Witte paasdagen - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Witte paasdagen - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Witte paasdagen

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

13 April 2020 | Verenigde Staten, Boulder

Thuiswerkend lijken de dagen toch wel flink meer op elkaar dan anders. We bedachten ons dat we ondertussen al vier weken thuis gebleven zijn en ergens voelt dat helemaal niet zo lang. Gelukkig hebben wij de luxe dat we allebei erg makkelijk vanuit huis kunnen werken. Zolang er internet is maakt het voor mij niet uit waar de computer (of laptop) staat, en Danko heeft een boel proposalschrijfwerk voor de komende tijd. Oorspronkelijk moest hij deze maand weer een aantal keer weg voor een aantal korte meetings, maar die zijn ondertussen (gelukkig) allemaal afgelast. Nu is niet de tijd om te reizen! En het heeft zo zijn voordelen om niet naar het bedrijf te hoeven (al gaat Danko er wel af en toe naartoe om even met Jeremy bij te praten), want het scheelt per dag toch iets van veertig minuten die je niet in de auto, in het verkeer zit.

We hadden de laatste paar weken nog een paar keer een beetje sneeuw, en daarna weer fijner weer. Het is toch direct een stuk prettiger als je bij het ontbijt of tussen de middag even lekker in de zon kunt zitten! We merkten allebei dat we veel meer dan gewoonlijk het nieuws lezen, en op een gegeven moment werd ik wel een beetje corona-nieuws-moe. Helemaal omdat er binnen Amerika een aaneenschakeling is van telkens maar weer de volgende kortzichtige uitspraken door leidinggevende figuren en ik vaak toch wel (al dan niet een beetje) boos word van het Amerikaanse nieuws. Wij mogen ons gelukkig prijzen met een verstandige gouverneur die onder andere de horeca sloot, en na eerst opgeroepen te hebben om verstandig te zijn en afstand te bewaren ging men daarna toch ook over op een thuisblijfbevel. Het is toch wat dat mensen niet met de vrijheid om kunnen gaan om minder dan gewoonlijk naar buiten te gaan en contact te vermijden en/of niet de verantwoordelijkheid kunnen of willen nemen om niet onderdeel te zijn van het verspreiden van besmettingen. Het ikke-ikke is voor veel mensen blijkbaar toch het belangrijkst.. Ondertussen wordt er dan vanuit het Witte Huis en door sommige andere figuren opgeroepen om 'gewoon weer gewoon te doen' omdat het het niet waard zou zijn dat de economie (verder) instort, dat vonden we echt volkomen onbegrijpelijk, net zoals dat er nu al gespeculeerd wordt of alle beperkingen per het einde van de maand wel opgeheven kunnen worden. Hoeveel levens mag dat dan kosten vragen wij ons af? En wie zijn zij, dat ze daar wel even over denken te kunnen beslissen? Wat de hele corona-situatie betreft was ik liever in Nederland geweest, vooral omdat ik me nu erg bewust ben van hoe ver weg wij eigenlijk wonen en je dan van een afstand maar moet hopen dat alles goed gaat. Terwijl ik tegelijkertijd veel meer vertrouwen heb in de Nederlandse aanpak, logisch is het allemaal niet..

Aan de andere kant, we zijn blij dat we buiten de stad wonen, en dat we vanaf huis makkelijk een stukje kunnen gaan lopen of fietsen zonder al teveel mensen tegen te komen. Danko had wel gezien dat het bij alle wandelpaadjes en mountainbikeplekken hartstikke druk is telkens (tot het punt dat er van het stadsbestuur een waarschuwende email kwam), en ook de golfbaan bij onze wijk is nog gewoon open (die in de stad zelf zijn wel dicht). Onbegrijpelijk! Bovendien houdt zo ongeveer niemand van het golfende publiek zich aan de verplichte anderhalve meter afstand of de mondkapjes in openbare situaties maar loopt men gezellig net als anders vlak naast elkaar. Net alsof er niks aan de hand is. Dat is ook de reden dat we besloten hebben onze boodschappen voorlopig te bestellen en niet meer zelf naar de supermarkt te gaan. Er zijn nog steeds teveel mensen die alle maatregelen maar onzin vinden, en al dan niet demonstratief de afstand die je zelf probeert te houden teniet doen. Of die met het hele gezin in de winkel zijn, inclusief rondrennende kleine kinderen waar ik me best heel ongemakkelijk door voelde. Het zijn rare tijden!

Goed, ander onderwerp! Danko is begonnen aan het aanleggen van de douche, waar we nu netjes geïnstalleerde waterleidingen voor hebben. Ooit hebben ze in dit huis de pvc waterleidingen vervangen door koper, en dat was om het zo maar te zeggen niet heel erg netjes gedaan. Het is een mooie gelegenheid om direct ook die muren te isoleren. En Danko bedacht dat een volgend project weleens het vervangen van ons terras kon zijn. Sommige planken veren al een poos een beetje (of een beetje meer..) door, en toen Danko op één plek voor ging doen hoever dan brak die plank spontaan door. Hahaha, dat was grappig! Zoals Ria al zei kunnen we er daar nu tenminste niet meer onverwacht doorheen zakken!

Afgelopen week hadden we van dat heerlijke lenteweer, ruim twintig graden, en overal begonnen narcissen en krokussen te bloeien en de bomen uit te lopen. Hèhè, een einde aan het bruine landschap van de winter! Danko ging zaterdag nog even een stukje motorrijden en zag bij het vliegveld in Denver rijen vliegtuigen op een landingsbaan geparkeerd staan. Een raar gezicht! Daarna was het gedaan met het mooie weer want er kwam een winterstorm over. Het is zaterdagnacht begonnen te sneeuwen en gisteren lag er al een goede twintig centimeter. En we hadden nog wel zo gehoopt dat deze voorspelling niet uit zouden komen! Danko las ergens dat het sinds 1937 met Pasen niet zo koud geweest is. Het is vandaag nog niet opgehouden met sneeuwen, en voor donderdag staat er nog weer meer op de voorspelling. Ik had vorige week ook niet tegen onze erg aardige nieuwe buurvrouw moeten zeggen dat het wel meeviel met het weer deze winter, hahaha!