Fietsen in Vail - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Fietsen in Vail - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Fietsen in Vail

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

17 September 2014 | Verenigde Staten, Boulder

Toen we een paar weken geleden een middagje in Vail gingen fietsen zeiden we direct al dat dat wel een goede plek was om een paar dagen langer naartoe te gaan. Danko heeft zich sinds we terug zijn van de laatste conferentie een paar slagen in de rondte gewerkt en nu hadden we zowaar tijd om een paar dagen weg te gaan. So, Vail it was! Na een beetje zoeken hadden we een leuk hotel gevonden, waar alleen bleek dat als je een kamer boekte ze niet konden garanderen wat voor bed je dan kreeg. Eén van de mogelijkheden was een slaapbank, en dat zagen we toch niet zo zitten! Uiteindelijk hebben we daar wel geluk mee gehad, want het volgende hotel dat we gebeld hebben gaf ons een kamer met uitzicht op het skigebied vanaf ons balkon, en dat hadden we anders niet gehad!

We zijn op donderdag aan het eind van de ochtend naar de bergen vertrokken, en onderweg konden we zo af en toe al een beetje de blaadjes zien verkleuren. Thuis zitten er ook al wel gele blaadjes tussen het groen, maar dat hebben we nog maar even genegeerd. Wat ons betreft duurt de zomer nog een poosje langer, want het voelt alsof die nog maar nauwelijks begonnen is! We waren aan het begin van de middag in het hotel en we werden aangenaam verrast door onze 'kamer'. Appartementje is een beter woord, want we hadden een woonkamer met keuken, een aparte slaapkamer en er was zelfs een open haard!
Nadat we een beetje op de kaart hadden gekeken zijn we vertrokken om een rondje te mountainbiken over het North Trail, een heel erg gaaf paadje dat over de heuvels ten noorden van Vail parallel aan de snelweg loopt. Je klimt redelijk snel naar een goede hoogte voor mooie uitzichten, en dan gaat het single track een beetje op en neer door de aspenbossen. En met de al een beetje geel wordende blaadjes was dat erg mooi om doorheen te rijden! We hebben anderhalf uur heel erg leuk gefietst en daarna zijn we heerlijk in de hot tub gaan zitten met uitzicht op een stuk van het skigebied. Dat hadden we goed voor elkaar!
We hadden eerder al gezien dat ze in Vail erg hun best doen om Europees te zijn, dus allerlei hotels hebben Duitse namen, en heel erg naar onze smaak zijn er ook Zwitserse en Oostenrijkse restaurantjes en bakkerijtjes. Het laat zich dus raden dat we er daar eentje van uit hebben gekozen voor het avondeten! Mmm, Jägerschnitzel met spätzle en rode kool, heel erg lekker was dat! Helaas hadden we daarna echt geen plek meer over voor een toetje, want de taarten die ze in de bakkerij hadden staan zagen er ook heel erg lekker uit.

Op vrijdag hebben we uitgeslapen en daarna zijn we naar een Frans bakkerijtje gelopen dat Danko gevonden had, voor echte Franse chocoladecroissantjes voor het ontbijt. We vielen met onze neus in de boter wat al dat Europese gedoe betreft, haha! We zijn ermee op ons balkon gaan zitten en daar zijn we de rest van de ochtend gebleven.
Daarna zijn we naar Avon gegaan voor een Zwitserse bakker die Hans en Mathias ons aangeraden hadden. Inderdaad hadden die heerlijk uitziend gebak, maar geen brood, en dus zijn we naar een andere bakker gegaan waar we twee broden gekocht hebben om mee te nemen en twee belegde broodjes om op te eten voor de lunch. En daarna was het tijd voor onze monstertocht! We hadden bedacht dat we wel vanuit Vail helemaal het skigebied uit konden rijden tot het punt waar je een stuk naar het oosten en een flink stuk hoger het skigebied weer binnen kunt rijden. Het eerste stuk ging de weg mooi geleidelijk omhoog, en nadat we afgeslagen waren op een kleiner soort pad werd het zo langzaam maar zeker steeds steiler. En we kwamen hoger en hoger, met mooie uitzichten tot gevolg!
Na bijna twee uur kwamen we bovenaan de klim, en was er een geweldig uitzicht over de bergen richting Copper, met heel in de diepte onder ons de snelweg. Wauw, daar had ik wel een hele poos willen blijven zitten! Na een poosje zijn we verder gefietst, en ging het weggetje toch nog iets verder omhoog, en toen we opnieuw boven waren was daar ook weer een heel erg mooi uitzicht! Op dat punt kwamen we het skigebied weer binnen en was er een stukje heel erg leuk singletrack, gevolgd door een beetje een onhandige klimpartij om van de rotsen naar de weg eronder te komen. Daarna hebben we de weg tussen de liften gevolgd tot we bij hetzelfde leuke paadje uitkwamen dat we een paar weken geleden gefietst hebben, en dan rijd je daar met z'n tweeën door zo'n heel skigebied, waar verder bijna niemand is. Heel apart, en we kwamen tot de conclusie dat skigebieden een mooiere en leukere bestemming zijn in de zomer dan in de winter, haha!
Eenmaal weer beneden was het ietsje later dan we gedacht hadden en een goed moment om nog een keer het bubbelbad met een bezoekje te vereren. Voor het avondeten viel onze keus op sushi, en we kwamen erachter dat dat een restaurant was van zo'n 'celebrity chef'. (Niet dat we eerder van die persoon gehoord hadden, maar goed.) En dat kon je wel zien aan het publiek, want veel mensen zagen eruit alsof ze goed in de slappe was zaten. Wij hebben in ieder geval lekker gegeten zonder bankroet te gaan, en ondertussen hebben we ons zitten verbazen over het stelletje aan de tafel naast ons. Als eerste bestelden die namelijk allebei een glas champange voor $35 per glas (per g-l-a-s!) en vervolgens kozen ze het chefsmenu voor maar liefst $175 per persoon, want ze wilden vieren dat ze zich net verloofd hadden. Waarop wij ons afvroegen hoe groot de diamant in de ring zou zijn, hehehe! We hebben met een klein beetje verwondering zitten kijken naar de eerste twee gerechtjes die ze kregen, want we hadden nog nooit zulke ontzettend dun gesneden (lees: weinig) sashimi gezien. Wat daarna kwam hebben we niet meer gezien, want we zijn een toetje gaan kopen dat ons de dag ervoor al erg lekker had geleken, en wel een stuk Sachertorte :-). Het was nog lekkerder dan het eruit zag!

