Voortgang in de keuken - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Voortgang in de keuken - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Voortgang in de keuken

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

01 Augustus 2022 | Verenigde Staten, Boulder

Halverwege juli werd het warmer en warmer. We hadden een weekend waarvoor we eigenlijk geen plannen hadden en waarin we uiteindelijk een gedeelte van de keukenkastjes uit de keuken hebben gesloopt. Hoewel gesloopt, met beleid weggehaald is een betere omschrijving. Danko had namelijk bedacht dat hij toch niet wilde wachten tot we de keuken gaan vernieuwen om de vloer daar te vervangen. Dat leek handig omdat je dan alles in één keer kunt doen, maar het zorgt er ook voor dat we tot dan de vloer niet af kunnen maken. En dus was er het plan om in etappes de kasjes weg te halen, daaronder de nieuwe vloer te leggen, en dan te kastjes tijdelijk weer terug te zetten totdat we ze door nieuwe kunnen vervangen.

Ik ruimde ongeveer de helft van de kastjes uit, de spullen die ik graag bij de hand wilde houden staan nu even op een rek in de eetkamer, en daarna kon er begonnen worden om kastjes weg te halen. 'Natuurlijk' bleken die met zo min mogelijk schroeven vast te zitten en in feite allemaal op één van de onderste kasten te leunen. Waarom we daar nog verbaasd over waren dat vragen we ons eigenlijk af, want het is de zoveelste keer dat dingen niet gedaan zijn zoals wij het zouden doen. De bovenste kastjes (die we eigenlijk hadden willen laten hangen) gingen er daarom ook maar direct uit, en oh wat troffen we een stof aan onder en achter de koelkast en achter en tussen alle kastjes. Bah!! We besloten de bovenste kastjes niet meer terug te hangen vanwege te lastig (en voor de ruimte hebben we ze niet nodig) en Danko kwam op het idee om ze dan vanaf het terras in de tuin te gooien. Oh, dat was bevredigend om te doen, hahaha! Er reden net wat golfers achter ons huis langs toen we dat deden, echt zo jammer dat we die gezichten niet hebben kunnen zien toen er wat kastjes met een klap in het gras belandden! Daarna begon Danko aan een gedeelte van het aanrecht, en dat zullen we ook in het geheel niet missen. Een betegeld aanrecht met brede voegen dat je niet goed schoon kunt maken is wel zo lastig! We hebben het tijdelijk vervangen door een plank en dat is wat mij betreft een verbetering, want dat kun je tenminste afvegen!

Op de dinsdag erna hadden we onze afspraak om kastjes te bestellen voor de wasruimte. Nou hadden we al vrij precies bedacht wat we wilden maar toch ben je dan al snel een uurtje verder voordat je je ‘ontwerp’ klaar hebt. Van het voorbeeld op het scherm van degene die ons hielp kreeg ik al het gevoel van 'ooooh, dat wordt mooi!'. En dan is het nu wachten tot het geleverd wordt, als het goed is over iets van drie maanden. Dan kunnen we ondertussen beginnen te bedenken wat we dan voor de keuken zouden willen! En dat gaat vast precies zoals met de badkamer: zo van tevoren hebben we geen idee hoe het uiteindelijk moet worden, en hopelijk komen we uiteindelijk precies daar uit waar we hadden gewild zonder dat van tevoren te weten.

Vorig weekend hebben we de huidige keuken verder verbeterd vinden we. Er gingen meer kastjes uit, we hebben de kastjes rond het fornuis van de muur gehaald zodat we ze kunnen verplaatsen, en het merendeel van het aanrecht is in de vuilnisemmer terecht gekomen. Het grappige is dat we het stuk aanrecht dat we niet door planken vervangen hebben ongeveer niet gemist hebben, zo(veel te) groot is de keuken.. Danko brak ook een gedeelte van de vloer eruit op zondagmiddag. Die dag was trouwens aangenaam fris, maar iets van vierentwintig graden in plaats van ruim tien graden meer! We hebben er goed gebruik van gemaakt door aan het eind van de morgen samen naar Jamestown te fietsen. De laatste keer dat ik dat deed was eind mei!

Met de oude vloer eruit kon stukje bij beetje de nieuwe vloer erin, elke dag een paar rijen planken tot het gisteren tijd was meer van de oude vloer eruit te breken. Het fornuis werd even afgekoppeld en verplaatst, zo handig die losse kastjes, haha! Vervolgens keek ik ‘even’ niet en was de vloer in de keuken ineens een stuk verder af. Dat ging voor mijn gevoel wel zo snel! En oh wat een verbetering is dat in vergelijking met de oude vloer, zelfs al voordat het helemaal klaar is!