Hot and humid - Reisverslag uit Tallahassee, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Hot and humid - Reisverslag uit Tallahassee, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Hot and humid

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

13 Juli 2011 | Verenigde Staten, Tallahassee

Florida in de zomer is vochtig en heet, of misschien moet ik zeggen heel erg vochtig en heel erg heet. Alsof je in een tropisch zwemparadijs bent, maar dan erger! Dat wisten we natuurlijk van tevoren, maar poe, wat een verschil met de droge warmte in Colorado! ’s Ochtends en ’s avonds is het over het algemeen nog wel lekker en niet al te plakkerig om buiten te zijn, en toen we vrijdagavond aankwamen bij Ulf en Bianca hebben we dan ook nog een hele poos buiten gezeten. Zij wonen een half uurtje ten zuiden van Tallahassee en ’s avonds hoor je duizenden cicaden vermengd met allerlei vogelgeluiden. Misschien is de tropische afdeling in een dierentuin een betere vergelijking dan een zwembad, haha!

De enige manier om overdag iets buiten te doen is als je dat op of in het water doet, dus zijn we vorige week zaterdag samen met Ulf en Bianca gaan kanoën op de Wacissa river, maar niet voordat we eens lekker lang uitgeslapen en gebruncht hadden! Danko en Bianca zijn zelfs nog even gaan zwemmen, maar dat vond ik echt veel en veel te koud – je kon alles voelen samentrekken als je je handen in het water stak!
Op zondag zijn we met Ulf en Bianca en Huub en Annet gaan zwemmen bij Wakulla Springs. Het is één van de dieptste bronnen ter wereld en het water is dan ook flink fris. Het was erg lekker als je er eenmaal in was maar daar heb ik wel even over gedaan, haha! ’s Avonds zijn we met z’n allen bij Huub en Annet gaan eten, en daarna hebben we een spelletje gespeeld. We hadden eigenlijk een kampvuur willen maken, maar omdat het daar een beetje te laat voor was hebben we het een dagje uitgesteld.

Vorige week maandag was het Independence Day en hadden we vrij, en daar hebben we goed gebruik van gemaakt! We hebben met z’n alleen eerst onfatsoenlijk lang uitgeslapen, heel lang over onze brunch gedaan en daarna zijn we eens op weg gegaan naar het strand. We waren van tevoren van plan naar St. George Island te gaan, maar omdat het al halverwege de middag was voor we weg gingen hebben we het bij Alligator Point gehouden. Het was maar een heel klein stukje lopen van de auto naar het strand, maar het was zo warm dat Danko en ik zo snel mogelijk het water in gegaan zijn. Alleen was er van afkoelen geen sprake, want dit was wel het warmste zeewater waar ik ooit in gezwommen heb, het voelde zelfs niet eens koel aan! Omdat we laat hadden gegeten had Bianca gehaktballetjes meegenomen zodat we iets te snoepen zouden hebben. Tenminste, dat dachten we. Want er was ook pastasalade, hummus met chips en koekjes als toetje, en zo hadden we ons avondeten op het strand! ’s Avonds hebben we bij Huub en Annet alsnog een kampvuur gemaakt (conclusie: veel te warm en geen geschikte activiteit voor de zomer :-D) en daarna hebben de heren nog wat vuurwerk afgestoken ter ere van de onafhankelijkheid.

En op dinsdag was het tijd om net zoals anders aan het werk te gaan. Ik heb me met mijn werklaptop in ons tijdelijke kantoortje geïnstalleerd en de rest van de dag heb ik me een slag in de rondte gewerkt om alles dat per se die dag moest gebeuren ook daadwerkelijk af te krijgen. Soms heb je van die dagen dat alles tegelijk komt! De rest van de week ging voor mij zo z’n gangetje, maar voor Danko was het allemaal nogal hectisch en stressvol. De manier waarop de magneettijd ingedeeld wordt is om het zacht te zeggen onduidelijk! Van tevoren werd er gezegd dat hij op donderdag vanaf vier uur zijn experiment kon doen, maar halverwege de ochtend kwamen ze met het bericht dat de tijden veranderd waren en dat hij nu vanaf acht uur ‘s ochtends totaan vier uur ‘s middags de tijd had. Precies hetzelfde gebeurde op vrijdag en afgelopen maandag, dus het was stressen om te zorgen dat hij alles wat hij wilde doen ook afkreeg. Alle experimenten zijn gelukkig gelukt, maar het zou fijner geweest zijn als het allemaal van tevoren wat duidelijker geweest was!
Van zwemmen na het werk is het niet gekomen, maar we hebben het alle dagen erg gezellig gehad met Ulf en Bianca. We hebben urenlang zitten kletsen, spelletjes gespeeld, hun trikke’s uitgeprobeerd (een soort driewielig ehm.. voertuig) en ons vermaakt met Hutzelputz, hun acht maanden oude katertje.
Op donderdag ben ik met Bianca mee gegaan om boodschappen te doen, en we zijn toen ook naar een heel kleine Franse bakker geweest, waar we ‘echte’ gebakjes gekocht hebben. Dat is echt iets dat ze hier niet kennen, er is wel taart en cupcakes en cookies, maar niet de soorten verschillende gebakjes zoals in Europa. We hadden een paar verschillende zodat we van meer dingen konden proeven, zó lekker!

