Ein bisschen Arbeit und ein bisschen Radeln - Reisverslag uit Ottobrunn, Duitsland van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu Ein bisschen Arbeit und ein bisschen Radeln - Reisverslag uit Ottobrunn, Duitsland van Annemiek Kamphuis - WaarBenJij.nu

Ein bisschen Arbeit und ein bisschen Radeln

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

05 Mei 2023 | Duitsland, Ottobrunn

Op zondagmorgen hebben we alles dat we voor een kleine week nodig hadden in de auto geladen en zijn we vertrokken naar Ottobrunn, net onder München, waar we naartoe moesten om aanwezig te zijn bij wat testen die Airbus wilde doen voor het project waar we voor hen aan werken. Het was over het algemeen mooi rustig op straat, we hadden er mooi weer bij, dus we konden goed opschieten en waren aan zo rond etenstijd in ons hotel. Vroeg genoeg om naar het centrum van München te rijden om warm te eten, wat we in een enorm restaurant onder het Neues Rathaus gedaan hebben. Erg leuk met beschilderde keldergewelven, met volgens een plattegrond bij de ingang plek voor 1100 mensen (!), en we hebben er heerlijk gegeten.

De volgende dag was het 1 mei, de Dag van de Arbeid en in Duitsland een feestdag. Daar hadden we niet bij stilgestaan toen we dit gedeelte van de reis geboekt hadden, dus in plaats van een werkdag hadden wij dan ook maar een dagje vrij! We hebben een beetje uitgeslapen, op ons gemakje ontbeten, en daarna zijn we op weg gegaan om een stuk te gaan fietsen. Dat hebben we gedaan vanuit Oberaudorf omdat we in de bergen wilden fietsen, en omdat het daar pas aan het eind van de middag zou gaan regenen en niet al veel eerder op de dag zoals in Ottobrunn. We zijn via een leuk weggetje de heuvels ingefietst richting Bayrischzell, wat nog begon met even een flink klimmetje maar wat daarna leuk op en neer verder kronkelde. Dat was leuk fietsen! We zijn na iets van drie kwartier even gestopt om even brood te eten en daarna weer verder gereden. Over de Sudelfeldpas, langs een aantal skigebiedjes en met een leuke afdaling Bayrischzell in. Vanaf daar zijn we naar Kufstein gefietst, en kregen we nog even een flinke plensbui over ons heen toen we net Oostenrijk ingereden waren. Dat moment waarop het water voor het eerst je schoenen in loopt: brrr! Gelukkig duurde het maar even en hebben we het niet koud gehad daarna. Het was nog leuk fietsen naar Kufstein, met als laatste een stukje tegen de wind in terug naar de auto. Erg leuk dat we zo een mooi rondje hebben kunnen fietsen want dat was natuurlijk niet de reden om naar Zuid-Duitsland te gaan.

Op dinsdag begon voor Danko de werkweek die gepaard ging met her en der wat uitdaginkjes om het zo maar te zeggen. Ik had de luxe om ’s ochtends een klein rondje te gaan hardlopen en ’s middags krachttraining te doen, in combinatie met wat werken, boodschappen doen en een restaurant uitzoeken voor ’s avonds, en we zijn erg gezellig met een aantal mensen van Airbus uit eten geweest.

De volgende dag hebben we allebei gewerkt, Danko bij Airbus en ik in het hotel, en is Danko aan het eind van de middag nog een rondje wezen fietsen om even een beetje uit te waaien. Daar was het mooi weer voor maar ik vond het verstandiger even een keer een dagje rust te houden.

Gisteren waren we negentien jaar samen. Negentien jaar! We hebben fijn samen ontbeten en daarna ben ik een rondje wezen hardlopen, waarbij ik Danko nog tegenkwam toen hij op weg was naar Airbus. ’s Middags heb ik krachttraining gedaan en is Danko nog een stuk wezen fietsen, en voor ’s avonds had ik om deze dag te vieren een leuk Frans restaurantje gevonden ergens in München. Alleen bleken die als regel de telefoon niet op te nemen tijdens openingstijden waardoor reserveren niet ging. We zijn er maar op goed geluk naartoe gereden en eenmaal binnen bleken ze geen tafeltjes meer te hebben. En misschien maar goed ook? Want we hebben vervolgens echt heerlijk (hoewel onbedoeld koolhydraatvrij) gegeten bij een ander Frans restaurantje vlak in de buurt, dat was fijn!

Vanmorgen werden we allebei wakker met het gevoel dat we wel wat energie gemist hadden bij het eten van gisteravond. Voor de eerste keer ooit heb ik dan ook een pannenkoek toegevoegd aan mijn ontbijt, en dat smaakte me toch goed, hahaha! Een berg opfietsen vonden we allebei gar nicht im Frage, en in plaats daarvan vond Danko een ander leuk en redelijk vlak rondje vanuit Lenggries. Toen we daar naartoe reden vanaf de snelweg was het landschap al zo mooi met van die rollende heuvels, de één na de ander bedekt met weiden vol paardenbloemen. Een mooi gezicht! We zijn supermooi langs de onwaarschijnlijk zeegroene Walchensee gefietst over een tolweg waar je als fietser heel ideaal gratis gebruik van mag maken. Tussen Wallgau en Vorderriß was nog zo’n tolweg, we kwamen langs nog zo’n mooi lichtgroen gekleurd meer en als laatste waren er heel wat mooie fietspaden tot ongeveer waar we begonnen waren. Qua fietsen kunnen we het zuiden van Beieren echt hartstikke aanraden! Met als bonus het heerlijke eten, en de harde broodjes, de fijne yoghurt, en zo kon ik nog even doorgaan :-). Daar kwamen we natuurlijk allemaal niet voor, maar daar hebben we wel van genoten! En we hebben behoorlijk geluk gehad met het weer, want er staat me toch een regen op de voorspelling hier voor volgende week!