Het is opeens zomer - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Het is opeens zomer - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Het is opeens zomer

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

30 Mei 2022 | Verenigde Staten, Boulder

Het is alweer bijna vier weken geleden dat we vanuit Amsterdam vertrokken op weg terug naar huis (hoe dan ook voelt dat al veel langer geleden!). Van tevoren hadden we wel een beetje onze bedenkingen gehad vanwege de enorme vertragingen op Schiphol, maar toen we bij de incheckbalie aankwamen moesten we gewoon lachen want er was wel één iemand voor ons! (Daar moet ik dan natuurlijk wel bij zeggen dat we via de priorityrijen mochten en we er eigenlijk niet op gelet of niet gezien hebben of er verder ook rijen waren.) Alleen waren we misschien net te snel met lachen, want hoe dan ook waren de tickets voor onze eerste vlucht naar Parijs uit het systeem verdwenen. Hoe dat kon? Het duurde wel eventjes voor ze dat gecorrigeerd hadden, maar toen konden we toch vrij vlot door de veiligheidscheck en op weg naar de lounge om eens te ontbijten. Na een korte vlucht waarop we nog verrast werden met een ontbijt (een croissantje met roomkaas, gebakken groenten en gerookte zalm, met een schaaltje kwark, erg lekker!) konden we in Parijs deze keer in één keer doorlopen, nog een poosje in de lounge zitten en daarna instappen voor onze directe vlucht naar Denver. En dat is toch erg voor herhaling vatbaar, dat je in Amerika niet hoeft over te stappen voor nog een binnenlandse vlucht, inclusief het moeten wachten op een vliegveld, de afwezigheid aldaar van iets gezonds te eten en het late aankomen! We hebben onderweg heerlijk gegeten, een film gekeken, geslapen, en toen had ik nog wel én nog een film willen kijken én een boek lezen én nog wat ontspannen maar dat bleef bij de film alleen want toen waren we er al! Heel erg fijn konden we bij de douane gewoon in één keer doorlopen, hoefden we alleen even op de koffer te wachten en konden we toen op weg naar huis. Na even boodschappen doen, koffers uitpakken en gewoon thuis koken en warm eten voelde het opeens alsof we helemaal niet weg geweest waren, net alsof de hele reis hoe dan ook niet geregistreerd was, heel gek!

Na een korte werkdag op donderdag waarop men verbaasd was ons te zien omdat ze dachten dat we een week langer weg zouden zijn (dat had ik wel gewild!) en een iets productievere dag op vrijdag was het al vrij onmiddellijk weekend. En met het weekend kwam de hitte, want het werd ruim dertig graden op zaterdag. Het blad zit nog niet aan de bomen of het is al zo warm! We zijn er gedeeltelijk aan ontsnapt door naar Ward te fietsen waar de temperatuur echt stukken aangenamer was. En daarna sloot Danko onze slaapkamerairco aan! Dat was nog even meer werk dan het leek, maar hij doet het!! En geen dag te vroeg, het was zo heerlijk om een koele slaapkamer te hebben in plaats van de warmte die direct in huis bleef hangen! Op zondag was het gelukkig een heel stuk koeler en ben ik 's ochtends gaan hardlopen terwijl Danko een rondje ging mountainbiken. Nadat we een MotoGP-race van twee weken eerder gekeken hadden zijn we aan het eind van de middag ook nog samen een stuk wezen motorrijden. Via Ward en Nederland nog een stukje verder naar het zuiden op de Peak to Peak en via Boulder weer naar huis zodat we daar ook even konden tanken. Dat was leuk!

Na nog een paar koelere dagen met van dat heerlijke weer rond de twintig graden werd het de week erna toch echt weer een stuk warmer. Het gaat hier altijd zo snel van winter naar zomer en weer terug, terwijl we de tussenseizoenen nou juist het fijnst vinden. Diezelfde week was zo voorbij, en in het weekend ging ik op zaterdagochtend hardlopen terwijl Danko zich een dagje op het kartcircuitje ging uitlaten, en op zondag zijn we 's ochtends naar Jamestown gefietst en hebben we 's middags nog een stukje motor gereden. Danko had de dag ervoor de banden van de motor waar ik de laatste paar keer op had gereden opgebruikt, en de vraag was welke ik dan mee wilde nemen. De keus viel op mijn eigen motor, maar dat werd 'm even niet. Na ruim drie jaar stilgestaan te hebben was de gaskabel vast gaan zitten, waren de carburateurs vuil genoeg dat er benzine uit liep, en stonk het daardoor van jewelste toen Danko had geprobeerd 'm te starten. Dan maar de enige andere optie, het kleine KTM'etje waar je wel even een heel stuk sportiever opzit, maar dat was ook juist leuk! Zoals Danko al had voorspeld reed ik er gewoon op weg, al kon ik op en neer naar Jamestown en daarna op en neer naar Ward wel merken dat ik de aandacht er goed bij moest houden. Maar dat was een leuk ritje!