Vrijdagmiddag was het tijd om naar Destin te gaan. Omdat we ergens naartoe gingen waar ik nog niet geweest was ben ik voorin de auto gaan zitten zodat ik onderweg foto’s kon maken, maar dat had ik net zo goed niet kunnen doen. Ongeveer het enige dat we onderweg gezien hebben zijn eindeloos lange rechte wegen met (vaak in rijtjes aangeplante) dennenbomen aan beide kanten van de weg. En omdat het uitzicht voortdurend hetzelfde is heb je ook het idee dat je helemaal niks opschiet! Omdat we nogal wat later waren vertrokken dan we eigenlijk van plan waren zijn we onderweg ergens iets gaan eten. Bianca en Ulf wisten een Duits restaurant in Panama City Beach, en inderdaad was daar middenin een erg toeristische mall de Hofbräu Beer Garden, compleet met de hele bediening in dirndls en kniekousen, lange tafels en accordeonmuziek! We zijn buiten gaan zitten omdat de airco binnen op de vriezerstand stond. Daar was het eigenlijk wel een beetje te warm voor toen we ons eten eenmaal hadden, maar binnen was de accordeon ondertussen afgewisseld door een band (in lederhosen!) die erg luid een verschrikkelijke mix van hoempapa en country muziek speelde. Ulf en Bianca vonden het eten een stuk minder dan de vorige keer dat ze er geweest waren, maar ondanks dat was het wel een grappige ervaring! We hadden net betaald toen ze tot onze verbijstering met de vogeltjesdans begonnen, en alle mensen binnen ook ook daadwerkelijk mee stonden te doen. We vroegen ons af wat voor rare indruk die mensen van Duitse gebruiken hebben, haha!

Zaterdag was een heerlijk rustig dagje: eerst uitslapen, dan lekker lang ontbijten en daarna de weg oversteken om naar het strand te gaan. We hebben het grootste deel van de middag in het water rondgedobberd, het was net iets minder warm dan bij Alligator Point en er geschikt om heel lang in rond te drijven! ’s Avonds zijn we lekker uit eten gegaan en tijdens het boodschappen doen erna hebben we ook iets lekkers voor bij het ontbijt proberen mee te smokkelen zonder dat Danko het in de gaten zou hebben. Het was niet helemaal gelukt (oftewel: hij zocht Bianca en vond haar in de taartafdeling van de supermarkt :-D) en zondag zijn we de dag begonnen met cadeautjes en iets lekkers, want Danko was jarig! Het enige dat we niet hadden waren lucifers om de kaarsjes mee aan te steken, maar ja. Na het ontbijt zijn we weer terug gereden naar Crawfordville. We moesten om tien uur het huisje uit en op zich hadden we nog wel naar het strand gewild, maar dan zouden we niet meer onder de douche kunnen voordat we aan de terugreis begonnen. We hadden bedacht dat we dan nog wel een keer naar Wakulla Springs konden, maar toen we eenmaal terug waren was het aan het onweren en regenen, niet zulk geschikt weer om te gaan zwemmen! Aan het eind van de middag zijn Danko en ik toch nog eventjes gegaan, ondanks de enorme onweersbui die er toen aan kwam. We hebben net tien minuten in de regen kunnen zwemmen voor we eruit moesten, maar het was een erg gaaf gezicht, al die druppels op het water!

Gisteren en eergisteren heeft Danko de laatste experimenten gedaan en gisteren zijn we ’s avonds uit eten geweest met Ulf en Bianca en Matthieu en Muriel. Het kwam toevallig zo uit dat Matthieu en Muriel op vakantie waren vorige week, dus die hadden we nog helemaal niet gezien, en het was erg gezellig!

Vandaag is het alweer de laatste dag in Florida, want we vliegen over een paar uurtjes weer naar huis. Voor we naar het vliegveld moeten hebben we nog net tijd om samen met Matthieu lunch te eten en dan is het alweer tijd om te vertrekken. Het is erg snel voorbij gegaan!

We kwamen er vorige week ook achter dat Danko de krant heeft gehaald in Nederland. Voor we weggingen had ik de redacties van alle grote Nederlandse kranten gemaild om ze te laten weten dat Danko de R&D 100 Award had gewonnen, gewoon om eens te kijken of ze daar iets mee zouden doen. En vorige week stond er een klein stukje in de Tubantia, toch leuk dat dat gelukt was!