Radeln durchs Berner Oberland - Reisverslag uit Interlaken, Zwitserland van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Radeln durchs Berner Oberland - Reisverslag uit Interlaken, Zwitserland van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Radeln durchs Berner Oberland

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

18 September 2023 | Zwitserland, Interlaken

Op vrijdagmorgen gingen we op weg van Aix-en-Provence naar Grenoble, waar we met Matthieu hadden afgesproken. Het was zo leuk om hem na jaren weer eens te zien! We hebben samen koffie gedronken met iets lekkers van een geweldige bakker erbij, erg gezellig maar wel jammer dat het zo uitkwam dat we Muriel en de kinderen niet ook konden ontmoeten. Hopelijk lukt dat een volgende keer! Na die leuke pauze zijn we verder gereden naar Interlaken, waar we met onderweg even snel langs de snelweg eten om half elf aan kwamen. Maar goed dat we niet van plan geweest waren in één dag vanuit Zuid-Frankrijk naar Nederland terug te rijden, want over dit stuk hadden we toch wel iets langer over gedaan dan we van tevoren gedacht hadden.

De volgende dag werden we wakker tussen de hoge bergen, wat een mooie uitzichten! Na het ontbijt zijn we een stukje door Interlaken wezen lopen en wat ligt dat er mooi! Een erg mooi geheel met het hele groene gras, alle bloemen overal, de leuke bouwstijl en het erg groene riviertje dat door de stad stroomt. Op weg naar de bakker hebben we ook meer dan genoeg horloges gezien bij de vele juweliers, en met een paar heerlijke verse broden zijn we weer teruggelopen.

’s Middags zijn we door het mooie landschap naar Innertkirchen gereden vanwaaruit we de Grimselpas zijn opgefietst. Daar moest ik echt even in komen, en het was af en toe wel aanpoten met de flinke tegenwind, maar wat een mooi gebied! Dit waren wel de meest woeste bergen waar we doorheen gefietst zijn deze reis, en dat was de moeite waard! Het werd wel bewolkt ongeveer zodra we op de fiets zaten, maar dat paste ook wel bij het landschap vond ik. Al was het wel best fris tegen de tijd dat we boven waren, wat we hebben opgelost door fijn even bij het restaurantje binnen koffie en thee te drinken. Even opwarmen voordat we aan de afdaling gingen beginnen! Helaas was de wind ondertussen gedraaid (dat zul je altijd zien!) maar alsnog was het leuk afdalen en zo hadden we weer een mooie rit gemaakt!

Voor zondag had Danko van tevoren al een mooie lange tocht bedacht, met nog een flinke klim erin. Daarvan had ik op zaterdag al vrij snel gezegd dat dat ‘m niet ging worden en dus bedachten we iets anders. We zijn vanuit Interlaken eerst het Lauterbrunnental ingefietst totaan Stechelberg, dat was fijn fietsen aangezien dat helemaal niet steil was! We hadden direct van het begin al mooie uitzichten op de hoge toppen om ons heen. Vanaf Lauterbrunnen hebben we een kleiner weggetje richting Stechelberg gefietst, en daar was het mooi! Van die hele groene weilanden, her en der een waterval, en met de steile bergwanden en een paar gletsjers als achtergrond, zo mooi! We zijn tot het eind van de weg gefietst, omgedraaid, en daarna het Lütschental naar Grindelwald ingefietst. Daar namen we ook een klein weggetje parallel aan de grote weg, en dat had nog even zo zijn steile stukjes, pfff! Maar het lag er wel mooi, en net voor Grindelwald was er nog weer zo’n heel weids prachtig uitzicht waar we natuurlijk wel de nodige foto’s van gemaakt hebben. Het plaatsje zelf was ongeveer overspoeld met toeristen (net als Lauterbrunnen en ook Interlaken), wat druk, wat druk! We zijn doorgefietst tot we een mooi uitzicht op nog wat meer bergen hadden, en daarna vonden we een restaurantje met een leuk terras waar we even iets hebben gedronken en gegeten. Daarna hoefden we alleen nog maar af te dalen, en dat was maar goed ook, want het was wel een beetje op met het klimmen. Alsnog vond ik het jammer dat dat de laatste dag fietsen was!

Vanmorgen was het bewolkt toen we wakker werden, en zoals voorspeld heeft het een flink gedeelte van de dag geregend. Ook niet heel erg, we zijn alsnog naar de bakker gewandeld voor vers brood, ik kon mooi even op het balkon een beetje krachttraining doen, en daarna hadden we fijn tijd om de MotoGP-race van een week ervoor eens te kijken. Vanmiddag zijn we naar Thun gereden waar we door het kasteel en daarna een rondje door de stad zijn gelopen. Het was er vrij uitgestorven, met de meeste winkels gesloten en bijna niemand op straat. We vonden nog wel een leuk plekje om even iets te drinken, en met het heen en terug rijden langs het meer hadden we er toch een leuk uitje aan!

We zijn net nog een laatste keer hier uit eten geweest en nu zijn we alvast een beetje aan het inpakken, want morgen rijden we terug naar Nederland. Hoe dan ook zit dit gedeelte van de reis er alweer bijna op, dat ging snel maar we hebben ook zoveel mooie plekken gezien en zoveel leuke dingen gedaan!