De week erna hadden we op het bedrijf bezoek van iemand waar we mee samenwerken om een paar magneten te wikkelen. Dat waren een paar drukke dagen voor Danko, maar het was ook erg gezellig die jongen een paar dagen over de vloer te hebben. Op dinsdag waren de uitslagen voor de Fase 1-proposalronde er en helaas kregen we niks toegewezen.. Aan de ene kant misschien een goed iets, want het scheelt een boel werk zowel praktisch voor de komende maanden (waarin het al zo druk is) als dat de proposals volgend jaar met enige aanpassingen nog een keer ingediend kunnen worden en Danko er dan aanzienlijk minder schrijfwerk aan heeft. Aan de andere kant geeft het te denken of 'men' bij DOE geen interesse meer heeft in wat wij doen. Wie het weet mag het zeggen.

De volgende dag maakten we van de laatste mooie dag op de weekvoorspelling gebruik door nog even naar Jamestown te fietsen, gevolgd door ondanks de harde wind toch nog een keer fietsen op donderdag want toen kon het nog. Voor vrijdag was er namelijk vies weer voorspeld en inderdaad ging de regen aan het begin van de middag over in sneeuw. Ugh!! Daar blijven we toch een hekel aan hebben, van dat winterse weer eind mei, helemaal als er dan ruim vijftien centimeter sneeuw valt! In het weekend hadden we meer grijs en nat weer verwacht, maar toen het zaterdag alweer zonnig was (en al die sneeuw gelukkig erg snel wegsmolt) dachten we direct dat dat dan vast wel niet zo zou zijn. Ik deed 's ochtends een beetje krachttraining want daar kreeg ik een schemaatje voor van de chiropractor (hallo spierpijn op allerlei plekken!), en 's middags deden we een winkelexpeditie. Ik trok een poosje geleden mijn motorrijdschoenen aan en die pasten helemaal niet meer. Het zijn oude wandelschoenen en ik begrijp echt niet dat ik daar ooit op heb kunnen lopen, want ze zijn veel te smal van voren en te klein! Net zoals de rest van mijn schoenen trouwens. We hoopten dus een nieuw paar motorlaarzen te vinden maar daar hadden we helaas geen succes in. En dan voelt het als zo'n verspilling van de middag als je wel op pad geweest bent maar je ging onverrichter zake weer naar huis.

Op zondag was het behalve zonnig ook alweer wat warmer en zijn we 's ochtends even een rondje wezen fietsen en hebben we 's middags een beetje in en rond het huis aangeprutteld. Danko deed nog een aanval op de overvloedig aanwezige paardenbloemen en net toen we aan het eind van de middag nog even buiten wilden zitten ging de zon achter een wolk en was het toch net iets te fris.

Vorige week had Danko een verplichte meeting in Denver. Dit was wat dat betreft een beetje een rare, want het was niet zozeer een wetenschappelijke conferentie alswel een soort van netwerkevenement, met praatjes over bedrijfsvoering en de aanwezigheid van investeerders. Niet per se heel erg nuttig was de conclusie na de derde dag, en volgend jaar is het helaas een stuk verder weg en worden we geacht daar een stand te hebben. Ik vind dit soort dingen soms zo'n verspilling van vliegreizen en tijd, maar wat doe je eraan!

Op Hemelvaart ben ik volgens goed gebruik wezen fietsen, al vertrok ik dan niet vroeg in de ochtend. Ik reed erg fijn naar Ward, en waar ik me op mijn traditionele ijsje verheugd had bleek het winkeltje dicht te zijn. Dat was ook voor het eerst! Het is een poosje geleden overgenomen en blijkbaar zijn de openingstijden dus veranderd.

Op vrijdag kregen we 's middags bezoek op het bedrijf, Lukas had naar dezelfde meeting gemoeten en kwam even naar ons nieuwe gebouw kijken. Het was echt erg leuk hem eindelijk weer eens te zien, want dat was vanwege corona een hele poos geleden! En daarna was het weekend, en heel fijn eentje met een dag extra omdat het Memorial Day is vandaag. Danko is zich twee dagen gaan uitlaten met de motor, op zaterdag op het kleine circuitje en vandaag op het grote circuit. Gisteren zijn we aan het eind van de ochtend naar Jamestown gefietst waarbij we echt net voor een flinke onweersbui weer thuis waren, en zijn we ’s middags nog een stukje wezen rijden met de Porsche. Het idee was om een stukje richting Estes Park te gaan maar de weg naar Lyons bleek ook weer open en dus gingen we daarlangs. Waarbij we ons allebei afgevraagd hebben wat ze daar in al die tijd dan eigenlijk gedaan hebben behalve dat er her en der nieuwe stukjes asfalt zijn. Uiteindelijk waren we dus iets sneller thuis dan we misschien hadden gedacht, met als voordeel dat er tijd genoeg was om nog even de benen te strekken en daarna de MotoGP-race te kijken.

Vanmorgen ben ik na een beetje twijfelen de dag begonnen met een rondje hardlopen, en bleek het toch wel iets harder te waaien dan ik had gedacht. Eerder hadden we in de lente en in de herfst periodes met veel wind maar ondertussen zijn er minder dagen dat het niet (stormachtig) waait dan wel. Een prima gelegenheid om de laatste aflevering van Boer zoekt vrouw te kijken en mijn benen een beetje rust te gunnen de rest van de dag, haha!