Toen we op zaterdag ons ontbijt gingen kopen werden we verrast door een heleboel oldtimers in de straatjes bij ons hotel. Blijkbaar was de Colorado Grand die ochtend in Vail, en na een beetje googlen weten we nu dat dat een meerdaagse rondrit is voor een goed doel, en dat je alleen mee mag doen als je een ‘voornaam’ exemplaar hebt. De grote merken waren dus goed vertegenwoordigd! We wisten alleen niet dat ze rond twaalven weer zouden vertrekken, dus toen we tegen de middag even wat uitgebreider wilden gaan kijken waren een heel stel auto’s alweer vertrokken. Dat was wel jammer!
Daarna zijn we met de auto naar Avon gereden en vanaf daar zijn we over het fietspad langs de weg naar Beaver Creek gefietst. Poe, dat was steil! Of misschien was het meer dat we wel moe waren van de dag ervoor, haha! In Beaver Creek troffen we nog een autoparade aan, dit keer voor het German Auto Festival. Dat was een stukje minder bijzonder dan wat we ’s ochtends al gezien hadden, en een aantal auto’s vielen toch wel een beetje in de categorie ‘oude ransbak’ voor mijn gevoel. Nadat we uitgekeken waren zijn we (natuurlijk) dit skigebied een beetje opgefietst. We begonnen met het Overlook trail, en dat was denk ik het leukste paadje dat we gefietst hebben in die paar dagen! Het ging heel mooi door de aspen en over de skipistes, erg leuk fietsen was dat! En daarna zijn we overgeschakeld op de Village to Village trail, die van Beaver Creek uitkomt in Arrowhead (nog een skigebied). En dat was hoofdzakelijk bergafwaarts, erg prettig en erg leuk!
Na het fietsen hebben we nog weer wat gebubbeld in de hot tub, toch wel erg lekker na al dat fietsen, en daarna wilden we gaan eten bij Zwiters restaurant nummer twee. Alleen waren ze vol en deden ze daar een beetje lomp over, waarna wij een andere plek zijn gaan zoeken. Lang leve telefoons met internet, want toen vonden we een Oostenrijks restaurant, wat we prompt met een bezoek zijn gaan vereren! Dit keer hebben we ons tegoed gedaan aan Sauerbraten, weer met spätzle en rode kool. Zo eet je het bijna nooit en zo twee keer binnen drie dagen! Daarna konden we niet weerstaan aan Apfelstrudel met ijs, en dat was zelfs met z’n tweeën een flink toetje! Helemaal niet erg trouwens, en al helemaal niet na hoelang we gefietst hadden :-).

Zondag was alweer de laatste dag van onze minivakantie, en we voelen ons wel alsof we echt even op vakantie geweest zijn! Het idee was om iets vlakkers te fietsen, maar dat is niet al te beschikbaar midden tussen de skigebieden. En dus zijn we nog een keer in Vail omhooggefietst en met een ander paadje dat we nog niet gedaan hadden weer omlaag. Weer erg leuk, en deze ging ook weer erg mooi door allerlei aspen die in de dagen dat we er waren telkens toch wel een beetje geler werden. Zo’n mooi gezicht vind ik dat altijd! Dit was ook de enige dag dat ze een beetje regen voorspeld hadden, en precies toen we uitgefietst waren begon het wel redelijk bewolkt te worden, dus dat had niet beter gekund. Ons hele vakantietje had trouwens niet beter gekund, want we zijn heerlijk er even helemaal uit geweest! Tenminste, als je niet meerekend dat er nog aan een proposal geschreven werd af en toe..

Wat ook niet mooier had gekund was het weer, want terwijl we in Vail warm en zonnig weer hadden was het in Boulder erg bewolkt en frisjes toen we op donderdag weggingen, en op vrijdag is er zelfs de eerste sneeuw gevallen! We zijn blij dat we die koude periode precies gemist hebben, want sinds we terug zijn is het in Boulder ook weer zomerweer. En wel warm genoeg dat we bedacht hadden dat we eindelijk eens wilden gaan zwemmen vanmiddag! Alleen precies toen Danko daarvoor vroeger van het werk was thuisgekomen werd het bewolkt en begon het een beetje te onweren, maar gelukkig trok dat redelijk snel weer weg. Wij blij, zwemspullen aan, en naar het meertje, waar we nadat we een teen in het water gestoken ontdekten dat dat toch wel echt heel erg fris was. Brrr! We hebben een halve poging gewaagd om een beetje te pootjebaden, en net toen ik het had opgegeven vond Danko dat we toch eigenlijk wel moesten gaan zwemmen, want anders hadden we voor niks die moeite gedaan. Aaah, dat was koud! Maar ook wel lekker, waarna we ons afvroegen waarom we al niet veel eerder en vaker gezwommen hebben. En het had ook wel wat, het meertje helemaal voor ons alleen en zwemmen met herfskleuren in de bomen aan de kant van het water!