog uit zag al die eeuwen later. Van een paar overgebleven versieringen kreeg ik het gevoel dat de gebouwen echt heel mooi moeten zijn geweest toen ze nog in gebruik waren.
Toen we waren uitgekeken zijn we ergens een ijsje gaan eten, en daarna hadden we even wat tijd over die we goed benut hebben door fijn even op een terrasje te zitten. Voor het avondeten hadden we afgesproken met Antonio en Luigi die we al een poos niet gezien hadden omdat er nou eenmaal geen ‘echte’ conferenties of andere meetings zijn geweest de laatste tijd. Dat was erg gezellig! En toen ze ons na het eten nog wilden wijzen wat nog wel leuk zou zijn om te zien bleken we overal van te kunnen zeggen dat we er al geweest waren. We zijn nog even het verlichte Colosseum en Forum gaan bekijken en daarna zijn we teruggegaan naar ons hotel.

Vanmorgen hebben we nog een keer heerlijk ontbeten en dan gaan we zometeen op weg naar onze volgende bestemming. Rome was in elk geval een aanrader!